با خاموش شدن به سمت بوشهر می خزد



ایسنا / بوشهر خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی ، فلات مرکزی یا بوشهر! به هر کجای ایران که نگاه کنید ، رگه هایی از بحران آب را می بینیم. هر استان با چالش های تأمین آب خود روبرو است و این نشان دهنده فقر منابع آب در آب و هوا است.

تغییرات در وضعیت آبهای سطحی را می توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد و حساسیت و واکنشهای بعدی بسیار سریعتر ظاهر می شوند. به عنوان مثال خشک شدن دریاچه ارومیه یا سرزمین هورالعظیم که ابعادی بین المللی پیدا کرده است. اما هیچ کس در مورد آب های زیرزمینی اطلاعاتی ندارد. منابعی که خشکسالی آنها علاوه بر تهدیدهای بدنه های آب ، زمین لرزه ای آرام به نام غرق شدن را به دنبال خواهد داشت.

بوشهر ، مدیر تحقیقات اساسی آب در شرکت آب منطقه ای ، گفت که “تاکنون 70 درصد از آبهای زیرزمینی استان را مصرف کرده ایم و 30٪ باقیمانده سهم محیط زیست و نیاز به زنده ماندن در منطقه است.” ما حتی برای پیاده روی زمین پیدا نمی کند!

امید آزادی جو در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: کل منابع آبی استان بوشهر 16396 مورد است که براساس آخرین سرشماری سال 1397 شناسایی شده است. این منابع شامل چاه ، چشمه ، قنات ، نهرها ، موتور پمپ ها ، ایستگاه های پمپاژ ، مهر و موم و سدها. از این منابع ، 15422 مربوط به چاه های کشاورزی ، آشامیدنی و صنعتی است.

وی افزود: میانگین بارندگی در استان بوشهر 254 میلی متر است که حجم رواناب 5.8 میلیارد متر مکعبی ایجاد می کند. ورودی آب به استان بوشهر حدود 2 میلیارد متر مکعب و حجم تبخیر و تعرق حدود 4.8 میلیارد متر مکعب است. حجم آب تجدیدپذیر خانگی در استان 1 میلیارد متر مکعب و کل آب تجدید پذیر استان 2.8 میلیارد متر مکعب است.

هوای گرمتر ، آب کمتری

مدیر تحقیقات اصلی آب شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به وضعیت بارندگی و تأثیر آن بر منابع آب اظهار داشت: طی 10 تا 15 سال گذشته وضعیت بارندگی رو به کاهش بوده و دما در حال افزایش است. به دلیل افزایش دما ، میزان تبخیر نیز افزایش یافته و در نتیجه آب تجدیدپذیر کمتری نسبت به متوسط ​​طولانی مدت دارد. به عنوان مثال ، در سال آبی گذشته (1339-1398) ، آبهای سطحی ورودی به استان 50٪ کمتر از متوسط ​​بلند مدت بود.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید سه مدل تیگو اعلام شد + مشخصات

وی افزود: این سهم 1 میلیارد مترمکعب است در حالی که میزان بارندگی استان در سال آبی گذشته حدود 370 میلی متر بود اما در سال آبی فعلی که تا شهریور ادامه دارد تنها نیمی از بارندگی در مقایسه با سال گذشته محقق شد. (188 میلی متر قبل). “از سیستم بارندگی در ماه آگوست) و به دلیل دمای هوا و تبخیر و تعرق زیاد ، این حجم ورودی کاهش یافته است. با توجه به خشکسالی ها ، حجم آب موجود کاهش یافته است.

مدیر تحقیقات اصلی آب شرکت آب منطقه ای بوشهر نحوه اندازه گیری میزان آبهای سطحی و زیرزمینی را از طریق ایستگاههای مختلف بیان کرد و افزود: در استان بوشهر 50 ایستگاه هیدرومتری وجود دارد که به صورت روزانه منابع آب سطحی را رصد می کنند. ثبت جریان رودخانه ، تغییرات دما و تبخیر و همچنین بارش بخشی از وظایف این ایستگاه ها است. در زمینه آبهای زیرزمینی ، تغییرات کمی و کیفی در منابع آب زیرزمینی از طریق بیش از هزار ایستگاه به صورت ماهانه و همچنین در پایان فصل خشک و مرطوب کنترل می شود.

عقب نشینی غیر مجاز پدرخوانده غرق شدن

آزادی جو تخلیه سفره های زیرزمینی را پیش شرط غرق شدن می داند و می گوید: دلیل اصلی کاهش مداوم آب های زیرزمینی بهره برداری نادرست است. یعنی علاوه بر بارندگی خشک و کم ، شاهد جمع شدن بیش از حد سفره های زیرزمینی نیز هستیم. سهم برداشت بی رویه در کاهش آب زیرزمینی بسیار بیشتر از سهم زمین است. وجود چاه های غیر مجاز ، انتقال غیرمجاز آب ، جمع آوری بیش از حد ، شکستن کف و … منجر به کاهش آبهای زیرزمینی شده و ما تغییرات کیفی داریم.

وی دلیل افزایش کنترل نشده مصرف آب ، توسعه محصولات زراعی و توسعه باغات را بررسی می کند و خاطرنشان می کند: “در سال آبی جاری که بارندگی کم است و منابع آب زیرزمینی تحت فشار زیادی قرار دارند ، شاهد کاشت نخل و محصولات هستیم. توسعه ای که دائماً در حال کاهش است. “منابع آب زیرزمینی بسیار کارآمد است.

80٪ بوشهر در شرایط ممنوع و بحرانی است

بیشتر بخوانید  ایالات متحده بزرگترین تهدید برای امنیت سایبری در جهان است - مهر نیوز اخبار ایران و جهان

این کارشناس آب گفت: از 16 منطقه بررسی شده در استان بوشهر ، 12 منطقه ممنوع و بحرانی است که حدود 80 درصد منابع آبی استان را شامل می شود. تنها دشت های رایگان استان دشت های دیلم ، گناوه ، هارگ و بوشهر-دلوار است که ظرفیت کشاورزی ندارند.

آزاديجو افزود: عمق حفاري در بعضي از دشتها مانند دشت خون ، دشت لاور ، دشت ريز ، دشت گور يا دشت بوشكان به شدت افزايش يافته و آب از اعماق بسيار عميق گرفته مي شود.

هیچ درمانی برای این سرطان وجود ندارد

وی فرونشست را مرگ آبخوان عنوان کرد و اظهار داشت: بارزترین بارشی که در استان بوشهر پیدا شده در دشت طلحه فاریاب و کلمه است که از شدت بالایی برخوردار است و همچنین چاله هایی ایجاد کرده است.

مدیر تحقیقات اصلی منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: در سایر مناطق استان هنوز هیچ مورد واضحی گزارش نشده است اما مطمئنا دلیل آن کاهش حجم آب زیرزمینی و ریزش آن ، فشردگی رسوبات و نشست است. روی سانتی متر. سنگ “متاسفانه ، این پدیده قابل احیا نیست و فقط می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

باید اعتراف کنیم که کم آب شده ایم!

امید آزاديجو گفت: راه حل هاي مختلفي براي مقابله با اين بحران وجود دارد و با مجموعه اي از آنها مي توان از افت سطح آب زيرزميني جلوگيري كرد و آن را ثابت نگه داشت. اولین قدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و گام بعدی این است که تشخیص دهیم منابع آبی ما محدود و کم است و باید مسئولیت اجتماعی خود را در برابر جذب آب های زیرزمینی انجام دهیم.

وی افزود: گام بعدی تعریف تکلیف چاه های غیرمجاز است که هنوز در سطح ملی این اتفاق نیفتاده است و چاه های غیرمجاز همچنان در حال برداشت هستند. این امر برای پر کردن همه این چاه ها و یا ارائه چهارچوب های قانونی به آنها نیاز به راهنمایی یا قانونگذاری جامع دارد تا آسیب بیشتری به منابع آب وارد نشود.

بوشهر ، مدیر تحقیقات اساسی آب شرکت آب منطقه ای گفت: شرکت آب منطقه ای با تمام امکانات و ظرفیت خود در مواردی مانند انتقال آب و تخلفات غیرمجاز رسیدگی می کند اما رسیدگی به برخی تخلفات نیاز به همکاری کلیه مجریان مربوطه دارد. بدن.

بیشتر بخوانید  سخنرانی آیت اله پناهیان درباره لذت نماز و رابطه جنسی (+18) – ایران چطور

آزادی جو گفت: از طرف دیگر ما باید از فناوری های جدید در مصرف استفاده کنیم. محصولات روباز باید جایگزین محصولات گلخانه ای شوند و ما باید به سمت محصولات کم آب برویم. ظرفیت آب استان بسیار محدود است و نباید هیچ گونه توسعه ای در باغهای استان انجام شود. هرگونه توسعه بی رویه می تواند صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی استان وارد کند.

تغییر استراتژی های کلان برای قرار گرفتن در معرض آب

وی اظهار داشت: همه عناصر كشور باید در مورد بحران آب وارد عمل شده و توصیه های كارشناسان را اجرا كنند ، مصرف آب در بخش كشاورزی باید كاهش یابد و توسعه اشتغال در بخش كشاورزی به خدمات ، تجارت و مشاغل دیگر تقلیل یابد. “پیروزی.

این کارشناس آب گفت: با توجه به آب و هوای روستا و پتانسیل منابع آب ، ما باید محصولات کم آب را پرورش دهیم و به فکر صادرات محصولات کشاورزی در مقیاس بزرگ و بلند مدت نباشیم. از منابع دیگر مانند آب دریا و فاضلاب به صورت هوشمند استفاده کنید و بار فشار را از آب زیرزمینی بردارید.

این آخرین فرصت ماست!

آزاديجو با استناد به تأثير عميق منابع آب زيرزميني بر زندگي مردم ، اظهار داشت: در حال حاضر منابع آبي استان به پايين ترين حد خود رسيده و در خوشبين ترين حالت ، بيش از 70 درصد منابع آب را به هدر داده ايم. با تکمیل این مانده که سهم اکولوژیکی سفره های زیرزمینی است ، محیط زیست و اکوسیستم از بین می رود. زندگی بشر نیز بخشی از این اکوسیستم است و اگر بخشی از این چرخه حذف شود ، روند زندگی انسان نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

وی افزود: اولین تأثیر کاهش آب های زیرزمینی فقر و بیکاری ، توسعه مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها ، تنش های اجتماعی و مسائل امنیتی است که در سطح کلان رخ می دهد. هیچ تولید کشاورزی وجود ندارد که توسط جمعیت کشور مصرف شود ، خاک به دلیل استفاده از کیفیت پایین آب آسیب می بیند. توازن توزیع جمعیت بر هم خواهد خورد و مشکلاتی بوجود می آید که حل ما دهها سال طول می کشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید