مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با تغییر رنگ تاج در شهرهای کشور تکلیف بازگشایی دانشگاه چه می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



همزمان با اعلام برنامه های دانشگاه ها و آموزش عالی برای بازگشت به آموزش مستقیم دانش آموزان از نیمه دوم سال تحصیلی، نقشه شهرهای کشور از نظر شیوع ویروس جدید کرونا تغییر رنگ داده است. (امیکرون) و شهرهای نارنجی و چند پری دریایی قرمز خطر شیوع جدید را اعلام کردند.

در پایان دی ماه امسال، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به صراحت به بازگشایی آموزش مستقیم در دانشگاه ها و مدارس از نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 در جلسه ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت اشاره و مسئولان ذیربط را مکلف کرد. برای ارائه آموزش های شخصی

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم ستاد ملی ویروس کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با توجه به شرایط موجود در خصوص شیوع کرونا، گفت: نهاد تصمیم گیری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را بلامانع دانست.

رئیسی افزود: هر زمان که وضعیت شیوع تغییر کند، ستاد ملی ویروس کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم گیری و اقدام خواهد کرد.

پس از صحبت های رئیس جمهور درباره لزوم ادامه تحصیل مستقیم دانشگاه ها برای دانشجویان از نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1400، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه ها برای بررسی سازوکارهای اجرای این دستور تشکیل جلسه دادند.

پس از این نشست، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در سخنانی با تاکید بر اینکه آموزش حضوری مزیت های زیادی نسبت به آموزش مجازی دارد و تاثیر بسزایی در میزان و کارایی یادگیری دارد، گفت: این امر اجماع روسای دانشگاه ها و مسئولان آموزشی بسیار خوب است که امروز تجدید آموزش مستقیم یک ضرورت مبرم است و نکته ای که اکنون بر آن تاکید می شود تلاش و برنامه ریزی برای تداوم باشکوه و موفق آموزش عالی است.

پس از آن تقریباً تمامی دانشگاه های بزرگ کشور برنامه های خود را برای آموزش دانشجو اعلام کردند. نگاهی به تقویم آموزشی این دانشگاه نیز نشان می دهد که تحصیلات تکمیلی اعم از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها از ابتدای ترم ادامه دارد و دانشجویان مقطع کارشناسی به تدریج در حال حضور در دوره های عملی در پردیس Will Find هستند.

بیشتر بخوانید  حریف حسن یزدانی در نیمه نهایی المپیک بعدازظهر امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

دکتر جلفی گل، وزیر علوم در پایان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین تصمیم وزارت علوم مبنی بر تعیین نوع تحصیل دانشجویان از نیم سال گذشته، گفت: بر اساس آخرین جلسه با روسای دانشگاه ها، سرماخوردگی باید حضوری از بهمن ماه برگزار شود.

وی افزود: البته می دانیم که به دلیل محدودیت در خوابگاه های دانشجویی و رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانشجویانی که می توانند در هر کلاسی حضور داشته باشند، با فضای محدود این کلاس ها، دانشگاه های ما را به صورت رو در رو می کند. آموزش های صورت “محدودیت ایجاد کنید. اما به طور کلی، ادامه آموزش حضوری باید محتاط باشد.

دکتر زلفی گل خاطرنشان کرد: آنچه وزارت علوم به طور جدی برای آن تلاش می کند این است که از ترم دوم یعنی بهمن ماه شاهد تجدید آموزش مستقیم برای مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه ها هستیم و دانشجویان ما به تدریج در این چهره ها مشارکت می کنند. -آموزش های حضوری

وزیر علوم تاکید کرد: البته فارغ التحصیلان ما در بسیاری از دانشگاه ها شخصاً تحصیل خود را آغاز کرده اند، اما تلاش می کنیم با مدیریت مناسبی که دانشگاه ها خواهند داشت، به تدریج شاهد حضور دانشجویان با درصدهای بالاتر در دانشگاه ها باشیم.

در این راستا دکتر سید محمد مقیمی رئیس مراکز آموزش عالی استان تهران و رئیس دانشگاه تهران تصمیم نهایی مراکز مستقر در پایتخت را که 30 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را تشکیل می دهند، ارائه کرد. و تصریح کرد: دانشگاه ها، دانشگاه های استان تهران محدودیت های خود را در این زمینه اعلام کرده و تاکید کرده اند که نمی توانند حضور همه دانشجویان را به یکباره در دانشگاه بپذیرند. در نتیجه تصمیمات ما در خصوص نحوه تدریس در این مراکز با توجه به شرایط و محدودیت های این دانشگاه ها اتخاذ شد و در مصوبه سومین اجلاس استانی آموزش عالی به این نکته اشاره کردیم که باید آموزش فارغ التحصیلان را در این مراکز آغاز کنیم. مراکز شخصاً در بهمن ماه اگر وضعیت از نظر شیوع ویروس کرونا پایدار است، تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی باید به تدریج ادامه یابد. در واقع این دانشگاه ها باید آموزش مستقیم دانشجو را در نظر بگیرند و در این زمینه برنامه ریزی کنند.

بیشتر بخوانید  جدیدترین شرایط ثبت نام ایران خودرو در آبان اعلام شد | آغاز ثبت نام جدید ایران خودرو | فروش پژو پارس و شاین مکس به قیمت کارخانه + جدول و زمان مهلت

رئیس دانشگاه تهران به مناسبت بازگشایی آموزش مستقیم و حضور دانشجویان مقاطع مختلف در دانشگاه نیز گفت: دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه تهران می توانند در کلاس حضور داشته باشند و ما می توانیم به صورت مجازی دریافت کنیم. آموزش و پرورش در عین حال ما برای آنها درس های مجازی ارائه می دهیم.

رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین در ترم آینده کلاس های آموزش دانشجویی به صورت ترکیبی برگزار می شود، یعنی همزمان با آموزش مستقیم در کلاس های درس، اساتید این کلاس ها را به صورت مجازی برای دانشجویان برگزار می کنند.

دکتر مقیمی با تاکید بر اینکه امتحانات نهایی تمامی دانشجویان دانشگاه تهران اعم از شرکت‌کنندگان در کلاس‌های مجازی و یا حضوری به صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: کسانی که تمایلی به حضور در دوره آموزشی نداشتند. کلاس ها به صورت حضوری موظفند بعد از ماه مبارک رمضان به صورت حضوری و فشرده در دوره های عملی خود شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، دو روز پیش در بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها، دکتر محمدعلی ذوالفیگل بر لزوم موافقت با درخواست های پذیرایی و جابجایی دانشجو تاکید کرد.

این بخشنامه خطاب به رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی بوده است. با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری‌های کرونا در خصوص حضور آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1401 و وضعیت فعلی بیماری‌های عروق کرونر قلب و دغدغه‌های خانوادگی دانشجویان. بعدی

اتخاذ تدابیر مناسب جهت تسهیل در میهمانی و کمک حداکثری به درخواست داوطلبان دانشجو برای دوره های نیمه حضوری، پایه و نیمه حضوری در چارچوب ضوابط و مقررات در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، انجام اقدامات مقتضی در خصوص اطلاع رسانی و ثبت نام. . درخواست در سامانه سجاد (ویژه دانشگاه) و در اسرع وقت نسبت به بررسی، بررسی و توافق طرفین از دانشگاه محل تحصیل تا دانشگاه محل اقامت دانشجویان و بررسی و موافقت با تمدید بازدید دانشجویان میهمان از آن محل. دانشگاه از جمله ترم مورد نیاز دانشگاه است.

بیشتر بخوانید  رونمایی مهران غفوریان از عشق جدیدش

به گزارش ایسنا، تعهد دانشگاه مبنی بر ادامه تحصیل مستقیم دانشجویان ترم دوم در حالی با جدیت اجرا می‌شود که طی دو هفته اخیر، مسئولان وزارت بهداشت مرتباً به طرق مختلف نسبت به آغاز ششمین پیک اپیدمی کرونا هشدار داده‌اند. با معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱ هزار و ۹۹۶ مورد جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۱۲۰۹ مورد بستری شدند. تاج تصمیم گرفته است تا محدودیت هایی را برای تاج در شهرهای مختلف از جمله شهرهای سرخ اعمال کند.

بنابراین با توجه به شرایط کشور در خصوص شیوع ویروس omicron باید منتظر ماند تا ببینیم آیا تغییری در تصمیم ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت در خصوص صدور مجوز بازگشایی دانشگاه رخ خواهد داد؟ یا دانشگاه ها بر اساس برنامه های از پیش اعلام شده به آموزش حضوری ادامه می دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *