مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با این ۱۰ گیاه آپارتمانی ریه‌های سالم داشته باشید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


از زمان همه‌گیری کروناویروس، همه ما به این نتیجه رسیدیم که سلامت بدن، به ویژه سیستم تنفسی بسیار مهم است. ترکیبات آلی فرار و شیمیایی که در داخل خانه ۱۰ برابر بیشتر از فضای باز هستند، ذرات معلق در هوا، آلاینده‌هایی مانند اکسید نیتروژن و رادون، و آلاینده‌هایی مانند آزبست در هوای خانه وجود دارند؛ طبق بررسی‌ها برای ریه انسان بسیار مضر هستند.

به مرور زمان، قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی و خطرناک باعث مشکلات تنفسی، سرطان ریه و حتی مرگ خواهد شد. دانشمندان معتقدند برای محافظت از بدن و ریه در برابر این هوای سمی، بهتر است این گیاهان آپارتمانی را در خانه پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا خانه

آلودگی هوای داخل خانه چقدر خطرناک است؟

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۴ میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوای داخل خانه می‌میرند. طبق بررسی‌ها این مواد آلوده و سمی در داخل خانه ۱۰ برابر بیشتر از خارج از خانه هستند. علاوه بر این ۵۰ درصد از مرگ و میرهای ذات الریه در کودکان زیر ۵ سال به دلیل آلودگی هوای داخل خانه رخ می دهد.

چرا باید از ریه‌های خود محافظت کنید؟

گیاهان و ریه
گیاهان مناسب برای ریه

تا پیش  از این مردم توجه زیادی به سلامت ریه‌شان نداشتند، اما به دلیل شیوع کووید، شرایط تغییر کرده و حالا ما بیشتر نگران ریه‌های خود هستیم. با شیوع کرونا و دورکاری، امروزه بیشتر افراد در خانه کار می‌کنند و این باعث شده بیشتر در معرض آلاینده‌های هوای داخل خانه باشند.

گیاهان آپارتمانی برای داشتن ریه‌های سالم

۱. گیاهان هوازی

بیشتر بخوانید  ترامپ بیاید، احتمال نامزدی من بیشتر می‌شود
گیاهان هوازی
گیاهان هوازی و ریه

بر اساس مطالعات، گیاهان هوازی، این توانایی را دارند گاز رادیواکتیو طبیعی رادون درخانه را کاهش دهند. طبق آمار غلظت این گاز در داخل خانه بیشتر از بیرون است. رادون ۱۵ درصد سرطان ریه را تشدید می‌کند و دومین عامل اصلی مرگ بعد از سیگار کشیدن در آمریکا است.

۲. سانسوریا

سانسوریا
سانسوریا و ریه

در یک مطالعه نشان داده شد که سانسوریا یکی از اکسیژن سازترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه قادر است کربی دی اکسید را با ppm 0.49 در متر مکعب در یک محیط بسته جذب کند.

۳. گیاه گندمی

گیاه گندمی
گیاه گندمی و ریه

گیاهان گندمی در تصفیه هوای داخل خانه عالی عمل می‌کنند؛ زیرا در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی کلروفیل بیشتری تولید می‌کنند که در نهایت باعث تولید اکسیژن بیشتر خواهد شد. طبق تحقیقات ناسا، گیاهان گندمی می‌توانند بیش از ۹۵ درصد از مواد سمی که  باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود، را پاکسازی می‌کند.

۴. پتوس

پتوس
پتوس و ریه

این گیاه آپارتمانی تصفیه کننده عالی هوا است و شرایط نگهداری ساده ای دارد. بر اساس یک مطالعه بر روی پتوس، سانسوریا و گیاه گندمی؛ به این نتیجه رسیدند که آن‌ها می‌توانند ازن را جذب کنند که عملکرد ریه‌ها را دچار مشکل می‌کند.

۵. نخل اریکا

نخل اریکا
نخل اریکا و ریه

گیاهان با برگ پهن‌تر بهتر می‌توانند اکسیژن تولید کنند. دو نخل آرکا در یک خانه ۱۵۰ متری می‌توانند میزان اکسیژن را بسیار زیاد افزایش دهند.

نخل آرکا تعرق بالایی دارد و یک اریکا متوسط قادر است هر ۲۴ ساعت ۹۴۶.۳۵ میلی لیتر بخار آب در هوا منتشر کند که باعث تنفس آسان‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ده گیاه آپارتمانی رطوبت ساز

۶. آلوئه ورا

بیشتر بخوانید  نمایشگاه طلا و جواهر شیراز افتتاح شد + تصویر
آلوئه ورا
آلوئه ورا و ریه

آلوئه ورا مزایای زیادی دارد؛ از مصارف پزشکی تا زیبایی و مراقبت از پوست این گیاه را به یک گیاه ارزشمند تبدیل کرده است. این گیاه آپارتمانی باعث تقویت سیستم ایمنی و درمان بیماری‌های آسم می شود. همچنین با از بین بردن فرمالدئید و بنزن از هوای خانه به بهبود سلامت ریه شما کمک می‌کند.

۷.پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی
پیچک انگلیسی و ریه

شما می‌توانید با نگهداری از پیچک انگلیسی در داخل خانه خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی را پایین بیاورید. این گیاه برای سرفه و عفونت‌های تنفسی ویروسی موثر است زیرا دارای خواص ضد اسپاسم و ضد حساسیت می‌باشد.

۸.فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا
فیکوس الاستیکا و ریه

فیکوس الاستیکا می‌توانند VOC، فرمالدئید، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را از هوای خانه که برای سلامت ریه مضر هستند حذف کنند. فیکوس الاستیکا در از بین بردن استالدئید نیز عالی است. گیاهان فیکوس الاستیکا در کاهش اختلالات ریوی، مشکلات تنفسی و مشکلات آسم نیز تاثیرگذار هستند.

زنبق صلح

زنبق صلح
زنبق صلح و ریه

زنبق صلح برای رفع مشکلات ریوی و تنفسی عالی است. بر اساس یک تحقیق ژاپنی، زنبق صلح به اندازه پوتوس در جذب VOC موثر است. علاوه بر این، این گیاه باعث کاهش فشار خون و خستگی می‌شود.

نخل بامبو

نخل بامبو
نخل بامبو و ریه

در این مطالعه در دهلی نو، به این نتیجه رسیدند که گیاهانی مانند نخل بامبو، فیکوس آلی و نخل راپیس می‌توانند CO2، VOCs و گازهای مضر را جذب کرده و باعث سلامت بیشتر ریه شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *