با این نکات دیگر نیازی به جراحی تیروئید نیست


با این نکات دیگر نیازی به جراحی تیروئید نیست

با این نکات دیگر نیازی به جراحی تیروئید نیست

در صورت کاهش وزن غیرقابل توضیح، افزایش ضربان قلب، تعریق غیرطبیعی، تورم جلوی گردن یا سایر علائم مرتبط با پرکاری تیروئید با پزشک خود صحبت کنید. و مهم است که تمام تغییرات رخ داده را با دقت مشاهده کرده و گزارش دهید، زیرا بسیاری از علائم پرکاری تیروئید برای سایر شرایط و زمانی که تحت درمان یا نظارت منظم هستید، مشترک است. در مورد سلامتی خود با پزشک خود صحبت کنید.

گیاه درمانی

علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، باید به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ شده را کاملاً متوقف کنید و غذاهای بخارپز و کبابی تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می توانید چربی گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه،

کره و چربی های حیوانی را به حداقل برسانید و برای کاهش وزن از مصرف قندهایی مانند شیرینی و شکلات خودداری کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از صنوبر، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده شود و در پایان استفاده از روغن زیتون توصیه می شود.

رفتار

اکثر پزشکان برای درمان این بیماری لووتیروکسین سدیم را تجویز می کنند که بسته به میزان TSH به صورت قرص همراه با یک درمان روزانه تجویز می شود. به عنوان مثال، در بیماران با عملکرد تیروئید نزدیک به صفر، 100 تا 150 میکروگرم در روز یا در بیماران زیر 60 سال.

آنها همچنین علائم بیماری قلبی را نشان می دهند.دوز لووتیروکسین 50 تا 100 میکروگرم است. هدف نهایی این درمان دستیابی به سطوح طبیعی TSH است که در صورت طبیعی بودن آن برای 2 یا 3 سال و عدم تغییر، نیازی به ادامه درمان نیست. هورمون تیروئید بسیار کند در بدن عمل می کند و بنابراین تا چند ماه پس از شروع درمان باقی می ماند

بیشتر بخوانید  15 منبع گیاهی سرشار از پروتئین

در علائم بهبودی دیده شود. از آنجایی که بسیاری از موارد کم کاری تیروئید دائمی و غالباً پیشرونده است، لازم است درمان این عارضه در طول زندگی فرد ادامه یابد و درمان کم کاری تیروئید هرگز قطع نشود. اندازه گیری دوره ای سطح TSH و وضعیت بالینی برای اطمینان از تجویز دوز مناسب ضروری است، زیرا ممکن است دوزهای درمانی نیاز به تنظیم در زمان های مختلف داشته باشند.

بیماری های تیروئید چیست؟

شایع ترین بیماری های تیروئید پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید است. پرکاری تیروئید پرکاری تیروئید نامیده می شود و به عنوان مثال بیماری گریوز، آدنوم سمی و گواتر ندولار سمی در این دسته قرار می گیرند، کم کاری تیروئید کم کاری تیروئید نامیده می شود و از جمله بیماری های آن می توان تیروئیدیت هاشیماتو نام برد.

این بیماری ناشی از بیماری گریوز یا کم کاری تیروئید است به عبارت دیگر هر دوی این بیماری ها می تواند منجر به بزرگ شدن فیزیکی غده تیروئید شود همچنین می تواند بزرگ شود که به آن گواتر می گویند. بنابراین، صرف وجود گواتر ممکن است نشان دهنده فعالیت بیش از حد یا ناکافی غدد باشد.

با این نکات دیگر نیازی به جراحی تیروئید نیست

کسانی که سابقه خانوادگی سرطان تیروئید مثبت یا سابقه پرتودرمانی سر و گردن در دوران کودکی به دلایل مختلف مانند آکنه، آدنوئید و … دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید هستند. همچنین افرادی که علائم تورم گردن، مشکل در بلع و تنفس دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

بیماری های تیروئید چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص اختلال عملکرد یا وجود توده تیروئید با جمع آوری تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی آغاز می شود.
علاوه بر این، آزمایش خون، مطالعات تصویربرداری و FNA ممکن است مورد نیاز باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی برای تشخیص بیماری تیروئید از اقدامات زیر استفاده می شود:

بیشتر بخوانید  خواص برجسته روغن پامچال

1- ارزیابی حنجره و تارهای صوتی با تلسکوپ فیبروسکوپی یا معاینه با آینه مخصوص.
2- سونوگرافی گردن و غده تیروئید
3- انجام آزمایشات خون مربوط به عملکرد تیروئید
4- اسکن تیروئید رادیواکتیو
5. بیوپسی توسط FNA
6- عکس جعبه ساده
7- سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهید

چه درمانی برای بیماری تیروئید توصیه می شود؟

وی گفت: درمان آن بسته به ماهیت یا ماهیت بیماری تیروئید شامل موارد زیر است: درمان کم کاری تیروئید، دادن قرص های هورمونی تیروئید برای جبران کمبود آن، درمان پرکاری تیروئید نسخه ای. داروهایی هستند که اثر افزایش تولید هورمون های تیروئید را مسدود می کنند. یا از ید رادیواکتیو برای تخریب بافت تیروئید استفاده می شود.

با این نکات دیگر نیازی به جراحی تیروئید نیست

3- سومین درمان توصیه شده برداشتن غده تیروئید با جراحی است.

اگر فردی مبتلا به گواتر باشد، درمان بر اساس شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایشات و پیشنهادات برنامه ریزی می شود:
مطالعات تصویربرداری اندازه، محل و ماهیت هر گره تیروئید را تعیین می کند. این مطالعات تصویربرداری شامل سی تی اسکن، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است.

آسپیراسیون با سوزن (FNA) یک روش ایمن و بدون درد است. در این روش، یک سوزن به توده گردن در غده تیروئید وارد می شود و نمونه های بافت و مایع خارج می شود. گاهی اوقات این کار با سونوگرافی انجام می شود تا سوزن را در گره ای که باعث گواتر شده است وارد کنند. انجام FNA درد و عوارض کمتری دارد و اطلاعات نسبتاً خوب و دقیقی در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن ندول ارائه می دهد.

جراحی تیروئید

جراحی تیروئید در برخی موارد ضروری است. اگر گزارش FNA نهایی نباشد، یا مشکوک یا گزارش شده باشد، در هر سه مورد، جراحی ضروری است. همچنین در مواردی که تصویر نمایه ندول مزاحم است یا نشان دهنده بزرگ شدن آن است، جراحی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی تزریقی گانیرلیکس و عوارض آن

جراحی تیروئید چگونه انجام می شود؟

در جراحی تیروئید تمام یا قسمتی از غده برداشته می شود و عمل باید در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام شود.در این عمل معمولا فلپ آسیب دیده با یک توده یا ضایعه داخل آن برداشته می شود. در برخی موارد برای تعیین بدخیمی احتمالی نمونه برداری می شود

بلافاصله به آزمایشگاه فرستاده می شود که با بررسی سریع میکروسکوپی بافت آن مشخص می شود.گاهی بر اساس نتایج انجماد، کل غده تیروئید و حتی بافت دهانه رحم اطراف غده تیروئید برداشته می شود.

در اتاق عمل جراح برش را بر اساس برش منجمد انجام می دهد و امکان جراحی گسترده تر تومور را قبل از عمل به خانواده و بیمار اعلام می کند و روش دیگر جراحی برداشتن لوب آسیب دیده و پایان عمل است. جراحی آسیب شناسی قطعی، جراح تصمیم می گیرد دوباره عمل کند.

توصیه های بعد از عمل

پس از عمل در صورت نیاز به دریافت دارو باید قبل از ترخیص از بیمارستان توضیحات کافی به بیمار داده شود. داروها شامل هورمون های تیروئید، کلسیم و ویتامین D هستند. برخی از علائم ممکن است دو تا سه روز پس از جراحی ظاهر نشوند. اما در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید: سوزن سوزن شدن و سوزن سوزن شدن اطراف لب ها و دست ها.

افزایش درد در زخم، تب، تورم، ترشح و ناراحتی تنفسی اگر عمل به دلیل سرطان تیروئید انجام شده باشد، درمان جایگزینی هورمون ممکن است چند هفته به تعویق بیفتد. این به اسکن ید رادیواکتیو اجازه می دهد تا بقایای بافت تیروئید و میزان گسترش سلول های بدخیم به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن را بهتر و دقیق تر تعیین کند.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید