مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با این روش ها در تابستان بدن خود را خنک نگه دارید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


راه های خنک کردن بدون تهویه مطبوع

همه ما تابستان های گرمی داریم و برخی از افراد به دلیل خلق و خویشان بیشتر از این عارضه رنج می برند و از روش های رایجی مانند کولر آبی یا گازی برای خنک شدن استفاده می کنند. لازم به ذکر است که اینها تنها روش های خنک کننده نیستند.

راه های خنک کردن خانه


بستن پنجره ها:

زمانی که کولر گازی خراب است یا قصد استفاده از آن را ندارید، باید از برخورد نور خورشید به شیشه ها جلوگیری کنید. بنابراین بیش از 30 درصد از گرمای هوای داخل از طریق پنجره وارد می شود. شما می توانید این کار را تا حد زیادی با استفاده از پرده انجام دهید.
اما شما باید پلک های خود را بسته نگه دارید. برخی افراد برای جلوگیری از تابش نور خورشید در خانه آن را روشن می کنند. در حالی که دیگران آنها را دور می اندازند تا فضای تاریک تری ایجاد کنند.


در را ببند:

از اینکه چقدر گرما از در عبور می کند شگفت زده خواهید شد. حتی اگر پرده یا در طوفان دارید، در اصل نور می تواند گرما ایجاد کند، بنابراین باید خانه را تاریک نگه دارید و در را به خوبی ببندید تا گرمای اضافی از خانه دور شود.


استفاده از یخ و پنکه:

این یک ترفند قدیمی است که مردم سال ها پیش در زمانی که تهویه مناسب وجود نداشت از آن استفاده می کردند. آنها یخ را در ظرف بزرگی ریختند و سپس کشتی را در مقابل باد قرار دادند. این نسیم خنکی ایجاد می کند که در روزهای گرم احساس خوبی به افراد می دهد.


 آرام شدن


استفاده از ملحفه های پنبه ای:

یکی دیگر از کارهایی که در طول تابستان برای خنک شدن می توانید انجام دهید، استفاده از ملحفه های نازک یا نخی به جای پتو و پتوهای پشمی است.


استفاده از پنکه سقفی:

یک پنکه سقفی می تواند به خنک نگه داشتن خانه کمک کند زیرا دائماً هوا در آن جریان دارد. اما مطمئن شوید که در هوای گرم، تیغه ها در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخند. این به خنک نگه داشتن خانه کمک می کند.


روی خودت تمرکز کن:

گاهی اوقات که نمی توانید دمای اتاق خود را کاهش دهید، می توانید دمای بدن خود را کاهش دهید. می توانید این کار را با نوشیدن نوشیدنی های سرد و سرد یا مالیدن پارچه سرد روی گردن یا مچ دست و پوشیدن لباس های خنک تر انجام دهید. همچنین سعی کنید بطری های آب 2 لیتری را منجمد کرده و سپس زیر پای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید  عید قربان بایرام 1401 چیست؟


استفاده از هواکش:

اکثر مردم در حمام و آشپزخانه پنکه دارند، اگر پنکه دارید از آن استفاده کنید. در واقع بخاری که هنگام پخت و پز از خانه خارج می شود می تواند گرما را از خانه شما خارج کند.


پنجره ها را در ساعات سرد روز باز بگذارید:

یکی از کارهایی که می توانید برای خنک نگه داشتن خانه و کاهش قبض برق خود انجام دهید این است که کولر را صبح زود یا اواخر شب خاموش کنید و در و پنجره ها را باز کنید.

خنک کننده بدن بدون تهویه مطبوع

استفاده از بالش های کیسه ای برای آب سرد:

با استفاده از این نوع بالش که دارای کیسه آب یا ژل سرد در دو طرف است، می توانید دمای بدن خود را کاهش دهید. از یک بطری آب یخ یا آب سرد روی تخت و محل قرارگیری پاها استفاده کنید، زیرا علاوه بر این دمای بدن خود را پایین آورده و اعصاب خود را آرام می کنید.

استفاده از لامپ های کم مصرف:

لامپ های رشته ای معمولی کارایی چندانی ندارند و گرمای زیادی از خود ساطع می کنند. لامپ های رشته ای تقریبا 90 درصد انرژی خود را به عنوان گرما مصرف می کنند، بنابراین اگر سیستم تهویه ندارید، گرما را افزایش می دهند. بنابراین لامپ های کم مصرف را تعویض کنید تا گرما تولید نکنند.

استراتژی های آشپزی:

برای خنک نگه داشتن خانه هم می توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید، مثلا خانم های خانه دار که در این زمینه تجربه دارند پیشنهاد می کنند برای گرم نگه داشتن خانه در حالی که هوا هنوز سرد است صبح زود آشپزی را شروع کنید یا از روش های کباب پز استفاده کنید.

نصب دائمی سایبان:

اگر خانه شما محافظت در برابر نور خورشید ندارد، نور مستقیما وارد خانه شده و گرما ایجاد می کند. می توانید با افزودن سایبان به پنجره ها و حتی با کاشت درخت، سایه بیافزایید. هر چه نور خورشید کمتر به پنجره بتابد، بهتر است و خانه سردتر می شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت لیبرالیسم و دموکراسی | 6 تفاوت لیبرالیسم و دموکراسی


مگس خنک کننده بدن

ملحفه و پیژامه فریز:

ممکن است مسخره به نظر برسد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید بدون استفاده از کولر گازی برای خنک کردن خود انجام دهید، مانند یخ زدن ملافه یا لباس خواب و سپس استفاده از آنها.

کیسه های فریزر آب گرم:

شاید عجیب به نظر برسد، اما می‌توانید کیسه‌های آب گرمی که برای درمان درد استفاده می‌شوند را با یخ یا آب سرد پر کنید و منجمد کنید. سپس آن را روی پاهایش بگذارید تا خنک شود. کیف ها گزینه خوبی هستند زیرا عرق نمی کنند و باعث سردرگمی نمی شوند و از بین رفتن سرما به زمان نیاز دارد.

در مورد موقعیت دریچه تهویه مطبوع:

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای داشتن خانه ای خنک تر انجام دهید این است که کولر گازی را در محل مناسبی قرار دهید تا خنک تر و خنک تر بماند.

خوابیدن با ملحفه خیس:

برای خنک شدن در روزهای گرم تابستان، می‌توانید ملحفه یا حوله‌ای را با آب سرد مرطوب کنید و سپس آن را بپوشانید تا هنگام خواب احساس سرما کنید.

لباس های سبک و گشاد بپوشید:

وقتی صحبت از تابستان و هوای گرم می شود، مهم است که دو چیز را به خاطر بسپارید: لباس های سبک و گشاد بپوشید. این اساساً به این معنی است که شما باید در خانه لباس های گشاد و نخی بپوشید تا مجبور نباشید کولر را روشن کنید.

استفاده از نبض:

اگر بتوانید چیزی سرد را روی ضربان قلب خود اعمال کنید، دمای بدن شما خیلی سریع کاهش می یابد. نقاط نبض شما روی مچ دست، گردن، آرنج، مچ پا، پشت زانو، پاها و کشاله ران شما قرار دارند.
بنابراین در هر یک از این قسمت ها یک کیسه یخ یا یک پارچه مرطوب قرار دهید تا دمای بدن خود را کاهش داده و احساس خنکی کنید.

من میخوابم:

شاید برای همه این امکان وجود نداشته باشد، اما اگر بتوانید جدا بخوابید، قطعا موثر است زیرا گرمای زیادی ایجاد می کند که در هنگام تنهایی احساس سردی بیشتری خواهید کرد.

تخت آویز:

اگر بتوانید روی تختی مانند نانو بالاتر از سطح زمین بخوابید، جریان هوا به راحتی در اطراف شما گردش می کند.

آبرسانی به بدن:

با وجود رعایت تمام نکات فوق، مصرف آب را باید جدی گرفت تا بدن در اثر تعریق زیاد آب از دست ندهد و بدن دچار کم آبی نشود. افزایش دما باعث می شود که بدن به طور خودکار دما را از طریق تعرق کاهش دهد. بنابراین بدن برای جبران کمبود مداوم آب به مایعات بیشتری نیاز دارد. همچنین مصرف آب، رطوبت و طراوت بدن را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  لیست آدرس و تلفن شعبه های بیمه تامین اجتماعی در استان بوشهر

خوابیدن در زیرزمین:

اگر زیرزمین ندارید، در روزهای گرم تابستان، در پایین ترین سطح خانه بخوابید، زیرا گرما بالا می رود و شما که در طبقه پایین هستید، سرد می شوید.

دوش آب سرد گرفتن:

در روزهای گرم تابستان، دوش گرفتن با آب سرد بسیار سرگرم کننده است. فقط به خاطر داشته باشید که هنگام دوش گرفتن نباید دمای بدنتان بالا باشد زیرا ممکن است باعث حمله قلبی شود.

پاهای سرد:

پاها و همچنین مچ پاها نبض دارند پس ابتدا پاهای خود را بشویید و وقتی تمیز شدند آن ها را در یک سطل یا کاسه آب یخ قرار دهید این به شما کمک می کند دمای بدن خود را خنک کنید.

استفاده از تشک بامبو:

اگر راهی برای داشتن بانوج برای خروج هوا ندارید، از تشک بامبو استفاده کنید. تشک های بامبو به اندازه تشک های پشمی راحت نیستند، اما خنک تر هستند.

وسایل الکترونیکی را خاموش کنید:

اگر تا به حال وسایل الکترونیکی را لمس کرده باشید، متوجه خواهید شد که چقدر داغ هستند. به این ترتیب، وقتی از وسایل الکترونیکی استفاده نمی شود، آن را خاموش کنید. این به کاهش گرمای اضافی در خانه کمک می کند.

باید بخوانید:

برنج:

اگر به دنبال راهی برای خنک شدن هستید اما کیسه یخ ندارید، نگران نباشید. برنج را در یک جوراب بریزید و سپس آن را حداقل یک ساعت در فریز قرار دهید. بعد از انجماد یک کیسه یخ خواهید داشت.

پوشش درب و پنجره:

قبلاً گفته شد که درها و پنجره ها بسته می شوند، اما برای جلوگیری از خروج هوای سرد و ورود هوای گرم به داخل، از حوله و پتو برای پوشاندن در و پنجره استفاده کنید.

تهویه مطبوع:

این یک جایگزین بسیار ارزان‌تر برای دستگاه‌های خنک‌کننده گازی است و اساساً هوای بیرون را استخراج می‌کند و آن را به هوای سرد یا گرم تبدیل می‌کند. اما برای انتقال هوا به داخل خانه باید از پنکه استفاده کنید زیرا هیچ منافذ تهویه در خانه وجود ندارد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *