با آرامگاه شاهزاده فاضل یکی از زیارتگاه های تاریخی یزد بیشتر آشنا شوید



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، شهر دارالعباده یزد از آنجایی که همیشه شهری امن و میزبان ائمه و فرزندان و نوادگانشان بوده است، زیارتگاه ها و بقعه های زیادی وجود دارد که هم از نظر دینی و هم از نظر دینی بسیار ارزشمند است. تاریخی. یکی از این زیارتگاه های تاریخی معروف به شاهزاده فاضل یا شاهزاده فاضل در بافت تاریخی خیابان امام و مرکز جزدا قرار دارد.
مجموعه شاهزاده فاضل یزد متشکل از بقعه ها و زیارتگاه هایی است که حسینیه شاهزاده و بازار شاهزاده فاضل نیز ملحقات آن هستند. قدمت این آرامگاه به قرن هشتم هجری قمری و دوره تیموریان می رسد. این مجموعه در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
زرتشتیان نیز به این آرامگاه احترام می گذارند و آن را محل دفن یکی از شاهزادگان ساسانی می دانند. طبق روایات، این آرامگاه یکی از قربانیان حادثه فهرج در سال ۷۴۷ هجری قمری است.

آرامگاه شاهزاده فاضل یزدی یکی از زیارتگاه های ایران است. درب اصلی بقعه از سمت شمال باز می شد که شامل ایوان باشکوه، مناره مرتفع، حسینیه و بازار است. امروزه بیشتر رفت و آمدها از دروازه شرقی روبروی خیابان امام انجام می شود که شامل ایوانی زیبا و دروازه ای به ارتفاع تقریبی شش متر است. آرامگاه شاهزاده فاضل به دلیل گنبد آجری کم ارتفاع که حدود هشت متر ارتفاع دارد و نمای بیرونی ساده از جلوه معماری خاصی برخوردار است. بنای اولیه در قرن هشتم ساخته شد و در ادوار مختلف بازسازی شد.

بر اساس کتیبه کاشی معرق داخل بنا، صاحب بقعه فضل بن امام موسی کاظم (علیه السلام) متوفی سال 202 هجری قمری نشان داده شده است. قرار دادن این کتیبه بر روی کاشی ها مربوط به دوره تیموریان و از آثار کوتاه الدین خضر شاه است که مؤلف «جامع مفیدیجه» نیز از آن یاد کرده است. اما برخلاف شهرت محلی این امامزاده که به شاه فاضل معروف است، نمی تواند متعلق به فرزند امام هفتم باشد، زیرا یزد مقر سادات عریضی است و بسیاری از آنها در این شهر زندگی می کردند و اکنون دارای گنبد و گنبد هستند. محکمه، پس یقین به این حرم یکی از حقایق بسیط است، پس احتمال می رود که او سید فضل بن علی بن محمد بن علی بن احمد بن محمد بن عیسی بن علی بن حسن بن محمد بن علی العریدی بن امام جاع باشد. دور الصادق ع. به گفته عمیدی، نسابه فرزندی به نام اشرف داشت. برادرش هلال بن علی است که اکنون به اشتباه آرامگاه او را هلال بن علی بن ابی طالب فرزند امیرالمؤمنین (ع) در آران و بیدگل می‌شناسند.

بیشتر بخوانید  همسر اول امین حیایی کیست؟

زرتشتیان بر این باورند که این جسد متعلق به یکی از شاهزادگان ساسانی معروف به پیر برج است و به آن احترام زیادی می‌گذارند مانند پیر هریشت، پیر بلباسگر، پیر نارستان و …

زائران و مسافرانی که اغلب از جنوب کشور برای خرید و مداوا به یزد می آیند به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه شاهزاده فاضل یزد که در مجاورت بازارهای سنتی یزد قرار دارد، حتما باید از این بقعه و بازار شاهزاده فاضل دیدن کنند. در این حرم

معماری آرامگاه شاهزاده فاضل سوار

زیارتگاه شاهزاده فاضل یزد در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است و بنا به نوشته جامع جعفری، این بنا در سال 1226 هجری قمری مرمت شده است و عبدالوهاب تراز معتقد است که اتمام آن مربوط به سال 1240 هجری قمری است.
این ساختمان دارای 2 طبقه پر از آینه، گچبری و نقاشی های زیبا و ظریف با 2 ورودی مجزا می باشد. که یکی به خیابان امام و دیگری به بازار شاهزاده فاضل منتهی می شود. در ضلع شمالی آلاچیق مزین به آینه و ردیف های سوم با دو در بزرگ نو و توری رنگارنگ و در ضلع غربی پنجره های مشبک بنایی با چند ردیف قرار دارد.
برای ساخت گنبد بنا 12 ستون بزرگ در 4 جهت مقبره شاهزاده فاضل و در وسط آن ضریحهای باشکوهی با آب نقره و طلا قرار دادند. در سال 1369 هجری شمسی در سال 1369 کتیبه ای 6 متری حکاکی شده با مضمون «السلام علیک یا شاهزاده فاضل، سازنده سوار محمد دهگان» بر درب بقعه نصب شد.
سر در آستانه شاهزاده فاضل; دارای دو تاج گل تزئین شده با خطوط کوفی، پاستیل، کاشی هفت رنگ و نقوش اسلیمی، ترنج و کاتای است. سطح بیرونی گنبد نیز با همین کاشی های هفت رنگ و نقش تزئین شده است. در انتهای ستون های بقعه که گنبد خانه بر روی آن قرار دارد، سوره ملک تمام فضای آن را آراسته است. در مورد كف حرم نيز بايد گفت كه تمام قسمتهاي آن با سنگ پوشيده شده است.

بیشتر بخوانید  یارانه نوروزی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

زیارتگاه شاهزاده فاضل سوار

این امامزاده دارای دو صحن یا صحن است که به گنبد خانه ای قدیمی با ایوانی زیبا متصل می شود که یکی شمال بقعه و دیگری شرقی است. در انتهای صحن شمالی، سنگ قبر متعلق به سید سلیمان و یکی از اصحاب امامزاده فاضل است که در این مکان کشته شده است.

کتیبه تاریخی بر مقبره شاهزاده فاضل

تنها کتیبه قدیمی این بقعه کتیبه کاشی معرق تیموری به ابعاد 70 در 90 سانتی متر است که به صورت عمودی بر بالای مقبره قرار گرفته و حاوی این عبارت عربی است: فضله الخالک الامام ابن الائمه خط نبی الملک العلم الفضل بن الامام العلمة موسی القدیمة بن النتیک جعفر الصادق بن القادر محمد الباکر بن الامام الزاهد بن علی بن. ابی طالب علیه السلام.

حسینیه شاهزاده فاضل

یزد حسینیه ایرانیان است که به خاطر هیئت های بزرگ عزاداری و برگزارکنندگان شیوه های منحصر به فرد مراسم مذهبی شهرت دارد. در سال های اخیر به دلیل پخش زنده این مراسم باشکوه از شبکه های تلویزیونی، این شهر طرفداران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است که تنها برای دیدن این مراسم به یزد سفر می کنند.
حسینیه شاهزاده فاضل سواره در کنار سردر بازار و در جوار حرم شاهزاده فاضل که یکی از بزرگ ترین حسینیان برگزار کننده مراسم محرم و عزاداری هیئت های داغدار و زنجیر زده است قرار دارد.
این حسینیه به همراه حسینیه بزرگ فهادان و مسجد روضه محمدیه محل عزاداری مثلثی شکل سواره است که اغلب به صورت زنده از شبکه های تلویزیونی پخش می شود. فاضل اهل جزدا است.
حسینیه شاهزاده فاضل در داخل خیابان امام یزد قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد که در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۸۲ به شماره ۹۱۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید  تهران آلوده ترین شهر دنیاست

خواندن درختان نخل

نخل برداری یکی دیگر از مراسم باشکوهی است که هر ساله در ایام محرم در اکثر نقاط استان یزد از جمله تکیه امیرچخمک برگزار می شود. حسینیه شاهزاده فاضل نیز در کنار یکی از ورودی های حرم شاهزاده فاصل، نخل کهنسالی دارد، اما به دلیل قدمت طولانی و فرسودگی سال هاست که تکان نخورده و تنها در شب عاشورا به یک مکانی برای روشن کردن شمع و شام برای خارجی ها. .

مراسم مجمع جهانی نوزاد حسینی

حسینیه بزرگ و آستان امامزاده شاهزاده فاضل سواره چندین دهه و همچنین حسینیه سید محمد آقا و بیشتر نقاط شهر محل برگزاری مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی با حضور مادران سواره و نوزادان است.
در اولین صبح جمعه ماه محرم، زنان یزدی در مساجد، زیارتگاه ها، حسینیه ها و تکایی ها گرد هم می آیند تا فرزندان خود را با لباس های مخصوص بپوشانند و در یاد و خاطره فرزند امام حسین(ع) عزاداری کنند. اطعام شرکت کنندگان و مداحی موبدان از دیگر برنامه های این مراسم است.

دیدگاهتان را بنویسید