بایدن: طالبان به اوج قدرت نظامی خود می رسند / جنگ ایالات متحده در افغانستان در ماه اوت پایان می یابد



جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا گفت كه جنبش طالبان افغانستان به بالاترین سطح نظامی خود از سال 2001 رسیده است.

به گزارش ایسنا ، به نقل از رویترز ، بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان در تاریخ 31 اوت پایان می یابد.

وی در توضیح تصمیم خود در مورد پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان در زمانی که طالبان در مناطق وسیعی از کشور پیشرفت چشمگیری داشته اند ، گفت که نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ افغانستان نمی فرستد.

وی از کسانی که خواهان ادامه حضور ایالات متحده در افغانستان هستند ، گفت: “چند نفر دیگر ، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می خواهید تهدید کنید؟” “من بدون انتظار منطقی از نتیجه متفاوت ، نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ افغانستان نمی فرستم.”

وی گفت: “مأموریت در کمترین زمان پایان یافت.”

بایدن بارها تأکید کرده است که پیروزی در جنگ افغانستان ممکن نیست و “هیچ راه حل نظامی” برای این مشکل وجود ندارد.

وی گفت: “ما طولانی ترین جنگ آمریكا را خاتمه می دهیم. ما برای ساختن كشور وارد افغانستان نشده ایم. این حق و مسئولیت مردم افغانستان است كه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و اینكه آنها چگونه می خواهند كشور خود را اداره كنند.” “

بایدن در مورد آینده افغانستان گفت که آژانس اطلاعاتی آمریكا گفت سقوط دولت افغانستان بعید است و كنترل طالبان بر افغانستان اجتناب ناپذیر است.

بایدن افزود که او به طالبان اعتماد ندارد اما در عوض به توانایی های نیروهای افغان اعتماد دارد.

بیشتر بخوانید  سالگرد تشکیل تیپ 18 پیاده ال الغدیر در استان یزد

وی تأکید کرد که در صورت کنترل طالبان بر افغانستان و ادامه کار برای آزادی آمریکایی های بازداشت شده در افغانستان ، ایالات متحده مسئولیت تلفات غیرنظامیان را ندارد.

بایدن همچنین به “متحدان افغان” که از نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت می کنند اطمینان داد که “خانه ای برای آنها” در ایالات متحده وجود دارد و خواستار تسریع در روند صدور ویزا برای افغانانی که با نیروهای آمریکایی کار می کنند ، شد.

وی به مفسران و دیگر افغانانی که در طول جنگ به ایالات متحده کمک کردند و اکنون از انتقام طالبان ترس دارند ، گفت: “پیام ما به این زنان و مردان روشن است.” اگر تصمیم بگیرید ، خانه ای برای شما در ایالات متحده وجود دارد. “همانطور که شما در کنار ما ایستادید ، ما نیز در کنار شما خواهیم ایستاد.”

رئیس جمهور ایالات متحده رهبران افغانستان را به موفقیت مشترک و حرکت به سمت آینده فراخواند. وی همچنین از کشورهای منطقه خواست تا تلاش های خود را برای احیای راه حل سیاسی در افغانستان افزایش دهند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش در حال تغییر موقعیت و توانایی های خود و نیروهای ضد تروریسم برای مقابله با تهدیدات در هر کجا که هستند هستند.

وی افزود که ایالات متحده باید بر روی جمع آوری قدرت تمرکز کند و تلاش های خود را معطوف رقابت استراتژیک با چین و سایر کشورها کند.

نیروهای ایالات متحده در اوایل این هفته پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کردند. این پایگاه مرکز اصلی عملیات ایالات متحده برای سرنگونی طالبان و جستجوی عوامل القاعده در حملات 11 سپتامبر بود. این عملیات آغاز 20 سال جنگ تمام عیار در افغانستان است.

بیشتر بخوانید  کانال تلگرامی اخبار تحلیلی داروهای ضد سرطان نانو ایران

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید