باغ شاهزاده ماهان باغی در کرمان که توسط یونسکو به ثبت رسیده است



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغ های تاریخی ایران است. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان در دامنه کوه تیگران قرار دارد و متعلق به اواخر دوره قاجاریه است. تاریخ ساخت باغ 1276 شمسی می باشد. هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی دیدن می کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می برند.
این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است و اطلاعات این باغ توسط یونسکو به 35 زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری یونسکو گنجانده شده است. باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده و زمزمه جویباری که از هر گوشه ای به گوش می رسد همچون الماسی گرانبها بر سینه کویر می درخشد.
این باغ نمونه ای از تخته های ایرانی است و در زمینی مستطیل شکل به مساحت پنج و نیم هکتار ساخته شده و ورودی بسیار زیبایی دارد. تاسیسات باغ آلاچیق اصلی یعنی محل سکونت یا فصل دائمی مالک است که در انتهای بالای باغ قرار دارد. ورودی خانه در ورودی باغ به صورت خطی ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه ساخته شده است. طبقه بالا دارای اتاق هایی برای نشیمن و غذاخوری است. این باغ علاوه بر ورودی شامل یک ویلای سلطنتی و حمام می باشد. منطقه رویال اکنون رستورانی است که توسط بخش خصوصی اداره می شود.
درختان میوه متنوعی در این باغ به چشم می خورد و جلوی ویلا حوض ها و آبنماها آبنمای زیبایی را تشکیل داده اند.
باغ رکتور در 20 جولای 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید  ضوابط اختصاصی خرید و فروش طلا و گوهرسنگ‌ها ابلاغ شد

ارتفاع این منطقه از سطح دریا 2020 متر است. این باغ حدود 5.5 هکتار مساحت دارد. دو مجموعه شرقی و غربی وجود دارد. آلاچیق یا ویلاهای آن بسیار زیبا است و به شکل دو اتاق ساخته شده است و سر در آن معماری بسیار زیبایی دارد که آن را از سایر باغ های ایرانی متمایز می کند. چشمه هایش چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. این آبنماهای کنار باغ زیباترین آبنماهای باغ های ایرانی هستند. چون دیگر باغ های ایرانی فواره های کمتری داشتند یا اگر هم داشتند آنقدرها هم زیبا نبودند. فواره های زیبای باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع عمل می کنند و نه نیروی دیگری که دلیلی بر هوش و ذکاوت آلمانی هاست. باغ شاهزاده کرمان 407 متر طول و 122 متر عرض دارد. بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایران است. این باغ همه ساله به ویژه در تابستان و بهار مورد بازدید گردشگران بی شماری از نقاط مختلف کشور قرار می گیرد که این باغ دیدنی و جذاب را برای دیدن انتخاب می کنند. موقعیت منطقه در جاده کرمان به بما و در مسیر جاده باستانی ابریشم یکی از عواملی است که این مکان را برای احداث باغ اعیانی مناسب کرده است.

باغ شاهزاده به گونه ای قرار گرفته است که می توان از مناظر داخلی اصلی به شرح زیر استفاده کرد: در ورودی به خصوص در طبقه بالایی خانه، علاوه بر مناظر و نماهای بیرونی باغ، نمای چهارباگ و در جهت مخالف این مناظر اصلی یعنی حرکت آب، حوض‌ها و آبشارها به نوبه خود بر محورهای عمود بر محور اصلی تأکید می‌کنند و همراه با سیستم گیاهی مناظر اصیل داخلی را می‌دهند.

بیشتر بخوانید  خشونت مسلحانه در سودان جنوبی ادامه دارد

این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی، حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای آن بعدها توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، حاکم کرمان در دوره یازده ساله سلطنت خود ساخته شد. (1298 هجری قمری تا 1309 هجری قمری) نیمه متروکه بود. می گویند وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان رساندند، بنایی که در حال اتمام در ورودی ساختمان بود، به تغار گچی که محکم به دیوار گرفته بود برخورد کرد و کار خود را رها کرد و گریخت. بنابراین فضاهای کاشی خالی در ورودی دیده می شد. تاریخ ساخت باغ 1276 شمسی می باشد.

این باغ نمونه ای از تخته های ایرانی است و در زمینی مستطیل شکل به مساحت پنج و نیم هکتار ساخته شده و ورودی بسیار زیبایی دارد. تاسیسات باغ آلاچیق اصلی یعنی محل سکونت یا فصل دائمی مالک است که در انتهای بالای باغ قرار دارد. ورودی خانه در ورودی باغ به صورت خطی ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه ساخته شده است. طبقه بالا دارای اتاق هایی برای نشیمن و غذاخوری است. سایر ساختمان های خدمات باغ از حصار اصلی استفاده می کردند و ساختمان های خدماتی مختلف در مکان های مناسب به عنوان دیوار مرکب راه اندازی می شدند. این باغ علاوه بر ورودی شامل یک ویلای سلطنتی و حمام می باشد. منطقه رویال اکنون رستورانی است که توسط بخش خصوصی اداره می شود.

در این باغ میوه های مختلف از درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو گرفته تا چنار و صنوبر را می توانید ببینید. همچنین درختان میوه ای وجود دارد که در زمین ها کاشته می شوند و در فصل تولد منظره ای جالب و دیدنی ایجاد می کنند. جلوی ویلا استخرها و آبنماها آبنمای زیبایی را تشکیل می دادند. منبع آب باغ رودخانه تیگران است. مسعودی به بررسی ساخت این باغ از جنبه های مختلف معماری و نقش آب در آن پرداخت.

بیشتر بخوانید  قیمت میوه‌های شب یلدا اعلام شد+ جدول

هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی دیدن می کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می برند. این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است و اطلاعات این باغ توسط یونسکو به 35 زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری یونسکو گنجانده شده است. باغ رکتور در 20 جولای 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این باغ در سال 1357 مرمت شد اما در زلزله سال 1360 آسیب دید که در نهایت توسط اداره فرهنگ و هنر به شماره 1012 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و بازسازی و مرمت شد.

در زمستان سال 1392 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یونسکو رسماً به سازمان میراث فرهنگی هشدار داده است که در صورت تملک بخشی از باغ توسط بخش خصوصی و تبدیل آن به ویلا برای گردشگران و مسافران، یونسکو آن را از فهرست میراث جهانی حذف خواهد کرد. این امر نشان می دهد. در بیانیه یونسکو آمده است که همه تغییرات در سایت میراث جهانی باید تحت نظارت این سازمان و با مجوز بخش خصوصی و برخلاف قانون انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید