مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بازی بی ثمر تحریم های آمریکا

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پس از شش دور گفتگو که از اواسط آوریل در پایتخت اتریش آغاز شد ، تهران و دیگر کشورها به توافق رسیدند. قرار بود این توافق در دولت بعدی نهایی شود. البته برخی از تحلیلگران احتمال رایزنی درباره شروع مکانیزم ها را از ابتدا مطرح کرده اند.

علی ربیعی ، سخنگوی دولت ، روز سه شنبه گفت كه كمیته ای در شورای عالی امنیت ملی پیش نویس توافق برای احیای برجام را با قانون اقدام استراتژیك مصوب مجلس شورای اسلامی ناسازگار دانسته و گفتگوها برای لغو تحریم های آمریكا و تعهدات اصلی جمهوری اسلامی به تشکیل دولت سیزدهم موکول شد.

ربیعی در جلسه هفتگی خود گفت: “تا آنجا که به اختیارات دولت دوازدهم مربوط می شود ، عمده مذاکرات انجام شده و توافق های اولیه برای لغو بیشتر تحریم ها انجام شده است.” کمیته تشکیل شده در شورای عالی امنیت ملی که وظیفه اجرای متن تفاهم نامه را با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب آذر 1399 دارد ، این تفاهم نامه را با آن ناسازگار می داند.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سخنان ربیعی گفت: “برخلاف آنچه گفته شد ، این کمیسیون عمدتا با تعدادی از موضوعات مهم که مذاکرات وین به دلیل آزار و اذیت توسط آنها پرداخته است ، سرو کار دارد. ایالات متحده و برخی احزاب اروپایی “به توافق نرسید و به توافق نرسید.

بر اساس مصوبه پارلمان در دسامبر گذشته “اقدامات استراتژیک برای رفع تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران” ، دولت دوازدهم موظف شد داوطلبانه پروتکل را اجرا کند مگر اینکه تحریم های مالی ، بانکی و نفتی جمهوری اسلامی تا 24 مارس لغو شود. 2010 مکمل را متوقف کنید. طبق قانون ، دولت ایران موظف بود سالانه 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20٪ ذخیره کند. نصب و راه اندازی 1000 سانتریفیوژ IR 6 در سال بعد ، تولید ماهانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و راه اندازی کارخانه فلز اورانیوم در اصفهان تا ماه مه سال آینده از دیگر مفاد این قانون بود.

بیشتر بخوانید  تولید برق نخستین نیروگاه بادی عربستان آغاز شد

رئیس جمهور حسن روحانی چند روز پیش در جلسه هیئت وزیران از مصوبه مجلس انتقاد کرد و گفت: “اگر ماده 60 قانون اساسی ما غالب بود و خطر یازدهم نقض نمی شد ، تحریم های مردم در ماه مارس برداشته می شد و مردم امروز می دیدند. “شرایط در کشور حاکم بود و آنها آوریل ، مه ، ژوئن و جولای را دیدند.”

با وجود مخالفت دولت با تصمیم مجلس ، تیم دیپلماتیک مذاکرات هسته ای را بسیار جدی ادامه داد ، زیرا موفقیت تهران در رفع تحریم ها را می توان در گزارش وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه (13 ژوئیه) مشاهده کرد. گزارش 213 صفحه ای شامل چهار بند و چندین ضمیمه ، فراز و نشیب های مذاکرات هسته ای را شرح می دهد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در آخرین گزارش خود به پارلمان تلاش کرد تا هشت سال کار دیپلماتیک آژانس بین المللی انرژی اتمی را به نمایندگان مجلس توضیح دهد ، نحوه خروج آمریکا از برجام ، اقدامات متقابل ایران و مذاکرات جاری در وین برای احیای توافق هسته ای.

یکی از بحث برانگیزترین موارد در مذاکرات وین رفع تحریم ها است که طی آن در این دوره از مذاکرات پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. ظریف در مورد تحریم هایی که تیم دیپلماتیک کشورمان در صورت احیای توافقنامه تاکنون موفق به لغو آن شده است ، در این گزارش توضیح داد: با توجه به چارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است ، در صورت توافق و بازگشت ایالات متحده به برجام ، همه تحریم های اعمال شده بر برجام دوباره برداشته خواهد شد. “علاوه بر این ، هرگونه تحریم ترامپ که در صورت ادامه عضویت ایالات متحده در شورای امنیت نمی تواند اعمال شود ، برداشته خواهد شد.”

بیشتر بخوانید  مراقبت از مو در تابستان و اشتباهات رایج مراقبت از موها + معرفی ماسک های عالی برای مو

توافق برداشته شدن تحریم های بیت رهبران و لغو سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی بر اساس گزارش ظریف تاکنون منعقد شده است. در بخش 13 گزارش وزارت امور خارجه ایران “لغو کلیه تحریم های اساسی علیه اقتصاد ایران” ، “لغو تحریم های خدمت رهبر معظم ایران” و “لغو به رسمیت شناختن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی” ذکر شده است. “به عنوان ممکن لغو تحریم های ایالات متحده.

در جریان مذاکرات ، ایران و غرب توافق کردند که در صورت احیای مجدد تحریم ها و بازگشت ایالات متحده به توافق نامه ، کلیه تحریم های اعمال شده علیه برجام مجدداً برداشته خواهد شد. بنابراین ، در صورت توافق در وین ، کلیه تحریم های قبل از برجام (مالی و بانکی ، بیمه ، انرژی و پتروشیمی ، حمل و نقل ، کشتی سازی و بنادر ، طلا و فلزات گرانبها ، نرم افزار ، صنعت خودرو ، فروش هواپیما و خدمات مرتبط و واردات فرش و مواد غذایی) و تحریم های پس از برجام تحت ترامپ (صنعت فلز ایران ، صنعت معدن ، مهندسی عمران ، صنعت نساجی و تولید) برداشته خواهد شد.

پس از اعلام خبر رد پیش نویس توافق نامه از سوی شورای عالی امنیت ملی ، ایالات متحده و طرف های غربی با فشار بیشتر تلاش کردند تا تهران را به مسیر قبلی توافق بازگردانند. سخنگوی وزارت امور خارجه ند پرایس هشدار داد که ایالات متحده در صورت ادامه مذاکرات در محاسبات خود برای ایران تجدید نظر می کند. وال استریت ژورنال همچنین پیشنهاد می کند که ایالات متحده در فروش نفت ایران به چین تمرکز کند.

بیشتر بخوانید  عکس جدید احسان علیخانی

از دید یک ناظر ، اصرار بیش از حد آمریکا به تحریم های ضد ایرانی ، برجام را در شرایط کنونی قرار داده است. در هر صورت دولت روحانی مذاکرات هسته ای را به دولت بعدی واگذار کرده و شورای عالی امنیت ملی بدون توجه به روی کار آمدن دولت ، تصمیم گیری در این زمینه را بر عهده دارد. کاهش تعهدات پنج مرحله ای برجامی برای متعادل سازی تعهدات دو سال پیش ، افزایش غنی سازی به 60٪ ، تولید 20٪ فلز اورانیوم خالص ، کاهش همکاری با آژانس و تصمیمات مشابه بر اساس مصوبات آن شورا به منظور متعادل سازی تعهدات و تحت فشار قرار دادن غرب برای لغو تحریم ها.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *