بازار موبایل در رکود / مردم جز با اجبار خرید نمی کنند



رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی گفت: بازار در رکود است و قیمت ها بالا است و با وجود اینکه اجناس زیادی در بازار وجود دارد، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا به شدت کاهش یافته است. .

برخلاف دو سال گذشته، فروشندگان تلفن همراه روز موفقی را سپری نکرده اند. پایان تاج و حضور کار و تحصیل و زندگی سرآغاز بازگشت بازار تلفن همراه به روزهای عادی امروز بود، هرچند که دلار در دو ماه اخیر نوسانات زیادی را در سمت فروش به خاطر داشته است. به کاهش بازارها و کاهش قیمت ها به دلیل کاهش تقاضا، که در سمت تقاضا، هیچ کس خرید نمی کند مگر اینکه مجبور شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل و لوازم جانبی با بیان تاثیر مستقیم قیمت ارز بر بازار، افزود: با وجود اینکه اکثر بازارها که شامل گوشی‌های زیر 600 دلار می‌شود با نصف ارز وارد می‌شوند، اما مردم خرید نمی‌کنند. تحت فشار.

با این حال ابراهیم آینده بازار را به درستی پیش بینی کرد و ابراز امیدواری کرد که گشایش مذاکرات و رفع تحریم های اقتصادی باعث بهبود وضعیت اقتصادی مردم و رفع رکود فعلی در بازار تلفن همراه شود.

به گفته وی، بازار عمده فروشی هم اکنون متعلق به گوشی های زیر سقف 8 تا 9 میلیون تومانی است. این در حالی است که گردش مالی گوشی های پیشرو و بالای 20 میلیون تومان تمامی برندها با وجود اینکه سهم 25 درصدی در فروش دارند، با کل گردش مالی گوشی های اقتصادی برابری می کند.

در اردیبهشت ماه، تعلیق ثبت سفارش گوشی آیفون قیمت این نوع گوشی ها را در بازار شوکه کرد که قیمت سایر برندها را نیز تحت تاثیر قرار داد. قیمت جدیدترین مدل های آیفون به بالای 60 میلیون تومان رسیده است، هرچند دو سه هفته بیشتر دوام نیاورده است، اما قیمت ها هرگز به قبل از شوک برنگشته است.

بیشتر بخوانید  خرید حمایتی بیش از ۱۲ هزار رأس دام از عشایر خراسان رضوی

وی ادامه داد: پس از افزایش قیمت آیفون به دلیل محدودیت واردات، قیمت گوشی سامسونگ نیز با افزایش قیمت دلار افزایش یافت اما در یک ماه اخیر به دلیل کمبود تقاضا، قیمت ها تا حدودی کاهش یافته است.

غنی زاده با اشاره به رکود بازار افزود: با وجود کاهش قیمت ها، همچنان تقاضا و مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و به جز مدل های ارزان قیمت سامسونگ که مشتریان خود را دارد، سایر گوشی ها نیز بازار خوبی ندارند.

وی بازه قیمتی پرفروش ترین گوشی ها را بین 4 تا 8 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: گوشی های بالاتر از این بازه قیمتی همه برندها فروش خوبی ندارند.

غنی زاده بازار آیفون را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: پس از شوک قیمتی در اردیبهشت ماه، قیمت آیفون 15 میلیون تومان افزایش یافت. در حالی که میزان کاهش قیمت تنها 3 تا 5 میلیون تومان بوده است. به همین دلیل، افراد بسیار کمی می توانند این گوشی را بخرند، به خصوص در مدرن ترین مدل ها.

وی با بیان اینکه قیمت آیفون به تدریج در حال کاهش است، افزود: کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر به کاهش این امر کمک کرده است اما در نهایت کاهش قیمت حدود 300 تا 400 هزار تومان است. بیشتر نه.”

قیمت ها به زیر 600 دلار رسیده است
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از کاهش قیمت گوشی های تلفن همراه به زیر 600 دلار خبر داد و اعلام کرد: زمان خرید این گوشی ها فرا رسیده است.

امیر اساکی افزود: بازار فروش هم اکنون رقابتی است و اتحادیه ها و شرکت ها کالا را با زیان عرضه می کنند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

بیشتر بخوانید  صنعت بیمه روی ریل دستیابی به اهداف سند تحول بیمه حرکت خواهد کرد

وی درباره رشد ثبت سفارش و واردات گوشی تلفن همراه از طریق تقاضای بازار گفت: با وجود اینکه در دو ماه اخیر نرخ ارز به نصف افزایش یافته است، اما به دلیل اینکه عرضه در بازار از حد مجاز فراتر رفته است، قیمت گوشی به زیر 600 دلار رسیده است. تقاضا کن.”

به گفته این فعال صنفی، بازار تلفن همراه در دو ماه اخیر روزهای خوبی را سپری نکرده و فروش واحدهای صنفی کاهش یافته است. واحدهای صنفی یک هفته پس از خرید تخریب شدند.

اساکی همچنین وضعیت تخصیص ارز برای واردات گوشی های بالای 600 دلار را تشریح کرد و گفت: مدیریت بازار تلفن همراه بالای 600 دلار در اختیار شرکت های وارداتی نیست و در کریدورهای تلفن همراه تعیین تکلیف می شود. کارگروه ارز بر اساس آمار منتشر شده از سوی واردکنندگان، ماهانه به طور میانگین حدود یک تا یک میلیون و 500 هزار گوشی تلفن همراه به کشور وارد می شود، این در حالی است که مصرف و خرید گوشی تلفن همراه کاهش چشمگیری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید