استاد ارتباطات اجتماعی در دانشگاه علوم و تحقیقات تأکید کرد
MeetNews – طرح حفاظت از فضای مجازی و سازماندهی رسانه های اجتماعی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در 17 آگوست 2016 اعلام شد و از آن زمان واکنش های متعدد و گسترده ای را به دنبال داشته است. بر اساس این طرح ، با امضای 170 نماینده مجلس ، کمیسیون نظارت بر فضای مجازی منصوب شده و تصمیم گرفته شده است که کلیه رسانه های داخلی و خارجی مطابق با قوانین ایران فعالیت کنند و اقدامات آنها به تصویب این کمیته برسد. هر شخص حقیقی یا حقوقی که برنامه ای را ایجاد می کند که اجازه دسترسی به وب سایت های مسدود شده و رسانه های غیرقانونی را بدهد نیز مجازات حبس یا جریمه نقدی دارد.
پیش نویس این طرح منتشر شده است. اما بدیهی است که یک طرح جدید برای حمایت از حقوق مصرف کننده و خدمات اساسی فضای مجازی باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. طرحی که ممکن است محتوای آن با طرح قبلی متفاوت باشد. اظهارات مختلف نمایندگان مجلس درباره این دو طرح احتمالی بر ابهام افزوده و نگرانی عمومی را برانگیخت. در مورد تأثیرات این طرح ، ما با محمد سلطانی فر ، محقق و استاد روابط اجتماعی صحبت کردیم و از وی در مورد موانع این تصمیم احتمالی مجلس شورای اسلامی س askedال کردیم.
نویسنده کتاب خبر در مورد روح کلی طرح مجلس گفت: مردم ما این تجربه را دارند که وقتی قوانینی مانند طرح حمایت از فضای مجازی و طرح حمایت از مصرف کننده با چنین نام های معتبری مطرح می شود ، هدف طراحان چیزی جز بله نیست محدودیت و فیلتر کردن عدم دسترسی به فضای مجازی.
فناوری رسانه بدون سانسور است
سلطانی فر با بیان اینکه دنیای امروز رسانه دنیای ایجاد محدودیت نیست گفت: یکی از اولین ویژگی های فناوری رسانه پرهیز از محدودیت است. هر قانونی را برای محدود کردن این فضا معرفی کنید ، فناوری روشهای زیادی برای انتقال پیام خود به مردم پیدا می کند. با این تصمیمات ، مسیر مخاطب کمی سخت و گران می شود. بیست سال از وجود فضای مجازی در کشور ما می گذرد ، در این سال ها هیچ برنامه ای برای محدود کردن فضای مجازی به جایی نرفته است. اگر پارلمان این طرح را تصویب کند ، مهمترین اتفاقی که خواهد افتاد رونق بازار فیلتر است.
وی با اشاره به بخشی از این طرح که رسانه های خارجی باید شرایط پارلمان را بپذیرند ، تأکید کرد: در مورد شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، واتس اپ و یوتیوب ، باید توجه داشت که ما تنها ارگانی نیستیم که از آن در دنیا استفاده می کنیم. با لغو زبان فارسی ، این شبکه ها مختل ، خاموش و از بین نمی روند. ما معتقدیم که دنیا فقط محصولات خود را برای ما طراحی می کند تا بتوانیم گناه کنیم و فریب اطلاعات نادرست آنها را بخوریم. دنیا به هیچ وجه منتظر عضویت یا عدم عضویت ما در شبکه های اجتماعی نیست و بدون ما به این کار ادامه خواهد داد. اگر به کاربران این شبکه ها نگاه کنیم ، ما ایرانی ها درصد بسیار کمی از این کاربران را تشکیل می دهیم.
ما منزوی نیستیم
آنها اصلاً فکر نمی کنند که الگو و دسترسی خود را به کشور ما بیاورند و این کار را نمی کنند. خودشیفتگی را از خود دور کنید و فکر نکنید همه دنیا در یک طرف و ما در طرف دیگر هستیم. ما باید قوانینی را تصویب کنیم که به ما در پیوستن به جامعه بین المللی کمک کند. مشکل ما در همه زمینه ها این است که احساس پاره شدن می کنیم. ما باید عضوی از جامعه بین المللی را بپذیریم و از این قوانین پیروی کنیم.
وی در مورد استفاده از فرستادگان داخلی توضیح داد: “تجربه نشان داده است که ما نمی توانیم چیزی را تقلید از دیگران ایجاد کنیم.” در برهه ای از زمان ، چین درگیر ایجاد این گزارش های رسانه ای برای خود شد. چین با 1.3 میلیارد نفر جمعیت می تواند این کار را انجام دهد.
ما پولی برای ایجاد نمایندگان م effectiveثر نداریم
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قدرت اقتصادی که چین پشت سر خود قرار داده بسیار قوی است ، ادامه داد: آنها در هم تنیده نیستند و فرستادگان خود را با جامعه جهانی ارتباط می دهند. اما ما می خواهیم چیزی به نام فرستاده های ملی ایجاد کنیم که مختص خود ما است. در عین حال ساخت یک پیام رسان موثر صدها میلیارد دلار هزینه دارد.
در عوض بهتر است محتوا تولید کنیم و فرهنگ خود را با تولید محتوا به زبان فارسی به دنیا منتقل کنیم.
استاد روابط اجتماعی دانشگاه علم و تحقیقات درباره تأثیر احتمالی تصمیم مجلس در تجارت اینترنتی توضیح داد: تجارت در فضای مجازی به شدت آسیب خواهد دید. اگر بی اعتمادی ایجاد شود ، صاحبان مشاغل یک فکر اساسی می کنند و تصمیم اصلی می گیرند. آنها مکان دیگری را پیدا می کنند و با یک مسیر ثابت برای شکستن فیلتر به هدف خود می رسند. با این حال ، برخی قبلاً این کار را انجام داده اند.
در حالی که طرح حمایت از حقوق مصرف کننده در فضای مجازی و سازماندهی شبکه های اجتماعی انتقادات و اظهار نظرهای زیادی را در رسانه های اجتماعی و فضای عمومی جامعه برانگیخته است ، اخیراً یکی از اعضای کمیته فرهنگ مجلس این طرح را لغو کرده و طرحی جدید به نام حمایت از مصرف کننده را اعلام کرده است. . و خدمات اصلی فضای مجازی در مجلس مورد توجه قرار می گیرد.