بازار آنلاین تمیز کردن منابع غیر پولی شهرداری تهران راه اندازی می شود



اعضای شورای شهر تهران کلیات “لایحه آغاز روند فعال سازی و تصفیه بازار الکترونیکی تصفیه منابع غیرپولی شهرداری تهران” را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا ، بهاره آروین در سیصدمین جلسه علنی شورای شهرداری تهران ، ضمن خواندن گزارش کمیته برنامه و بودجه درباره دستورالعمل های نحوه کار و روند پاکسازی بازار الکترونیکی منابع غیرنقدی شهرداری تهران ، گفت: : این یکی از اهداف شورای پنجم بود که برای اولین بار در سال 1997 تصویب کردیم. سپس در برنامه سوم توسعه و در تبصره بودجه 1999 راه اندازی بازار تمیز کردن آنلاین را دو بار دیگر تصویب کردیم تا عزم خود را برای رفع این مفسد نشان دهیم پتانسیل از شهرداری است.

وی افزود: در نخستین روزهای دوره پنجم دولت شهری ، شهردار وقت تهران با صدور بخشنامه ای فعالیت خدمات واسطه ای در زمینه منابع غیر پولی را ممنوع کرد. کارگزاری ایده ای بود که در دوره های گذشته برای تحقق بودجه غیر پولی توسعه یافته بود. برخی از بدهکاران پول نقدی نداشتند و می خواستند به جای بدهی خود به شهرداری اموالی بدهند و برخی طلبکاران به دلیل کمبود نقدینگی در شهرداری حاضر بودند به جای درخواست پول ، ملک یا پروانه کسب کنند. از آنجایی که شهرداری فکر می کرد مدیریت این وضعیت گران است و نمی تواند اموالی از بدهکاران خود دریافت کند ، این مسئولیت را به شرکت کارگزاری تفویض کرد تا شرکت های کارگزاری با بدهکاران و بستانکاران تسویه حساب کنند و سپس شهرداری می تواند مبلغ را پرداخت کند. شرکت های کارگزاری به صورت مجوز و هولوگرام.

بیشتر بخوانید  پرفروش ترین و بهترین کتاب های دنیا

وی ادامه داد: حداکثر سود فعالیت های واسطه ای این بود که ملک را با کمترین قیمت به بدهکاران شهرداری برسانند و از طرف دیگر به طلبکاران شهرداری با املاک بی فایده یا کم ارزش پرداخت کنند اما در یک قیمت غیر واقعی ” کارگزاران برای به حداکثر رساندن سود خود در هر دو طرف ضرر کردند و هر دو طرف زیان های خود را پذیرفتند زیرا مشکلی داشتند. جو چنان مبهم بود که در پایان دوره قبلی و آغاز دوره پنجم شورا ، بسیاری از دستگاه ها به شهرداری بدهکار بودند. یعنی آنها قبل از پرداخت طلبکاران شهرداری از شهرداری مجوز و هولوگرام دریافت کرده اند.

آروین تأکید کرد: در سال 1997 ، وقتی دستورالعمل های مربوط به مدیریت منابع غیر پولی شهرداری به شورا آمد ، دوستان ایده ای را برای کمک به رفع نیاز به خدمات میانجیگری پیشنهاد کردند. با توجه به اینکه ما یک سری طلبکار و یک سری بدهکار داریم که هر دو به دلیل کمبود نقدینگی می خواهند بدهی خود را به صورت نقدی تسویه کنند ، با کمک بستر IT می توانیم آنها را متحد کنیم و به نظر مفید می رسد. هر دو طرف نیاز به تعیین قیمت تعادلی دارند تا هیچ یک از طرفین متحمل ضرر نشوند.

وی با بیان اینکه دوستان از شهرداری معتقدند این کار دارای جزئیات و جزئیات است ، افزود: یکی از نگرانی ها نحوه اولویت بندی بستانکاران و بدهکاران است. همچنین این نگرانی وجود داشت که در صورت ابلاغ دستورالعمل ها ، حساسیت در تنظیم کننده ها ایجاد شود. به همین دلیل ما پیشنهاد داده ایم که دستورالعمل ها به هیئت مدیره بیایند تا هم نگرانی ها و هم مشکلات هیئت مدیره با سرپرستان در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  اولین اسکناس طلایی در دبی رونمایی شد؛ ساخت پول با طلای ۲۴ عیار! + فیلم

آروین ادامه داد: ما این موضوع را طی سه سال گذشته در کمیته شفافیت دنبال کردیم و با همکاری اداره کل خزانه داری شهرداری یک کارگروه در این زمینه تشکیل داده ایم و اکنون دستورالعمل ها نهایی شده اند. “در این راهنما ، ما تمام نگرانی ها را برطرف کرده ایم. برای اینکه شهرداری را درگیر بازار نکنیم ، مزاحمتی برای آن ایجاد نکنیم و همزمان بازار را کنترل کنیم ، دستورالعمل های دقیق را دیدیم و حتی مهلت تسویه بدهی ها را از طریق بازار از این فرصت استفاده نکنید ، فرصت آنها پایان می یابد.

وی با تأکید بر اینکه تمام جزئیات و جزئیات در دستورالعمل ها دیده می شود و به نظر می رسد شفاف است ، گفت: “اگر این دستورالعمل اجرا شود ، امیدواریم که قسمت مهمی از فساد در منطقه کارگزاری و اجرای بودجه های بدون پول نقد از بین برود. و بدهکاران و طلبکاران ممکن است رضایت بیشتری داشته باشند. “بدهی و مطالبه. ما از طریق این سیستم کلیه بدهی ها و مطالبات شهرداری را مدیریت نخواهیم کرد. در تبصره ماده 3 آمده است که حضور واحدهای اجرایی در این سیستم مانند بستانکارها یا بدهکاران ممنوع است. این بدان معناست که شهرداری نمی تواند اعلام کند برای یک بدهکار در سیستم املاک و مستغلات ، طلبکاران خود را با آن پاک کند. اگر ما ملکی داریم ، باید آن را به حراج بگذاریم تا بتوانیم آن را پرداخت کنیم.

وی افزود: ما کمیسیون غیر نقدی را لغو نکرده ایم و تبدیل منابع نقدی خود به غیر نقدی هیچ فایده ای ندارد. این کار سقف دارد و طبق دستورالعمل های مربوط به مدیریت منابع غیرپولی ، برخی از مودیان مالیاتی ممکن است بخشی از هزینه های توسعه شهری خود را به صورت نقدی پرداخت کنند. اکنون به جای درخواست از مودیان برای مراجعه به کارگزار ، اعلام خواهیم کرد که می توانند با این سیستم ثبت نام کنند. چنین واسطه ای تحت عنوان کارگزاری حذف شده است.

بیشتر بخوانید  روند افزایشی ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع/امکان ثبت‌نام فاقدین مدارک هویتی با برگه حمایت تحصیلی

به گزارش ایسنا ، در پایان پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیته با 10 رأی موافق با 21 رأی موافق به تصویب نرسید و بطور کلی این لایحه با 15 رأی موافق تصویب شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید