بار عمده ای از پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی بر دوش بانک های خصوصی است



اقتصاد ایران شرایط خاصی را پشت سر می گذارد. افزایش نرخ تورم نیاز به سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی را بیش از پیش افزایش داده است. این افزایش در شرایطی است که خبری از فاینانس خارجی و گشایش ال سی برای تامین مالی پروژه ها نیست. از سوی دیگر ارزانی تسهیلات بانکی نسبت به قیمت پول در بازار باعث افزایش تقاضا برای تسهیلات شد. به همه اینها باید بخشودگی بدهی‌هایی را که دولت و مجلس بر دوش بانک‌ها گذاشتند اضافه کرد. تسهیلاتی که عباس ارگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است تا حد زیادی توسط بانک های خصوصی پرداخت می شود.

این کارشناس پول و سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه بانک ها منبع بی نهایت پول نیست، افزود: برخی فکر می کنند همه مشکلات باید توسط بانک ها حل شود و تمام پروژه های نیمه تمام باید توسط بانک انجام شود. با وجود اینکه چنین نگاهی به بانک ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: ورود بانک ها به ویژه بانک های خصوصی به پروژه های ملی و زیربنایی کشور و تامین مالی آنها اقدامی مهم و ارزشمند است.

وابستگی اقتصادی به سیستم بانکی

عباس ارگون درباره نقش و عملکرد بانک های خصوصی در اقتصاد ایران گفت: ایران کشوری بانک محور است و بیشترین تامین مالی در کشور توسط سیستم بانکی انجام می شود. نقش بازار سرمایه در این میان کمتر به چشم می خورد، یعنی بار تامین مالی در کشور ما بر دوش بانک هاست و بانک های خصوصی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی با بیان اینکه بهره وری بخش خصوصی در تمامی شاخص های اقتصادی بالاتر از بخش دولتی است، ادامه داد: در نظام پولی و مالی بانک های خصوصی نسبت به بخش دولتی عملکرد بهتر و مناسب تری از خود نشان داده اند.

بیشتر بخوانید  شروط «ترخیص» فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی چیست؟

به گفته این فعال اقتصادی، اکنون بیشترین بار پرداخت سود و ایجاد رونق و توسعه در بخش های مختلف اقتصادی بر دوش بانک های خصوصی است.

شرایط تحریم فشار بر بانک ها را افزایش داده است

وی تاکید کرد: طبیعی است که در شرایط تحریم در کشور فشار بسیار بیشتری به سیستم بانکی برای تامین مالی وارد می شود. در شرایط غیر تورمی می توان با گشایش اعتبار اسنادی یا استفاده از توان سرمایه گذاران خارجی، شرایط مطلوب تری را برای تامین مالی کشور ایجاد کرد. با گشایش اعتبار اسنادی، تولیدکنندگان می توانند کالاهایی را با مبلغ کمتر و راحت تری وارد کنند، زیرا بخشی از پول و کالا به کشور وارد می شود و یا در اوژاناچ، پرداخت کالا یا مواد اولیه ظرف چند ماه انجام می شود. .

آرگون تصریح کرد: شرایط تحریم ها باعث افزایش تقاضای سیستم بانکی برای تامین مالی شرکت ها شده است و طبیعی است که با رفع این شرایط، سیستم بانکی قدرت بیشتری برای فعالیت پیدا کند.

وی در ادامه سخنان با بیان اینکه اقتصاد ایران درگیر نرخ بالای تورم است، تصریح کرد: این موضوع در سیاست بالادستی نظام بانکی و پولی لحاظ نشده است. به نظر می رسد بسیاری فراموش کرده اند که بانک یک بنگاه تجاری نیز هست و مجموعه تصمیمات باید به گونه ای باشد که فعالیت آن توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد.

اثرات منفی تسهیلات اعتباری بر بهره‌وری بانک‌های خصوصی

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به تسهیلات اعتباری بانک ها از جمله بانک های خصوصی اشاره کرد و افزود: دولت برای خود تسهیلات اعتباری زیادی تعریف کرده و بخشی از بانک های خصوصی را تحمیل می کند. ” طبیعی است که پرداخت این میزان وام به صورت اقساطی باعث کاهش بهره وری در این بخش می شود.

بیشتر بخوانید  تکذیب واکسیناسیون بدون محدودیت سنی در خوزستان

وی ادامه داد: خرید اوراق، تسهیلات اعتباری، سپرده گذاری الزامی نزد بانک مرکزی و …. مسائلی هستند که منابع بانک ها را کاهش می دهند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: تعیین امتیاز برای تعیین تکلیف بانک های خصوصی به این معناست که مدیریت منابع در اختیار بانک نیست و تعیین تکلیف به بانک ها اقتصاد کشور را از بین می برد. ارائه خدمات.

وی همچنین با اشاره به نقش بانک های خصوصی در پروژه های اقتصادی از جمله پروژه های بزرگ ملی در کشور خاطرنشان کرد: این طرح ها باید توجیه اقتصادی لازم را داشته باشند و بر اساس اولویت ها کار کنند تا منابع بانک ها در جای مناسب هزینه شود و برگشت داده شود. به سیستم بانکی

آرگون با بیان اینکه برخی از امور اقتصادی در کشور ما به صورت سیاسی انجام می شود، خاطرنشان کرد: برخی از پروژه های عمرانی یا زیربنایی در کشور نه از منظر ملی، بلکه از منظر توسعه منطقه ای و توسط تک تک نمایندگان مجلس و فشارهای آنها اجرا می شود. فاز اجرا شده است؛ طبیعی است که درخواست بانک ها به ویژه خصوصی برای ورود، سرمایه گذاری یا تامین مالی آن منجر به عدم وجود توجیه اقتصادی و بهره وری برای آن سرمایه گذاری می شود، بنابراین برنامه های ملی در کشور باید در اولویت قرار گیرد و نظام بانکی باید آن طرح ها را بر اساس ماهیت اقتصادی طرح ها وارد کنید

نرخ پول در بانک ها کمتر از بازار آزاد است

آرگون خاطرنشان کرد: تعیین نرخ سود سپرده ها و وام ها در فضای رقابتی نیست و به گونه ای تعیین می شود که متناسب با نرخ تورم نباشد.

بیشتر بخوانید  لحظات نفس گیر نجات سگ از دریاچه یخ زده / فیلم

وی با بیان اینکه به دلیل نرخ بالای تورم، نرخ سود واقعی خدمات بانکی از جمله تسهیلات منفی است، گفت: نرخ پول در بانک ها کمتر از بازار آزاد است و طبیعی است که در این نظام افرادی که دریافت تسهیلات تمایل چندانی به بازگشت این تسهیلات ندارند. به همین دلیل میزان مطالبات پرداخت نشده بانکی رو به افزایش است.

کنترل تورم و نقش مهم آن در سیستم تامین مالی کشور

وی همچنین به موضوع تورم و تاثیر آن بر نیاز بنگاه های اقتصادی به نقدینگی بیشتر برای ادامه روند تولید اشاره کرد و افزود: در بحث تامین مالی باید به موضوع تورم نیز توجه شود. مهم ترین موضوعی که هر ساله تشنگی نقدینگی را در بنگاه های اقتصادی افزایش می دهد، افزایش نرخ تورم است.

آرگون با ذکر مثالی از این حوزه ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک بنگاه اقتصادی 100 واحد کالا را با 100 واحد ارز تولید یا معامله کند، در شرایطی که نرخ تورم نزدیک به 50 درصد در سال آینده باشد، خواهد بود. بتواند با 100 واحد ارز تولید کند. 100 واحد کالا نیست و 150 واحد پول می خواهد تا بتوان همان روند تولید را ادامه داد. در سال های آینده در صورت تداوم شرایط تورمی این وضعیت ادامه خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تورم عطش نقدینگی را افزایش داده است و اگر بنگاه اقتصادی بخواهد برنامه های توسعه ای خود را دنبال کند، تقاضای سیستم بانکی بیشتر می شود که بیشتر این تقاضا است. تامین کننده اصلی منابع در کشور ما موضوع کنترل تورم یکی از موضوعات مهم در سیستم تامین مالی کشور است.

باد اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید