هوشنگ فندرسکی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اتصال خط راه آهن گسترده بین ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی خارج از گلستان علاوه بر افزایش ترافیک ریلی و از بین بردن هزینه مبادله باگی ، منجر به توسعه سرمایه گذاری در گلستان شود.
اولین قطار باری از این خط پهن به صورت آزمایشی این هفته از ترکمنستان به ایستگاه اینچه بورون رسید.
محسن اعتماد ، مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 مستقر در گلستان ، اجرای این پروژه را آغازی برای تسریع و تسهیل مبادلات ریلی با کشورهای CIS و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و رونق اقتصادی استان می داند و گفت: در در روزهای آینده ، مبادله کالا در این خط گسترده ادامه خواهد داشت. خواهد داشت.
طول کل ارتباطات ایران و ترکمن حدود هشت کیلومتر است که دو کشور 4 میلیون دلار برای آن هزینه کرده اند.
خط آهن اینچه- برون به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب می تواند قسمت قابل توجهی از مبادلات ریلی ایران با جامعه را تشکیل دهد.
منطقه مرزی اینچه برون در 80 کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس با مزیت های زیرساخت های راه آهن ، گمرک و پایانه واقع شده است.
راه آهن ایران (اینچه برون) – ترکمنستان – قزاقستان در سال 1993 با حضور روسای جمهور سه کشور در نقطه صفر مرز اینچه برون افتتاح شد و از اواسط مارس سال گذشته راه آهن ایران از ترکمنستان به خط آهن مرکزی. آسیا در آنسوی مرز اینچه برون گلستان.
در حال حاضر ، راه آهن بندرتركمن ، كه منطقه مرزی اینچه در خارج از استانهای گلستان و تركمنستان را به عنوان بخشی از كریدور شمال و جنوب به هم متصل می كند ، می تواند نقش م effectiveثری در مبادلات ریلی كشورهای مشترك المنافع داشته باشد.