بارش باران تهران را از آلودگی نجات می‌دهد؟



آنچه دیگران می خوانند:

تهرانی ها چند روز آلودگی هوا را تنفس می کنند و در اواسط دی ماه هستیم و در این مدت تنها چهار روز کیفیت هوای قابل قبول، چهار روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و شش روز هوای ناسالم تهران 10 روز را تجربه کرد. روزهای متوالی آلودگی هوا که منجر به تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و کارگران راه دور شد.

روز گذشته سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد. بر اساس این گزارش ها سامانه بارشی می تواند در بهبود کیفیت هوای تهران و کاهش غلظت آلاینده ها موثر باشد، اما سوال مهم این است که آیا این ذرات باران که با آلاینده ها ترکیب می شوند، تاثیر زیادی در رفع آلودگی هوا دارند؟ آیا این باران اسیدی است یا ترکیب آلودگی هوا و باران ربطی به باران اسیدی ندارد؟

پس از بارندگی در زمان آلودگی هوای تهران، امید به افزایش کیفیت هوا وجود دارد، در حالی که ما در شهری زندگی می کنیم که میزان تولید آلاینده ها به شدت بالاست، آن هم به دلیل وجود کوه های مرتفع در اطراف شهر. تهران معمولا باد خوبی در این شهر نمی وزد. . این وضعیت به این معنی است که تهویه هوا در شهر به خوبی انجام نشده است. محسن روشنی – مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – می گوید: این ذهنیت اشتباه است که باران لزوما آلودگی هوا را کاهش می دهد. معمولاً وزش باد حداقل چهار یا پنج متر در ثانیه می تواند “کیفیت هوا” را افزایش دهد، اما باران اگر با تهویه کافی همراه نباشد نمی تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

بیشتر بخوانید  هشدار فوری برای تهران | روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آلوده‌ترین روزهای هفته خواهد بود!

وی همچنین بیان می کند: یکی از پدیده هایی که گاهی در هنگام بارندگی رخ می دهد، کاهش ارتفاع لایه اختلاط هوا است. این پدیده باعث افزایش غلظت آلاینده ها می شود. کاهش ارتفاع لایه اختلاط باعث کوچکتر شدن فضای گردش آلاینده ها و در نتیجه افزایش غلظت آنها می شود. بنابراین نباید انتظار صافی هوا همراه با بارندگی داشت.

باید توجه داشته باشیم که وقتی اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد در نزدیکی آب قرار می گیرند، اسید تشکیل می دهند. زمانی که این آلاینده ها نزدیک آب باران باشند اسیدی می شوند و پدیده باران اسیدی مشاهده می شود.

بر اساس محتوای ارائه شده در بروشور تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی وسایل نقلیه با آلایندگی بالا، اثرات باران اسیدی را می توان اسیدی شدن خاک، اسیدی شدن منابع آب، تخریب جنگل ها و خوردگی مصالح ساختمانی برشمرد.

از آنجایی که اندازه هسته اصلی ذراتی که باعث آلودگی هوا می شوند بسیار کوچکتر از 2.5 میکرون است، باران تأثیر زیادی بر آنها نمی گذارد. بنابراین می توان گفت باد عامل موثری در کاهش غلظت ذرات آلاینده و آلودگی هوای تهران است. به همین دلیل ما در تهران باید منتظر وزش باد بیشتر باشیم تا از آلودگی هوا بکاهیم و از کیفیت هوای خوب برخوردار شویم.

صادق ضیائیان – رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی – نیز می گوید: قطرات باران با دی اکسید کربن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسید کربن تولید می کند. در صورت وجود اکسیدهای نیتروژن، گوگرد یا گوگرد و عناصر قوی تری در هوای آلوده، باران ها می توانند به صورت اسیدی رسوب کنند و با توجه به شرایط آب و هوایی این روزهای تهران، بیشتر بارندگی ها اسیدی است.

بیشتر بخوانید  پیش بینی بازار مسکن در سال 1401


دیدگاهتان را بنویسید