باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع


سلام جدید – خدمات گردشگری: مرداب جازموریان هامون تالابی است که در مرز استان های سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده و از قدیم الایام محل مهمی برای کشاورزی، دامداری و تجارت بوده است.

جازمورسکی هامون برخلاف سایر هامون ها دارای آب شیرین بوده و شوری آن بسیار کم است. در فصل بارندگی در قسمت های عمیق این دریاچه آب دیده می شود اما در مواقع دیگر به باتلاق تبدیل می شود.

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

زمین باتلاقی هامون جازموریان یا جازموریان حوضه آبی و دریاچه ای به همین نام در مرز استان های سیستان و بلوچستان و کرمان در جنوب شرقی ایران است. علت نامیدن این منطقه جازمور این است که: گیاه را در نام محلی جز و فراوانی آن را درجه می گویند.

هامون جازموریان 69600 کیلومتر مربع وسعت دارد و از نظر تقسیمات جزئی از بلوک میانی ایران محسوب می شود. نیمه غربی این حوضه با وسعت 35600 کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمه شرقی با وسعت 34000 کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. دشت های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوبی در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدوده این تالاب قرار دارند.

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

تهویه مطبوع

این باتلاق از شمال با کوه شاه، جبل برز از حوضه کویر لوت و از جنوب با تپه های بشاگرد از دریای عمان و خلیج فارس جدا می شود. تقریباً 34160 کیلومتر مربع از اراضی این حوضه را مناطق کوهستانی، 32400 کیلومتر مربع دشت و کوهپایه و 3000 کیلومتر مربع باتلاق و شوره زار تشکیل می دهد. اراضی حوضه از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار نیستند که در هنگام بارندگی ها سیلاب های بزرگی به همراه دارد و در نتیجه آبی که در اثر بارندگی رخ می دهد کمتر در خاک نفوذ می کند و از طرفی باعث فرسایش شدید خاک می شود. تلفات زیاد اقلیمی این منطقه به شدت تحت تأثیر ارتفاع و عرض جغرافیایی قرار دارد و یکی از اقلیم های کویری به شمار می رود. بلندترین نقطه حوضه که در شمال و شمال غربی بر روی دیواره های کوه قرار دارد، در منطقه کوه شاه حدود 4400 متر از سطح دریا قرار دارد و این ارتفاع در چاله جازمور به حدود 350 متر کاهش می یابد. از سوی دیگر در منطقه مرکزی ارتفاع زمین افزایش می یابد تا جایی که به ارتفاعات بشاگرد ختم می شود. حوضه جازموری اگرچه جزء هیدرولوژیکی حوضه مرکزی ایران است، اما به دلیل اینکه رطوبت نسبی بالایی از دریای عمان دریافت می کند، دارای شرایط اقلیمی استثنایی و مستقل از دریای عمان است. منطقه مرکزی ایران، وجود بارش های جوی محدود و گرمای ناخواسته و تبخیر سالانه بسیار زیاد (که در برخی مناطق به بیش از 4500 میلی متر می رسد)، این حوضه از نظر امکانات احیا و بازسازی از ظرفیت های خوبی برخوردار است. استفاده از منابع طبیعی تجدیدپذیر قابل مقایسه با سایر حوضه های ایران مرکزی نیست.

بیشتر بخوانید  رتبه بندی معلمان بازنشسته شامل کدام دسته می شود؟

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

ویژگی های گیاهان

پوشش گیاهی منطقه جازمور بسته به شرایط نوع خاک متفاوت است. پوشش گیاهی مناطق کوهستانی جنوبی و شمالی محصور در کوه های فاتوج، لاشار، بزمان و کارواندر در منطقه جازمورا شامل درختان موز (پسته وحشی)، انواع بادام کوهی، انجیر، گوچا، زیره سبز، گیاهان دارویی است. ، و غیره. . در بهار، چمن فاصله بین درختان، بوته ها و بوته ها را می پوشاند. همچنین سس کچاپ، سینکیفویل، گون، افدرا و بوته ها نیز وجود دارد. در برخی مناطق دیگر که خاک رسی و سنگلاخی دارد، قناری، بیدمشک، کهور، سدوم، اکالیپتوس، مولینا و نخل وحشی دیده می شود. زمین بدون پوشش گیاهی بخش بزرگی از جازموریان را در بر می گیرد. مزارع شنی، خاک های رسی، باتلاق ها و خاک های شور در این منطقه برهنه هستند.

جاذبه های منطقه ای

در اطراف جازموریان آثاری از زندگی باستانی و پیش از مسیحیت دیده می شود، تپه ای باستانی در روستای زیارت میر مقداد وجود دارد و در زمان های قدیم نشانه حیات و یکی از نقاط پر رونق جازموریان بوده است. کارگاه ها ایجاد شد. او نیازهای اطرافیان خود را برآورده می کند.

اعلامیه باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

<п>اعلامیه باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید