باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع


سلام جدید – خدمات گردشگری: تالاب جازموریان هامون تالابی است که در مرز استان های سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده و از قدیم الایام مهم ترین مکان کشاورزی، دامداری و تجارت بوده است.

جازمورسکی هامون برخلاف هامون های دیگر دارای آب شیرین بوده و شوری آن بسیار کم است. در فصل بارندگی در قسمت های عمیق این دریاچه آب دیده می شود اما در مواقع دیگر به باتلاق تبدیل می شود.

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

زمین باتلاقی هامون جازموریان یا جازموریان حوضه آبی و دریاچه ای به همین نام در مرز استان های سیستان و بلوچستان و کرمان در جنوب شرقی ایران است. علت نامیدن این منطقه به نام جازمور این است که: گیاه را در نام محلی جاز و فراوانی آن را دریایی می گویند.

هامون جازموریان 69 هزار و 600 کیلومتر مربع وسعت دارد و از نظر تقسیمات جزئی از حوزه بلوک میانی ایران محسوب می شود. نیمه غربی این حوضه با وسعت 35600 کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمه شرقی با وسعت 34000 کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. در محدوده این تالاب دشت های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوبی در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

تهویه مطبوع

این باتلاق از شمال توسط کوه شاه، جبل بارز از حوضه کویر لوت و از جنوب توسط تپه های بشاگرد از حوزه دریای عمان و خلیج فارس جدا می شود. تقریباً 34160 کیلومتر مربع از اراضی این حوضه را مناطق کوهستانی، دشت ها و کوهپایه ها حدود 32400 کیلومتر مربع و باتلاق ها و نمکزارها حدود 3000 کیلومتر مربع است. اراضی حوضه از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار نیستند که در هنگام بارندگی باعث سیلابی شدید می شود و در نتیجه آبی که در اثر بارندگی رخ می دهد کمتر در خاک نفوذ می کند، فرسایش شدید خاک از سوی دیگر تلفات زیادی را به همراه دارد. آب و هوای این منطقه به شدت تحت تاثیر ارتفاع و عرض جغرافیایی قرار دارد و یکی از اقلیم های کویری به شمار می رود. مرتفع ترین نقطه حوضه که در دیواره های کوه در شمال و شمال غربی قرار دارد، حدود 4400 متر از سطح دریا در منطقه کوه شاه قرار دارد که این ارتفاع در چاله جازمور در ناحیه مرکزی و از آنجا به حدود 350 متر کاهش می یابد. دوباره در نای جنوبی از طرف دیگر، ارتفاع زمین افزایش می یابد تا به ارتفاعات بشاگرد ختم می شود. حوضه یازموری اگرچه از نظر هیدرولوژی بخشی از حوضه مرکزی ایران است، اما به دلیل اینکه رطوبت نسبی بالایی از دریای عمان دریافت می کند، از نظر اقلیمی دارای شرایط استثنایی و مستقل از دریای عمان است. منطقه مرکزی ایران، وجود بارش های جوی محدود و گرمای ناخواسته و تبخیر سالانه بسیار زیاد (که در برخی مناطق به بیش از 4500 میلی متر می رسد)، این حوضه دارای امکانات مناسبی از نظر امکان احیا و بازسازی و بازسازی است. بهره برداری از منابع طبیعی تجدیدپذیر و به طور کلی با سایر حوضه های ایران مرکزی قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید  اقداماتی که قبل و بعد از سرقت تلفن همراه باید انجام دهید

باتلاق جازموریا با مساحت 69 هزار کیلومتر مربع

ویژگی های گیاه

پوشش گیاهی منطقه جازمور بسته به شرایط نوع خاک متفاوت است. پوشش گیاهی مناطق کوهستانی جنوبی و شمالی که توسط کوه های فاتوج، لاشار، بوزمان و کارواندر منطقه جازمور احاطه شده است شامل درختان بنا (پسته وحشی)، انواع بادام کوهی، انجیر، گووچه، زیره سبز، گیاهان دارویی است. ، و غیره. . در بهار، پوشش چمنی فاصله بین درختان، بوته ها و بوته ها را می پوشاند. همچنین کیچ، اسکنبیل، گون، افدرا و درختچه ها نیز وجود دارد. در برخی مناطق دیگر که دارای خاک رسی و سنگلاخی هستند، قناری، خار، کهور، سدوم، اکالیپتوس، مولینه و نخل وحشی دیده می شود. زمین بدون پوشش گیاهی بخش بزرگی از جازموریان را در بر می گیرد. مزارع شنی، خاک های رسی، مرداب ها و خاک های شور در این منطقه برهنه است.

جاذبه های منطقه ای

در اطراف جازموریان آثاری از زندگی باستانی و پیش از مسیحیت دیده می شود، تپه ای باستانی در روستای زیارت میر مقداد وجود دارد و یکی از نشانه های حیات در زمان های قدیم و مکانی پیشرفته در جازموریان بوده است. کارگاه ها تاسیس شد. نیازهای اطرافش را تامین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید