مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بابافی و هنرهای زیبای ایرانی را بشناسیم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بافندگی و کاربرد آن

ارمک پارچه ای دستبافت است که از نخ مرسریزه و پنبه ساخته می شود. ارمک بافی یکی از مشاغل خانگی در استان یزد به شمار می رود.
در گذشته تولید دستبافت ارمک از رونق زیادی برخوردار بود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش تنوع منسوجات ماشینی، کیفیت بهتر و عرضه گسترده با قیمت کمتر، استفاده از این پارچه باعث شده است. بسیار محبوب شود. تا حد زیادی کاهش یافته است.

مواد اولیه پارچه ارماک

مواد اولیه مورد استفاده توسط ارمک ویور عمدتاً شامل 32 نخ مرسریزه (به صورت تار) و نخ پنبه دولا (به عنوان پود) می باشد. البته گاهی از نخ ابریشم مصنوعی به عنوان پایه استفاده می شود.

انواع طرح های پارچه ارمک

طرح هایی که بیشتر در پارچه های ارمک استفاده می شود عبارتند از: طرح های ساده، تاب دار و راه راه.


آشنایی با هنر بافندگی

استفاده از محصولات به دست آمده از بافت

فرآیند مرسریزاسیون با سود 28 درصد تا 32 درجه انجام می شود. در نتیجه مرسریزاسیون، استحکام کششی پنبه افزایش می یابد و قدرت جذب و درخشندگی آن افزایش می یابد.

مرسریزاسیون پنبه به دو صورت انجام می شود: Mercerization با تنش و Mercerization بدون تنش. برای مرسریزاسیون بیشتر از حالت مرسریزاسیون کششی استفاده می شود و از خواص به دست آمده در این حالت پنبه می توان به ماندگاری بیشتر، استحکام بیشتر، جذب رطوبت بیشتر و جذب رنگ بیشتر اشاره کرد. با مرسریزاسیون بدون کشش، فقط جذب رنگ بهتر است، اما درخشندگی و ماندگاری آن بسیار اندک بهبود می یابد.
نخ های پود ارمک از پنبه درجه 2 تهیه می شود که برای ساخت این پارچه به عرض 90 سانتی متر و طول 25 متر به حدود 3.5 کیلوگرم نخ نیاز است.

بیشتر بخوانید  آموزش قدم به قدم از بین بردن سوختگی اتو از روی لباس

استفاده از پارچه های ارماک

از پارچه های ارمک برای تولید پیراهن، لباس مدارس و لباس های محلی استفاده می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *