مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این گیاه با سکته مغزی مبارزه می کند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


این گیاه با سکته مغزی مبارزه می کند
این گیاه خوشمزه خطر سکته را کاهش می دهد.

این گیاه با سکته مغزی مبارزه می کند

مطالعات محققان فنلاندی نشان می دهد که خوردن گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می دهددی یکی از آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی به نام لیکوپن (رنگدانه قرمز) در این اثر نقش دارد.
بسیاری از مطالعات در گذشته نشان داده اند که گوجه فرنگی فواید زیادی برای سلامتی دارد. در سال 2011، مرکز ملی فناوری غذایی و ایمنی ایالات متحده اعلام کرد که خوردن گوجه فرنگی در برابر سرطان، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.
تحقیقات اخیر نشان داده است که غلظت بالای لیکوپن در خون خطر سکته را تا 55 درصد کاهش می دهد. در مجموع 1031 مرد فنلاندی بین 46 تا 65 سال برای این مطالعه انتخاب شدند. غلظت لیکوپن آنها در خون در ابتدای مطالعه و سپس به صورت دوره ای به مدت 12 سال بررسی شد.

در این دوره 12 ساله 67 سکته مغزی ثبت شد. از بین 258 مرد با سطوح پایین لیکوپن در خون، 25 نفر دچار سکته مغزی شدند، در حالی که از بین 259 مرد با سطوح بالای لیکوپن در خون، 11 نفر سکته کردند.
همچنین مشخص شد مردانی که بالاترین غلظت لیکوپن را دارند 59 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. محققان معتقدند رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات (بیش از 5 وعده میوه و سبزیجات در روز) خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
لیکوپن چیست؟
لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی قرمز رنگ است که در گوجه فرنگی به وفور یافت می شود. این رنگدانه در برخی میوه ها مانند هندوانه، گریپ فروت صورتی، پاپایا و زردآلو نیز یافت می شود.
لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که در سلامت قلب و پیشگیری از سرطان موثر است.
محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو در سال 2011 گفتند که لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است. محققان ژاپنی همچنین به این نتیجه رسیدند که گوجه فرنگی حاوی ماده ای است که از بیماری های عروقی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  همه چیز درمورد گیاه دارویی انگور خرس

منبع: seemorgh.com


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *