مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این رژیم غذایی باعث ایجاد عارضه کتو راش می شود

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کتو راش چیست؟

کتو راش یکی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک است که به آن بثورات کتو هم گفته می شود .کتو راش یا بثورات کتوئی یک بیماری نادر و التهابی پوست است که با قرمزی و خارش در اطراف تنه و گردن و دست ها مشخص می‌شود. این عارضه در زنان آسیایی شایع تر است.

علائم کتو راش یا بثورات کتو

کتو راش یا بثورات پوستی با علائم زیر و عمدتاً در قسمت فوقانی کمر، قفسه سینه و شکم مشخص می شود:

  • خارش
  • قرمزی
  • لکه های قرمز که پاپول نامیده می شوند
  • لکه های قهوه ای تیره

علل بثورات کتو یا کتو راش

رژیم کم کربوهیدرات یا کتو یکی از دلایل راش و خارش پوستی است ، محققان هنوز به طور کامل از علت بثورات کتو مطمئن نیستند، اما ارتباط قوی بین این بثورات و کتوز وجود دارد. البته عوامل خارجی مانند نور خورشید و گرمای بیش از حد، تعریق، اصطکاک، ضربه های پوستی و حسایت زا ها بثورات کتو یا خارش و قرمزی را در رژیم کتو تشدید می‌کنند.

علت ایجاد کتو راش

درمان کتو راش و خارش کتوئی

  1. بر گشت به رژیم عادی یعنی اضافه کردن کربوهیدرات به رژیم.
  2. برطرف کردن کمبود مواد مغذی زیر: ویتامین A ، ویتامین B-12 و ویتامین C و خوردن انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و مجاز در رژیم کتوژنیک
  3. عدم مصرف مواد حساسیت زای غذایی : ممکن است شما به ماده غذایی خاصی مثلاً بادمجان حساسیت داشته باشید که بایستی با آزمون و خطا آن موارد را پیدا کرده و مصرف نکنید.
  4. مصرف مکمل‌های ضد التهاب: پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، ویتامین D، امگا ۳ و روغن گل مغربی
  5. مراقبت از پوست : مثلاً استفاده از صابون ها و شوینده های ملایم، یا پرهیز از آفتاب داغ یا باد سرد و…
  6. درمان داروئی : پزشک می‌تواند داروهای مناسب برای خارش و قرمزی تجویز کند.
بیشتر بخوانید  رازهایی برای داشتن موهای سالم

سایر روش های درمانی: بسیاری از روش های درمانی، مانند آنتی بیوتیک هایی که هفته ها یا ماه ها مصرف می شوند و یا کرم های مخصوص. اینها احتمالاً در بهترین حالت تسکین موقتی خواهند داشت . ما قطعاً توصیه می کنیم از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده نکنید، زیرا عوارض و خطرات آن بسیار بدتر از مزایای موقتی است. به نظر می رسد استروئیدها، کرم های ضد قارچ و آنتی هیستامین ها اصلاً موثر نیستند. در صورت نیاز به یک راه حل امن، ساده و رایگان مراجعه کنید که آن هم خروج از کتوزیست هست.

خارش پوستی کتو دقیقاً شبیه کدام بیماری عمل می‌کند؟

معمولاً خارش پوستی کتو با اگزما اشتباه گرفته می‌شود، کتو به‌صورت خارش و قرمزی، بر روی گردن، بازوها، زیر بغل، قفسه سینه، و کمر ظاهر می‌شود. با گذشت زمان، محل خارش می‌توانند قهوه‌ای یا به صورت رنگدانه‌ای شوند.

درمان کتو راش پوستی

درمان کتو راش با روغن های گیاهی

روغن های گیاهی که برای درمان راش پوستی استفاده می‌شوند. بسیاری از روغن‌های مختلف گیاهی می‌توانند به طور موثری برای مرطوب کردن پوست خارش دار و کاهش خارش و التهاب، استفاده شوند. این روغن‌ها شامل موارد زیر هستند:

هر یک از روغن‌ها برای درمان راش پوستی گزینه خوبی محسوب می‌شوند.روغن های گیاهی بصورت تجاری به تنهایی یا در فرآورده هایی مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها وجود دارند که می‌توانند بعنوان مرطوب کننده‌های پوستی استفاده شوند.بطور کلی روغن‌ها برای کاهش التهاب و ایجاد سد محافظ پوستی مناسب هستند. در ادامه توضیح مختصری در مورد فواید هرکدام از این روغن‌ها برای راش پوستی ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید  چند پیشنهاد موثر برای موهایتان

حتماً بخوانید:

علت عارضه راش پوستی +درمان

علت عارضه راش پوستی +درمان

راش پوستی چیست ؟ و چگونه می توان آن را تشخصی و برطرف کرد؟! راش پوستی | یکی از موارد نگران کننده راش پوستی در بزرگسالان شرایطی آلرژیک به نام کهیر است.…

روغن زیتون

این روغن برای کاهش التهاب و کمک به بهبود زخم شناخته شده است. این ماده حاوی اسید اولئیک و مقادیر کمتری از اسیدهای چرب دیگر و 200 ترکیب شیمیایی مختلف است که برای تسکین پوست و نرم کردن آن بسیار مفید است.

دانه گلرنگ

روغن دانه گلرنگ خاصیت ضدالتهاب دارد و 70 درصد اسید لینولئیک غیر اشباع شده با پلی اتیلن این روغن را خاص کرده است. دو ماده لوتولین و گلوکوپیرانوزید موجود در آن نیز دارای خاصیت ضد التهابی دارد.

روغن آرگان

تحقیقات نشان می دهد که با استفاده روزانه از این روغن می‌توانید آبرسانی خوبی برای پوستتان انجام داده و حتی چین و چروک ها را کاهش دهید. روغن آرگان اکثرا از اسیدهای چرب تکی اشباع نشده تشکیل شده است و حاوی ترکیباتی مانند پلی فنول، توکوفرول، استرول، اسکالن و الکل تری تریپن است. همچنین باعث نرم شدن پوست و کاهش خارش می‌شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا روغن ضد التهابی است که به ترمیم سدیم پوست در درمان بیماری درماتیت نیز کمک می کند. روغن جوجوبا در بسیاری از مواد آرایشی یافت می‌شود. همچنین به شما در جذب داروهای موضعی کمک می کند.

روغن بابونه

روغن بابونه یک داروی سنتی برای آرام کردن پوست است. ممکن است شما به عنوان یک چای گیاهی آرامش بخش با آن آشنا باشید. اما بطور موضعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سه ماده آزولن، بیسابولول و فارنسن موجود در آن اثرات ضد التهابی یا آنتی هیستامین دارند.

بیشتر بخوانید  مهم‌ترین اصول زیبایی چهره


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *