مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این تخلفات رانندگی جرم محسوب می شود

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش ایسنا به نقل از ایسنا، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی فرجه به تشریح برخی از مواردی که در تخلفات رانندگی جرم انگاری می شود، پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مصدخ معاون اول قوه قضائیه روز گذشته در خصوص لزوم جرم زدایی از تخلفات رانندگی صحبت کرد. «مثلاً برخی از مسائل مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی که امروزه مجرمانه تلقی می شود، جرم زدایی و به کمیسیون های ذی صلاح یا شورای حل اختلاف تفویض شود و حل مشکلات هر سازمان به خود سازمان سپرده شود. “

پس از این اظهارات این سوال مطرح می شود که کدام یک از موارد فوق در ترافیک جرم محسوب می شود. پاسخ و تشریح این پاسخ توسط سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرجا صورت گرفت. جهانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کدام موارد و تخلفات در حوزه راهنمایی و رانندگی جرم محسوب می شود، گفت: تعویض غیرمجاز پلاک یا نصب پلاک جعلی، جرح و فوت، رانندگی بدون گواهینامه، تغییر ارکان. و اصالت وسیله نقلیه، رانندگی در حالت مستی، ریختن زباله و زباله با خودرو در معابر عمومی و غیره. از جمله مواردی است که ارتکاب جرم نه تنها جرم محسوب می شود، بلکه طبق قانون مرتکب به مراجع قضایی معرفی می شود.

جهانی گفت: «این اتفاق خوبی است و در واقع صحبت از کاهش حجم پرونده های کیفری در قوه قضائیه و امکان حل و فصل مسائل از طریق مشاوره است.» وی اختلاف و … پیگیری و نتیجه گیری کرد. البته باید تاکید کنم که همه جرایم قابل تصمیم گیری نیست، اما مواردی که چنین امکانی وجود دارد را می توان جرم زدایی کرد.

بیشتر بخوانید  اتوبوس و مترو برای هفته آینده چه کسانی رایگان است؟

وی در خصوص امکان جرم زدایی برخی از پرونده های کیفری مربوط به تخلفات رانندگی، اظهار داشت: این موضوع باید بررسی شود. یعنی لازم است این موارد در کمیسیون ها و کمیسیون های تخصصی با حضور کارشناسان پلیس و قوه قضائیه بررسی و بر اساس واقعیت موجود، صحبت های عملی و عملیات ترافیکی تصمیم گیری شود. همچنین آمادگی داریم در جلسات مشترک قوه قضائیه و قوه قضائیه به این موضوعات رسیدگی کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور فرجا همچنین با اشاره به لزوم بازدارندگی از مجازات برای جلوگیری از تکرار جرایم، تصریح کرد: در جرم زدایی یا قضاوت زدایی باید به یک نکته توجه شود و آن بازدارندگی است. جرم زدایی نباید منجر به کاهش بازدارندگی شود و تعادل بین جرم و مجازات نباید به نفع مرتکب تغییر کند. به همین دلیل معتقدم برخی مسائل باید در همین حوزه کیفری و قضایی حل شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *