اینشورتک به روایت مدیرعامل بیمه تعاون



در معرفی ویژه نامه هلدینگ مکس آمده است:

در یک محیط به سرعت در حال تغییر، صنعت بیمه باید با دگرگونی های بی سابقه ای مانند پیشرفت در انتقال انرژی، اهمیت روزافزون اقتصاد دایره ای، افزایش شهرنشینی و دیجیتالی شدن مقابله کند.

این الگوها برای مدت طولانی بر نحوه کار و زندگی ما تأثیر می گذارد. متغیرهای خارجی مانند اپیدمی کرونا، تورم، جنگ و آشفتگی سیاسی نیز بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است.

به طور کلی، زمینه صنعت بیمه در سال های اخیر بسیار پیچیده و ناهموار شده است. سال ها از شروع صنعت بیمه می گذرد اما رشد این صنعت در سال های اخیر شتاب بی سابقه ای پیدا کرده است. بدون توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، خوش‌بینی به بازار بیمه پس از سال ۲۰۲۰ منجر به افزایش فوق‌العاده حجم سرمایه‌گذاری‌ها و تعداد معاملات در این بازار شده است.

طی چند سال گذشته، بیمه‌گران قدیمی و سنتی اهمیت تحول دیجیتال را در مدل‌های کسب‌وکار خود دریافته‌اند و بیمه‌گران جدید از پیچیدگی‌ها و مشکلات صنعت بیمه آگاه شده‌اند.

این صنعت که با خوش بینی پس از کرونا و بادهای اقتصادی مطلوب هدایت می شود، می تواند شاهد سرمایه گذاری های تکنولوژیکی بیشتری باشد. اگرچه سرمایه گذاری های فعلی کافی به نظر می رسد، اما بسیاری از سرمایه گذاران با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی جهان با احتیاط بیشتری عمل می کنند.

شرکت‌های بیمه در سال‌های آینده برای سازگاری با پیامدهای اپیدمی کرونا با مشکلات و مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در سال های آتی عواملی مانند مشکلات اقتصادی، احتمال تداوم تورم در اقتصاد جهان، تغییر ترجیحات مشتریان، نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی از جمله مشکلاتی است که بر سر راه فناوری های بیمه ای قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  ساخت اولین کمپ حرفه ای فوتبال باشگاه استقلال در جزیره قشم

شرکت های بیمه به لطف دیجیتالی شدن می توانند فرآیندهای خود را ساده کرده و ناکارآمدی های خود را برطرف کنند و مشکلاتی را پشت سر بگذارند.

با این حال، توسعه‌دهندگان فناوری دیجیتال هنوز باید هزینه‌های عملیاتی را کنترل کنند، هزینه‌های جذب مشتری را کاهش دهند، ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهند، اقتصاد واحد را بهبود بخشند و نسبت‌های ضرر را کاهش دهند.

بر اساس این مقدمه، از یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون پرسیده شد: «سفر تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟» روند تحول دیجیتالی در مسیر امروز صنعت بیمه چقدر می تواند مهم باشد؟ “

مظلومی در پاسخ می گوید: «درست است که روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشورمان روندی کند و نسبتا کند است. البته اینطور نیست که در این زمینه فعالیتی صورت نگرفت. شرکت های بیمه قطعاً پیشرفت هایی در جهت تحول دیجیتال داشته اند، اما پیشرفت کند بوده است. دلیل اصلی کندی این روند را نیز باید در زیرساخت های صنعت بیمه کشور جستجو کرد.

مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: امروز در کشور سیستم جامع بیمه ای که بتواند پاسخگوی همه نیازهای تحول دیجیتال باشد نداریم. امروزه جهان شاهد یک تحول دیجیتالی بزرگ در تمامی لایه های زنجیره ارزش بیمه، از صدور تا پرداخت خسارت است. این مشکل به یک موتور رانندگی چابک و به روز نیاز دارد. موتور محرکی که فرآیند فناوری اطلاعات شرکت های بیمه را فراهم می کند باید بتواند زمینه را برای تحول دیجیتالی فراهم کند.

وی در توضیح تکمیلی می افزاید: اما به دلیل نبود سیستم جامع بیمه ای منسجم که پاسخگوی نیازهای امروزی باشد، روند قابل توجهی از تحول دیجیتال را شاهد نیستیم. علاوه بر این، امروزه بیشتر تمرکز شرکت های بیمه در فرآیند تبدیل دیجیتال به موضوع فروش خلاصه می شود، در حالی که تحول دیجیتال در دنیا دامنه بسیار گسترده ای دارد و فرآیندهای مختلفی از جمله فروش، پرداخت خسارت، ریسک را در بر می گیرد. ارزیابی و ساده سازی فرآیندی که امیدواریم در آینده نزدیک شرکت های بیمه در بحث تحول دیجیتال بیشتر به این موضوعات بپردازند تا بحث فروش.

بیشتر بخوانید  ریشه و حکایت ضرب المثل "گربه را باید دم حجله کشت"

به نظر شما چرا نوآوری در بخش بیمه در کشور با کندی و مقاومت های فراوان همراه است؟ ریشه این چالش را در چه می بینید؟

مظلومی در پاسخ می گوید: «صنعت بیمه کشورمان آن طور که باید از اقدامات ابتکاری استقبال نکرده است». نکته این است که نوآوری هزینه دارد و شرکت هایی که برای نوآوری در ساختارهای عملیاتی خود پول خرج می کنند امیدوارند از مزایای این فرآیند نوآوری بهره مند شوند. اما در مورد ما، شرکت های بیمه از این مزیت برخوردار نیستند.”

مدیر کل بیمه تعاون ادامه می دهد: چون یک شرکت بیمه به محض اینکه یک حرکت ابتکاری انجام می دهد، یک شرکت بیمه بزرگتر می آید و با کپی برداری از آن حرکت ابتکاری تمام مزیت ها را به نفع خود از بین می برد. از سوی دیگر، در شرکت‌های بزرگ‌تر، به دلیل بوروکراسی و سیستم بوروکراتیک گسترده‌ای که در ساختار خود دارند، اقدامات نوآورانه با کندی و مخالفت‌های مختلف مواجه می‌شود.

وی همچنین می افزاید: علاوه بر این، به نظر من یکی از مهم ترین دلایل کندی روند نوآوری در شرکت های بیمه، نیروی انسانی آنهاست. برای اجرای نوآوری در یک شرکت، ترکیبی از منابع انسانی باید ترکیبی متنوع از افراد مختلف باشد. چه از افرادی که دانش بیمه دارند و چه افرادی که دانش حقوقی و مالی دارند. در این میان، حضور افرادی که به عنوان دانشمندان داده تخصص دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مظلومی ادامه داد: امروز در شرکت‌های بیمه با کمبود کارشناس داده‌ای مواجه هستیم، به‌ویژه کارشناسانی که در فعالیت‌های روزمره شرکت‌های بیمه حضور دارند، نه لزوماً فقط در بخش فناوری اطلاعات شرکت‌ها. برای حضور مستمر در بخش بیمه خودرو، آتش نشانی، بیمه عمر و زندگی و … به کارشناسان داده نیازمندیم.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰

مدیرعامل بیمه تعاون بیان می کند: حضور این کارشناسان داده پردازی در بخش های مختلف می تواند ما را به اجرای اقدامات نوآورانه امیدوار کند. به نظر من مهمترین دلیل کندی نوآوری را باید در نبود متخصص داده در صنعت بیمه در کشور جستجو کرد.

چقدر به نقش استارتاپ های بیمه در رونق کسب و کار بیمه و افزایش ضریب نفوذ که یکی از بزرگترین دغدغه های امروز مسئولان است اعتقاد دارید؟ برای استفاده از توانمندی‌های فعالان این حوزه، چه فرآیند تسهیل‌گری چه از سوی صنعت و چه توسط نهادهای نظارتی باید در نظر گرفته شود؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: در کشورهای پیشرفته معمولا برای استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه نوآوری هر از چند گاهی قوانین تسکین یافته و سندباکس هایی برای تساهل در روند فعالیت این شرکت ها تعریف می شود. آنها شدند. این فرآیند تسهیل باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها شروع به نوآوری کنند و شجاعت انجام اقدامات مخرب را داشته باشند.”

مظلومی همچنین تصریح کرد: اساساً این اقدامات ساختاری به طور ناگهانی باعث ایجاد تغییرات عظیم و مخرب در صنعت می شود.در کشور ما محدودیت های زیادی وجود دارد که مانع کار استارت آپ ها می شود چرا که هر اقدام نوآورانه می تواند با موانع قانونی مواجه شود.

مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه تصریح کرد: امروزه موضوع مقررات مهم‌ترین چالش استارت‌آپ‌ها در ایران است و در این بین صنعت بیمه می‌تواند با ساده‌سازی و ساده‌سازی قوانین و حتی مقررات‌زدایی زمینه بهتری را برای کسب و کار استارت‌آپ‌ها فراهم کند. .

روابط عمومی بیمه تعاون

دیدگاهتان را بنویسید