اینترنت خیلی گرونه!


تنها چند روز پس از آنکه اپراتورهای اینترنت ثابت با تغییر نام این سرویس، میانگین قیمت خدمات خود را 60 درصد افزایش دادند، اکنون نوبت اپراتورهای تلفن همراه است که با حذف بسته های مقرون به صرفه اینترنت همراه، به قیمت واقعی اینترنت پی ببرند.


نرخ اینترنت

دو اپراتور مسلط در کشور (همراه اول و ایرانسل) برای حذف بسته های مقرون به صرفه برای شهروندان اقدام هماهنگ کرده اند. بررسی سایت های خرید بسته این دو اپراتور تلفن همراه نشان می دهد که در حال حاضر حداکثر اعتبار بسته اینترنت همراه 4 ماه (120 روز) و تمامی بسته های بلند مدت گذشته اعم از بسته های شش ماهه و یک ساله است. که اینترنت ارزان را در اختیار مردم قرار می داد به طور کامل حذف شده است. علاوه بر این، بسته های کوتاه مدت محبوب و مقرون به صرفه حذف شده و کاربران مجبور به استفاده از بسته های گران قیمت هستند.


نرخ اینترنت

به عنوان مثال بسته محبوب اینترنت یک ماهه با ترافیک 10 گیگابایتی از بسته های هر دو اپراتور حذف شده و کاربران مجبور به خرید بسته های یک ماهه با ترافیک کمتر هستند. کاربران این 2 اپراتور در حال حاضر در بسته هستند

یک ماه با 10 گیگابایت ترافیک را می شد با قیمت 29 هزار و 500 تن خرید، حالا در بهترین حالت باید بسته یک ماهه با حجم 7 گیگابایت را به قیمت 28 هزار و 200 تن بخرند! در مورد این بسته افزایش قیمت گیگابایت اینترنت بیش از 36.5 درصد است.

پیش از این در تیرماه 1399 دو اپراتور اقدامی مشابه انجام داده بودند، اما با درخواست دولت و اعمال جریمه های سنگین از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرانجام بسته های مقرون به صرفه مجددا در دسترس قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  نحوه دریافت گواهی پایان خدمت موقت اربعین + جزئیات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات، اعلام کرد که افزایش قیمت اینترنت همراه با «توافق» ایرانسلا و ایرانسلا «غیرقانونی» بوده و این اپراتورها باید قیمت ها را به حالت قبل برگردانند. .

پس از حدود 45 روز تاخیر، سرانجام دو اپراتور برتر کشور از اقدام مشترک برای افزایش قیمت و حذف برخی بسته های اینترنت همراه و بازگرداندن بسته های بلندمدت و مقرون به صرفه به اپلیکیشن ها و کدهای ستاره مربع منصرف شدند.

گران شدن اینترنت موبایل پس از تعمیر:

مسئولان وزارت ارتباطات نیز همین شعارها را درباره گرانی اینترنت ثابت در رابطه با حذف بسته های ارزان قیمت اینترنت همراه تکرار می کنند. یک منبع آگاه در این زمینه به همشهری می گوید: سازمان تنظیم مقررات در صورتی که بسته های اپراتورها در محدوده قیمت مصوب سال 95 و 96 باشد، دخالتی نمی کند.

هفته گذشته شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت (ADSL) نیز خدمات خود را به طور متوسط ​​60 درصد افزایش دادند. پیش از اعتراض کاربران، رگولاتوری به عنوان حافظ قیمت اینترنت در نهایت بیانیه ای صادر کرد. اگرچه این سازمان در بیانیه خود به عدم تصویب قانون جدید افزایش قیمت اینترنت اشاره کرده است، اما تلویحاً اذعان داشت که افزایش قیمت ها توسط برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی رصد شده است.

رگولاتوری با استناد به افزایش تعرفه بسته های اینترنتی برخی اپراتورها نوشت: برای متخلفان قانون اعمال شود.

بیانیه نظارتی بیان می کند که اپراتورها می توانند تعرفه ها را در محدوده خاصی افزایش دهند. در این بیانیه آمده است: توجه کاربران را به این نکته جلب می کنیم که بر اساس آیین نامه های مصوب سال های گذشته، اپراتورها مجاز به تعریف بسته های خدماتی در محدوده معینی بودند که به دلیل شرایط رقابتی، گاه در سطح بسیار پایین تری و در حال حاضر با افزایش هزینه ها، چند برابر شدن هزینه ها، ادامه سرمایه گذاری و پاسخ به رشد مشترکان یک چالش جدی است. ادامه روند قطعا دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  افشاگری مهناز افشار از محسن تنابنده و ماجرای طلبه همدانی

با گذشت چند روز از اعلام این خبر، هیچ اقدامی برای افزایش قیمت اینترنت ثابت صورت نگرفته است و این وضعیت مانند روزهای گذشته ادامه دارد.

دیروز جست و جوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای دریافت پاسخ درباره قانونی یا غیرقانونی بودن حذف بسته های اینترنت همراه توسط اپراتورهای تلفن همراه بی نتیجه ماند. افزایش هزینه اینترنت برای خانواده های ایرانی در حالی است که کیفیت و سرعت اینترنت همچنان ثابت است و مردم تغییری در کیفیت و سرعت ارتباطات خود ندیده اند.


نرخ اینترنت

مخالفت مجلس با افزایش قیمت اینترنت

سید محمدرضا میرتاج الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت برای اینترنت ثابت و همراه مخالف است، گفت: این امر قابل قبول است.

وی در خصوص سوالات مطرح شده در خصوص افزایش تعرفه خدمات اینترنت توسط این اپراتور گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعرفه اینترنت به این شکل مخالف هستند و اگر افزایش تعرفه ها مدنظر قرار گیرد باید بر اساس کیفیت رو به رشد مشترکان می توانند از بهترین فناوری ها در حوزه اینترنت ثابت و همراه بهره مند شوند. همچنین سهیل یحیی زاده، رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اسرع وقت با حضور اپراتورها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار می کنیم، خاطرنشان کرد: این جلسه در اسرع وقت برگزار می شود. به تشخیص نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد.» وی خاطرنشان کرد: باید دید آیا شرکت ها بر اساس مصوبه 266 قیمت ها را افزایش داده اند یا خیر و صحت این موضوع بررسی شود.

بیشتر بخوانید  سعی میکنم لقب "بانو ریش" رو بگیرم .. !!

بسته های بسته بندی شده:

بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات، از حدود 102 میلیون مشترک اینترنت پهن باند در کشور، بیش از 91 میلیون مشترک پهن باند سیار و تنها حدود 11 میلیون مشترک پهن باند ثابت در کشور هستند. در نتیجه، تغییر بسته اینترنت تلفن همراه می تواند دسترسی میلیون ها نفر در شبکه جهانی را مختل کند. اگرچه ممکن است ISP ها خدمات خود را بر اساس تاییدیه های قبلی تغییر داده باشند، اما در نهایت مردم باید برای همان سرویسی که استفاده می کردند، هزینه بیشتری بپردازند. با این حال، سهیل ایاحی زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که شرکت ها باید ببینند که آیا قیمت ها را مطابق با مصوبه 266 افزایش داده اند یا خیر؟ این موضوع باید بررسی شود.

یحیی زاده با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه موجود در خصوص اپراتورهای مسلط، علاوه بر رعایت سقف و کف، بسته ها و تعرفه ها باید به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد، گفت: بنابراین اپراتورها مجاز به تغییر تعرفه نیستند. این نگرانی در بین کارشناسان وجود دارد که افزایش قیمت اینترنت در کنار افزایش نیازهای اولیه، در نهایت باعث حذف یا به حداقل رساندن استفاده از اینترنت در خانواده‌های ایرانی شود که می‌تواند شکاف دیجیتالی را در کشور ایجاد کند. و به اقتصاد دیجیتال ضربه بزند.

منبع: همشهری


دیدگاهتان را بنویسید