ایستگاه فضایی بین المللی ، یک قدم به انتهای دیگر نزدیک است؟


روسیه اخیراً تهدید به ترک ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) کرده است و این می تواند تأثیر عمده ای در آینده ایستگاه فضایی داشته باشد و آن را به پایان سفر نزدیک کند.

به گزارش ایسنا ، آینده ایستگاه فضایی بین المللی مبهم است و می تواند به خطر بیفتد.

در جلسه 7 ژوئن پارلمان روسیه ، دیمیتری روگوزین ، مدیرکل آژانس فضایی روسیه موسوم به Roscosmos ، تهدید کرد که روسیه می تواند قبل از تاریخ برنامه ریزی شده 2025 و در صورت اعمال تحریم های آمریکا علیه روسیه ، ایستگاه فضایی بین المللی بسازد. .

وی گفت: “اگر تحریم ها علیه فضاپیمای باری پروگرس و مرکز علمی موشک فضایی CNIIMASH باقی بماند و در آینده نزدیک برداشته نشود ، ایالات متحده مسئول خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود.”

وی افزود: اگر این تحریم ها بلافاصله برداشته شود ، ما یا با هم كار خواهیم كرد یا با هم كار نخواهیم كرد و ایستگاه فضایی خود را مستقر خواهیم كرد.

اما چه زمانی و به چه دلیلی این تحریم ها اعمال شده است؟ تحریم های فعلی پس از آنکه دولت ترامپ گفت این ارتباط با برنامه نظامی روسیه دارد ، توسط مرکز CNIIMASH ، Progress و م Researchسسه تحقیقات ماشین مرکزی AD اعمال شده است. در نتیجه ، هر شرکت آمریکایی که می خواهد تجارت TsNIIMash را انجام دهد ، باید مجوز دریافت کند. این تحریم به واردات میکروچیپ ها به روسکاسموس آسیب جدی وارد کرده است ، که به نوبه خود برنامه پرتاب های فضایی روسیه را پیچیده می کند.

روابط فضایی ایالات متحده و روسیه سابقه طولانی در جنگ و رقابت و البته همکاری دارند. با پرتاب ماهواره روسی Sputnik در سال 1957 ، ایالات متحده و روسیه مسابقه دیوانه وار خود را برای پیروزی در یک مسابقه فضایی آغاز کردند و طی بیست سال ، دو کشور ماهواره ها ، حیوانات و انسانها را به مدار زمین پرتاب کردند و ماه را فرستادند.

سپس ، در ژوئیه 1975 ، اولین مأموریت مشترک دو کشور با مأموریت آپولو-اتحادیه بود ، سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور که در آن ماژول آپولو متعلق به ایالات متحده به کپسول اتحاد جماهیر شوروی متصل شد. این مأموریت رسماً به مسابقه فضایی دو کشور پایان داد و با مصافحه تام استفورد فضانورد آمریکایی و الکسی لئونوف فضانورد روسی ، اختلافات بین دو ملت کاهش یافت.

بیشتر بخوانید  افتتاح شهر پارک شیمی در شهرضا / تولید 15 محصول استراتژیک

در سال 1998 روسیه با کمک ایالات متحده اولین ماژول ایستگاه فضایی بین المللی زریا را راه اندازی کرد. از آن زمان به بعد ، ایستگاه فضایی به دلیل طراحی مدولار رشد کرده است.

امروزه ایستگاه فضایی بین المللی مجهز به صفحات خورشیدی ، سالن بدن سازی ، شش اتاق خواب و گنبد است که بسیاری از آنها تصاویر بسیار مشهوری هستند که از داخل گنبد از زمین گرفته شده اند.

اما ایستگاه فضایی بین المللی باید با عزیمت زودهنگام روسیه سازگار شود. در سال 2011 ، برنامه شاتل فضایی به پایان رسید که در آن ایالات متحده برای حمل فضانوردان ، تجهیزات و فناوری به ایستگاه به موشک های سایوز روسی متکی بود.

پس از وخامت روابط با روسیه به دلیل تحریم ها ، ایالات متحده مجبور شد برای دسترسی به ISS به کشورهای دیگر مراجعه کند و به شرکت های خصوصی متوسل شود.

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس از سال 2012 توانسته محموله های ناسا را ​​به ISS تحویل دهد و اکنون مسئولیت همان تجارت را بر عهده دارد. همچنین در ماه مه سال 2020 ، SpaceX اولین پرتاب کپسول سرنشین دار Crew Dragon را به پایان رساند و آن را به عنوان اولین شرکت خصوصی مدار انسانی معرفی کرد. این پرتاب چهار فضانورد ، دو نفر فضانورد ناسا را ​​به ایستگاه فضایی بین المللی برد.

در آوریل سال جاری ، اسپیس ایکس پرواز موفقیت آمیز دیگری را با موفقیت انجام داد که فضانوردان دیگر را به ISS برد. با این حال ، مشخص نیست که آیا ایالات متحده پشتیبانی فضایی روسیه برای پرتاب موشک های تجاری را به طور کامل کنار می کشد یا خیر.

بیشتر بخوانید  کنایه شدید رئیس پلیس راهور از خودروسازان ایرانی

اما خروج روسیه می تواند تجاری سازی ISS را تسریع کند و ایستگاه فضایی بین المللی به زودی می تواند به یک نهاد خصوصی تبدیل شود. زیرا اگر روسیه ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کند ، شرکت ها و برنامه های تجاری باید جای خالی روسیه را حفظ کنند تا ISS روی آب باقی بماند.

در سال 2019 ، ناسا دریچه ایستگاه فضایی بین المللی را برای تحقیقات تجاری و فضانوردان خصوصی برای تقویت “اقتصاد فضایی” جدید باز کرد. پیش از اعلامیه ، بیش از 50 شرکت از طریق آزمایشگاه بین المللی ایستگاه فضایی بین المللی با ایستگاه فضایی بین المللی کار می کردند.

کمپانی هایی مانند Virgin Galactic نیز مجوز ارسال مسافران به فضای زیر آب را دریافت کرده اند که به آنها این امکان را می دهد تا از مزایای گردشگری فضایی در سفرهای تجاری تجاری بیشتر استفاده کنند.

بخشنامه به روز شده ناسا اکنون به شرکت ها امکان می دهد تحقیقات خود را مستقیماً در ایستگاه فضایی انجام دهند و دیگر به آزمایشگاه ملی متکی نیستند.

در حال حاضر برنامه هایی برای اتصال اولین واحد تجاری به ISS در حال آماده سازی است. Axiom Space که با ناسا برای انتقال گردشگران خصوصی به ISS توافق کرده است ، ممکن است ماژول خود را در سال 2024 راه اندازی کند.

آیا یک ایستگاه فضایی خصوصی کاملاً جدیدی وجود دارد؟

قسمت مداری Axiom از این نظر منحصر به فرد است که وقتی ایستگاه فضایی بین المللی سرانجام فرو می ریزد و از مدار خارج می شود ، متلاشی می شود و ایستگاه فضایی خود را تشکیل می دهد ، که به جای اینکه به یک کشور یا ائتلافی از کشورها تعلق داشته باشد ، کاملا متعلق به Axiom خواهد بود. .

ایجاد این ایستگاه جدید در چهار مرحله برنامه ریزی شده است که مرحله اول آن شامل جدا شدن ماژول اصلی از ISS است که به “Axiom Hub One” معروف است. سپس ماژول دیگری برای گسترش فضای تحقیق و اسکان خدمه متصل شد.

در مرحله سوم ، آزمایشگاه Axiom اضافه خواهد شد ، که به عنوان یک مرکز تحقیق و تولید در فضا عمل می کند. در آخرین مرحله ، این ایستگاه مجهز به صفحات خورشیدی می شود تا نیروی لازم را تأمین کند.

بیشتر بخوانید  کتونی عروس: اگه عاشق کفش های عروس اسپرت هستی اینارو از دست نده

روسیه در ابتدا سعی داشت مسیری مشابه ایستگاه فضایی خود را طی کند و قرار بود مجموعه ای به نام OPSEK در اطراف بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی ساخته شود. بعدا ، بعداً ، Roscosmos این برنامه را به دلیل شرایط ماژول ISS و چالشهای تکنولوژیکی ناشی از آن رد کرد.

خروج روسیه از ISS حتی می تواند منجر به تجزیه کامل ایستگاه فضایی شود. گرچه این سناریو بعید است ، اما واقعیت پیراستن ایستگاه فضایی بین المللی به سرعت فراموش نمی شود.

در ابتدا قرار بود 15 سال به طول انجامد ، اما تعمیرات و تقویت مداوم در مدار ، آنرا از سال 1998 عملیاتی کرده است و می تواند با خیال راحت در دهه 2020 به کار خود ادامه دهد.

کشورهای شریک ISS توافق کرده اند که این ایستگاه را تا دسامبر 2024 فعال نگه دارند ، اگرچه این ایستگاه تا پایان سال 2028 مجاز به بهره برداری است. فقط چند سال از عمر برنامه ریزی شده ایستگاه فضایی و از دست دادن کشوری باقی مانده است برای فعالیت های آن ضروری است و ماموریت ها می توانند برای این ایستگاه فضایی قدیمی ویرانگر باشند.

همچنان که نلسون در مکالمه تلفنی اخیر بین رئیس جدید ناسا ، بیل نلسون و روگوزین گفت که وی مصمم است که این همکاری بسیار موثر ISS را ادامه دهد ، هنوز امیدوار است که روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی باقی بماند.

ناسا بعداً در بیانیه ای اعلام كرد كه این تماس علاوه بر اطمینان از ماندن NASA و Roscosmos در ISS ، باعث شد كه نلسون و روگوزین مذاكرات را در ماه ژوئن از سر بگیرند كه هر دو در كنفرانس جهانی این ماه مورد بررسی قرار می گیرند. فضای جهانی درگیر است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید