ایران چند میلیون دختر و پسر مجرد دارد؟



سلام نو به نقل از همشهری، گفت: در حال حاضر حدود 12 میلیون مجرد در ایران داریم که از این تعداد 6 میلیون پسر 20 تا 45 ساله و 5.6 میلیون دختر 15 تا 40 ساله هستند.

مسعود عالمی نیسی رئیس پژوهشکده کشور با تاکید بر پیگیری سیاست پیشگیری از ازدواج و زایمان گفت: در حال حاضر حدود 12 میلیون مجرد در کشور داریم که از این تعداد 6 میلیون پسر 20 تا 20 ساله هستند. 45 و 5 6.6 میلیون دختر 15 تا 40 ساله «آزاد» هستند که در صورت ورود به تجرد قطعی، فرزندی از خود نخواهند داشت زیرا به طور طبیعی فرزندی ندارند و جمعیت جدید جایگزین آنها نخواهد شد.

عالمی نیسی گفت: در حال حاضر 12 میلیون تک آهنگ در کشور داریم. وی ادامه داد: با کاهش نرخ ازدواج، نرخ باروری در جامعه کاهش می یابد و اگر این 12 میلیون نفر به تجرد قطعی برسند، طبیعتا بچه دار نمی شوند. و آنها جایگزینی برای خود خواهند داشت. به این ترتیب، جمعیت کشور در حال پیر شدن است و جمعیت جدید جایگزین نخواهد شد.

میانگین سنی ایرانیان 48 سال است

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور با تاکید بر اینکه باید بر سیاست های پیشگیری از ازدواج تمرکز کنیم، خاطرنشان کرد: از این 12 میلیون مجرد، 6 میلیون خانواده تشکیل می شود و اگر نیمی از آنها ازدواج کنند، در واقع 3 میلیون خانواده تشکیل می شود. اگر نیمی از این تعداد خانواده تشکیل شده یک فرزند به دنیا بیاورند، یک میلیون و 500 هزار نفر متولد می شوند.

به گفته عالم نیسی، میانگین سنی جمعیت کشور در 30 سال آینده به حدود 48 سال می رسد و می توان گفت در سال 1430 حدود 33 درصد جمعیت کشور پیر می شوند، یعنی از هر 10 نفر، 4 نفر پیر می شوند. بزرگتر خواهد شد

بیشتر بخوانید  گزارش هواشناسی سه شنبه 21 آذر 1400 / آغاز بارش برف و باران در این 11 استان

وی با اشاره به آمار سرشماری سال 1395 خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال 95 حدود 10 درصد جمعیت ما سالمند هستند. یعنی از هر 10 نفر یک نفر مسن تر است (بیش از 60 سال). در حالی که در سال 1430 از هر 10 نفر 4 نفر سالمند خواهند بود و از چنین نیروی فعالی کاسته می شود.

عالمی نیسی همچنین گفت: نرخ رشد جمعیت ایران در دهه 80 یا 60 یعنی 40 سال پیش 4 درصد بوده و این میزان تا دو سال پیش یعنی در سال 2020 به 1.3 درصد رسیده است.

هیچ جایگزینی برای جمعیت برای هر مرد و زن وجود ندارد

وی گفت: در صورت افزایش میانگین سنی جامعه با پیری جمعیت مواجه خواهیم شد. وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ باروری در کشور ما زیر 2 یعنی 1.7 تا 1.8 است، یعنی برای هر مرد و زن جایگزینی برای جمعیت کشور وجود ندارد.

نرخ باروری برای زنان متاهل 2.7 است

رئیس موسسه ملی تحقیقات جمعیتی در بخش دوم ارائه خود با بیان اینکه نرخ باروری حاصل تقسیم تعداد تولد در سال بر تعداد زنان و دختران در سنین باروری است، توضیح داد: این درست است که ما نرخ باروری در حال حاضر 1.7 است، اما این نرخ حاصل تقسیم تعداد تولدهای ثبت شده در یک سال بر تعداد زنان و دختران در سن باروری است که ممکن است ازدواج کرده یا نداشته باشند. این در حالی است که انتظار باروری از دختران مجرد نداریم و اگر این نرخ را فقط برای زنان متاهل محاسبه کنیم، 2.7 می شود، یعنی خانواده های ما به طور متوسط ​​دو فرزند دارند.

بیشتر بخوانید  چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند کرونا نمی‌گیرند؟ -

تعداد مجردها میانگین نرخ باروری را کاهش داد

رئیس موسسه ملی تحقیقات جمعیت گفت: 88 درصد جوانان در سن ازدواج تمایل به ازدواج دارند. وی ادامه داد: افرادی که ازدواج می کنند می خواهند بچه دار شوند، اما مشکل اصلی این است که ازدواج کاهش یافته و تعداد افراد مجرد ما را متوسط ​​کرده است، نرخ باروری را کاهش دهید. بنابراین باید موانع ازدواج را برطرف کنیم.

عالمی نیسی گفت: مردم ما تمایل به ازدواج و بچه دار شدن دارند در حالی که در کشورهای اروپایی این تمایل کاهش یافته و جوانان ما در صورت داشتن کمک های اجتماعی معمولی یعنی کار و مسکن ازدواج می کنند و صاحب فرزند می شوند. بنابراین اگر موانع ازدواج مانند بیکاری و هزینه مسکن جوانان را برداریم، جوانان خود به خود به سمت ازدواج و بچه دار شدن می روند.

کاهش ظرفیت فرزندآوری از طریق مهاجرت

رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور در پاسخ به این سوال که این کاهش جمعیت تا چه حد می تواند ناشی از مهاجرت به ویژه جوانان باشد، تصریح کرد: آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما طبق مشاهدات، بخش زیادی از مهاجرت و با این مهاجرت از حاصلخیزی زمین کاسته می شود. با این حال، اگرچه ممکن است بخشی از این کاهش به دلیل مهاجرت جوانان باشد، اما مشکل اصلی ازدواج نکردن است.

دیدگاهتان را بنویسید