ایران در حال ساخت بیمارستان در منطقه مرزی با افغانستان است



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا به نقل از طلوع نیوز افغانستان: سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل در دیدار با دکتر کلاندر عباد سرپرست وزارت بهداشت دولت طالبان از ساخت چاه خبر داد. بیمارستان مجهز و استاندارد در مرز ایران افغانستان.

در این گزارش به بیانیه وزارت بهداشت افغانستان اشاره شده است که در آن آمده است که این بیمارستان در مرز ایران و افغانستان راه اندازی می شود تا افغان ها بتوانند بدون ویزا برای سفر به ایران در این مرکز درمان شوند.

رئیس سفارت ایران در کابل همچنین از وزیر بهداشت طالبان خواست تا فهرستی از نیازهای آنان را در زمینه دارو، واکسن علیه کرونا و آبله با آنان در میان بگذارد تا دولت ایران در این زمینه همکاری کند.

دولت ایران پیش از این برنامه ساخت یک شفاخانه در ولسوالی کفشار کابل را داشت. وزیر صحت طالبان از مقامات ایرانی خواسته است که شفاخانه افشار را برای بیماران سرطانی اعطا کنند.

در بیانیه وزارت بهداشت طالبان آمده است که در این دیدار دو مقام ایرانی و افغانستانی در مورد همکاری های لازم در رابطه با ادامه ساخت دو شفاخانه ساخته شده توسط ایران در کابل و بامیان گفتگو کردند.

در این بیانیه همچنین به نقل از کلاندر عباد آمده است که دولت پاکستان تصمیم گرفته است که شفاخانه های مرزی در مرز افغانستان و پاکستان در ترکم و اسپین بولدک در قندهار بسازد.

این در حالی است که در زمان حکومت قبلی افغانستان شایعاتی مبنی بر ساخت شفاخانه های مرزی میان افغانستان و پاکستان به گوش می رسید، وعده هایی که هرگز عملی نشد.

بیشتر بخوانید  جزئیات جدید از پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه/ تکذیب حکم اعدام برای مهاجم سفارت آذربایجان

افغان ها برای درمان به کشورهای همسایه سفر می کنند. خصوصاً در 20 سال گذشته، سفر اتباع افغانستان به پاکستان، ایران و هند برای معالجه بخشی از پروسه پزشکی در افغانستان شده است.

اگرچه میلیون ها دالر کمک بین المللی برای مراقبت های صحی در افغانستان هزینه شده است، بیماران افغان حتی برای بیماری هایی که می توانند در کشور خود درمان کنند، به سیستم صحی کشور خود در کشورهای همسایه اعتماد ندارند. آنها سفر کردند.

اکنون پس از سقوط دولت قبلی افغانستان و روی کار آمدن طالبان در کابل، اخذ ویزای هند و پاکستان برای افغان ها دشوار شده و امکان درمان و مراقبت در مراکز صحی افغانستان به شدت کاهش یافته است.

گزارش های سازمان جهانی صحت به فروپاشی سیستم صحی در افغانستان اشاره دارد. آخرین گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که بیش از 2000 مرکز صحی در افغانستان بسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید