ایران آمادگی خود را برای توسعه همکاری با کشورهای حوزه خزر اعلام کرده است



اولین جلسه دادستان های کل کشورهای خزر (جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه ، آذربایجان ، جمهوری قزاقستان ، جمهوری ترکمنستان) روز چهارشنبه توسط یک کنفرانس ویدیویی که توسط دادستانی کل فدراسیون روسیه ، ایرنا برگزار شد ، برگزار شد . در سن پترزبورگ برگزار می شود.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین منتظری مهمترین چالشها و مشکلات سواحل دریای خزر را تشریح و آمادگی ایران را برای میزبانی اجلاس بعدی و توسعه همکاری با کشورهای دریای خزر اعلام کردند.

وی اظهار داشت: امیدوارم این اجلاس کنفرانس ویدئویی در تقویت روابط و ایجاد بستری برای همکاری بیشتر و بهتر به ویژه در زمینه حفاظت و حفاظت از محیط دریایی حوزه دریای خزر تأثیر مثبتی بر همه ذینفعان داشته باشد. “

وی خطاب به حاضران در این جلسه گفت: دریای خزر با مساحت 436000 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول آن به 7000 کیلومتر می رسد. این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است و حدود 400 گونه آبزی بومی هستند که ماهیان خاویاری یکی از مهمترین آنها هستند. دریای خزر علاوه بر منابع زنده ، پس از خلیج فارس و سیبری ، سومین ذخیره بزرگ نفت و گاز در ساحل و زیر بستر رودخانه است. دریای خزر هزاران فرصت شغلی را برای میلیون ها نفر از مردم حاشیه آن ایجاد کرده و منبع اصلی درآمد آنهاست.

دادستان کل کشورمان اظهار داشت: “علاوه بر نقاط قوت و فرصت ها ، مهمترین چالش ها و مشکلات سواحل دریای خزر افزایش جمعیت در سکونتگاه های ساحلی است که باعث افزایش استخراج منابع زمینی و دریایی می شود. و نابودی آنها “در قالب فعالیت های گردشگری ساحلی ، صرف نظر از پتانسیل زمین و تأثیر آن بر محیط زیست ، شکار و صید غیرقانونی پرندگان و آبزیان ، و همچنین استخراج بی رویه شن و ماسه از دریا و رودخانه ها ، که به یک دلیل اصلی افزایش فرسایش ساحلی.

بیشتر بخوانید  تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌ها در دو ماه اخیر

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: از طرف دیگر متأسفانه شاهد تغییر کاربری اراضی ساحلی حاشیه دریای خزر و عدم مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی آن هستیم. در حال حاضر ، مهمترین نگرانی کشورهای ساحلی ، وخیم شدن فزاینده محیط زیست در این منطقه آبی ، رشد روزافزون اکتشاف و تولید نفت و گاز و صنایع وابسته ، نیاز به استفاده از اهرم قانونی در قالب یک تفاهم نامه و تنظیم اجباری است. مفاد آوار بیش از هر زمان دیگری منطقه ای را برای حفاظت و حفظ محیط زیست دریای خزر نشان می دهد.

وی اظهار داشت: راهکارها و اقدامات مناسب پنج کشور ساحلی دریای خزر برای جلوگیری از تخریب بیشتر و احیای مجدد حیات ، از زمان آغاز برنامه محیط زیست دریای خزر و متعاقباً با تصویب “کنوانسیون حفاظت از دریای خزر دریا دریا “در 4 نوامبر 2003 (4 نوامبر 2003) قوانینی بین این دو وضع شد. با این حال ، به نظر می رسد که چنین قراردادهایی ، اگرچه ضروری است ، کامل و کافی نیستند و به ضمانت های اجرای قوی تر و م moreثرتری نیاز دارند. یکی از این موارد مهمترین آنها نقش تعاملی و هم افزایی وکلای دادگستری این کشورها است ، به طوری که آنها می توانند تبادل نظر و تجربیات ، کمک به یکدیگر در اجرای حفاظت از محیط زیست و حفاظت از منطقه و برخورد جدی با مجرمان و مجرمان .

در پایان این نشست ، بیانیه حفظ اکوسیستم دریای خزر توسط طرفین امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید