مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ایران؛ سکوی پرتاب برای جوانان افغان است!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کارشناس تغییر جمعیت ایران و جهان با بیان اینکه از 85 میلیون ایرانی، حدود چهار میلیون نفر «کوچ کردند»، گفت: حدود 47 درصد از این افراد در آمریکای شمالی 29 درصد هستند. در اروپا 14 درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و 10 درصد در منطقه آسیا و اقیانوسیه زندگی می کنند.

صالح قاسمی با اشاره به وضعیت «مهاجرت» در دنیا می گوید: «هجرت یک امر کاملاً طبیعی است که در دنیا اتفاق می افتد. جمعیت در حال مهاجرت از کشوری به کشور دیگر است و این موضوع اساساً نامطلوب نیست.

بیش از 90 درصد مهاجرت های جهان “داوطلبانه” است

وی با استناد به آمار و اطلاعات جهانی از منابع سازمان ملل، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFBA) و سالنامه آمار مهاجرت ایران، آماری از وضعیت «مهاجرت» در جهان و ایران ارائه می کند و می افزاید که بیش از 260 میلیون نفر در جهان زندگی کنید “مهاجر”; این بدان معناست که 260 میلیون نفر از جمعیت جهان در خارج از کشور زندگی می کنند که حدود 91 درصد آنها «داوطلبانه» و حدود 9 درصد «اجباری یا پناهندگی» هستند.

بیش از 30 درصد از مهاجران در جهان دارای مدرک دانشگاهی هستند

به گفته دبیر مرکز مطالعات جمعیتی، بیش از 30 درصد مهاجران خارج از کشور دارای تحصیلات مهارتی و دانشگاهی بالا هستند و با هدف تحصیل، کسب درآمد و شرایط بهتر از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می کنند.

15 درصد از مردم جهان خواهان مهاجرت هستند

همچنین به گفته قاسمی، بر اساس آخرین آمار، حدود 15 درصد از جمعیت جهان تمایل به مهاجرت دارند.

بیشتر بخوانید  آمار واکسیناسیون اتباع خارجی در ایران / فقط یک کشور برای واکسیناسیون اتباع خارجی به ایران کمک کرد -

وی گفت: آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، آلمان، انگلستان، امارات متحده عربی، فرانسه، کانادا، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا و هند همه بخشی از جهان هستند. جهان.

وی می افزاید: در واقع امروز حدود 15.5 میلیون مهاجر خارجی در آمریکا زندگی می کنند که نشان دهنده این است که آمریکا سیاست بسیار مدون و سخت گیرانه ای در جذب و اجرای مهاجران جهانی دارد.

«ایرانی ها» بیشتر به کدام کشورها «کوچ» می کنند؟

وی در ادامه به وضعیت مهاجرت و مهاجرت در ایران اشاره می کند و یادآور می شود: آمارهای متعددی از وضعیت مهاجرت وجود دارد. اما از 85 میلیون نفر جمعیت فعلی کشور، حدود چهار میلیون نفر «کوچ کرده اند». این بدان معناست که حدود چهار میلیون ایرانی در خارج از ایران زندگی می کنند که از این تعداد حدود 47 درصد در آمریکای شمالی، 29 درصد در اروپا، 14 درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و 10 درصد در آسیا و اقیانوسیه زندگی می کنند.

دبیر مرکز مطالعات جمعیتی با اشاره به کشورهایی که بیشترین تعداد مهاجر از ایران را دارند، ادامه می دهد: بیشترین مهاجران ایرانی مقیم خارج از ایران در کشورهای آمریکا، قطر، کانادا، کویت و آلمان زندگی می کنند.

پاسخ مثبت 41 درصد دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور به «بازگشت به ایران»

قاسمی خاطرنشان می کند: یکی از سوالاتی که از دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور و ابراز حس میهن پرستی و تعصب نسبت به ایران پرسیده می شود این است; آیا تصمیم شما این است که پس از فارغ التحصیلی به ایران برگردید؟ در این راستا 41 درصد پاسخ «بله» و 13 درصد «خیر» و 46 درصد اعلام کرده اند که در حال حاضر تصمیمی ندارند. بنابراین از این نظر وضعیت مهاجرت تحصیلی ایرانیان در سطح جهانی مطلوب است.

بیشتر بخوانید  ثبت نام دومین روز بدون فوتی کرونا در استان البرز تا 31 مرداد 1401.

وی با بیان اینکه ایران از نظر کشورهای مهاجرپذیر نسبت به آمار جهانی رتبه 54 جهان را دارد، گفت:

کشورهای «مهاجر» به «ایران»

دبیر مرکز مطالعات جمعیتی با اشاره به کشورهای اعزام کننده مهاجر به ایران گفت: کشورهایی که بیشترین مهاجر را به ایران اعزام کردند افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان و ترکیه هستند.

وی همچنین می گوید: نکته ای که باید در مورد مهاجرت در کشور اندیشید این است که باید استراتژی مشخص و سیاست کلان دقیقی در این زمینه داشته باشیم. اما متاسفانه ما این کار را نمی کنیم. علیرغم وجود گروه هایی مانند شورای اجتماعی وزارت کشور و دیده بان مهاجرت که بر موضوع مهاجرت نظارت می کنند، مدیریت مهاجرت کمیسیون و رهبری خاصی ندارد، در حالی که موضوع مهاجرت تاثیر بسیار زیادی بر جمعیت شناسی دارد. شاخص ها.

قاسمی با اشاره به اینکه تاثیر مهاجرت بر شاخص های جمعیتی به جای کمیت جمعیت بر کیفیت جمعیت تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: در زمینه مهاجرت بیش از 55 درصد ایرانیان از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند، تحصیلات آنها مدرک دانشگاهی اما کمتر از 5 درصد خارجی هایی که به ایران مهاجرت می کنند و در ایران زندگی می کنند مدرک دانشگاهی دارند، یعنی ما استراتژی مشخصی در این زمینه نداریم.

ایران؛ پلتفرم راه اندازی جوانان افغان

دبیر مرکز مطالعات جمعیتی بیان می کند: علاوه بر این، مهاجرت در حوزه نیروی کار ساده ای که در کشور ظاهر می شود مدیریت نمی شود، بنابراین ورود جوانان افغانستانی به ایران به دلیل بی هویتی، دو تابعیتی و نداشتن خدمات اجتماعی است. ، ایران سکوی پرتاب کسانی شده است که در ایران تحصیل کرده و انواع مهارت های فنی و کاری را کسب کرده اند و در مهاجرت دوم از ایران به کشورهای غربی; در واقع، ایران نقطه شروعی برای جوانان افغان و نیروی کار ساده مهاجر به ایران شده است.

بیشتر بخوانید  دو عضو خانواده در سواحل کشما غرق شدند

او معتقد است که یک کمیسر مهاجرت باید بلافاصله تعیین شود. تشکیل ستاد ملی جمعیت که در قانون جمعیت جوانان پیش بینی شده شاید هنوز نیامده باشد و تشکیل چنین ستادی می تواند کمک شایانی به حل مسائل مهاجرت کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *