ایجاد یک گروه صلح چهار جانبه دیگر در افغانستان



به گزارش ایرنا ، اعلامیه تشکیل این چهار کشور با حضور آمریکا که با عزیمت بدون برنامه و عجولانه خود ناآرامی در افغانستان را تشدید کرد ، همزمان با تجمع کشورهای آسیای میانه و جنوب در پایتخت ازبکستان بود.

وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه یک گروه چهار جانبه (QUAD) با مشارکت پاکستان ، افغانستان ، ایالات متحده و ازبکستان تشکیل شده و برنامه آن حمایت منطقه ای برای پیشبرد روند صلح افغانستان و پست مدیریت بحران.

در این بیانیه آمده است که نمایندگان پاکستان ، ایالات متحده ، ازبکستان و افغانستان به طور اساسی توافق کردند که یک بستر جدید چهار جانبه دیپلماتیک برای تقویت روابط منطقه ای ایجاد کنند.

دو کشور صلح و ثبات طولانی مدت در افغانستان را برای اتصال منطقه ای بسیار مهم دانسته و در مورد صلح ، ارتباطات منطقه ای و تعامل توافق کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان افزود که چهار کشور با تأکید بر فرصت تاریخی گشودن مسیرهای تجاری پررونق تجارت ، خواهان تقویت تجارت ، ایجاد خطوط ترانزیت و تقویت روابط تجاری هستند.

اعضای گروه چهار جانبه جدید قرار است در ماه های آینده برای توسعه روش های کار بر روی اجماع متقابل دیدار کنند.

پاکستان برای افغانستان از جمله روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان ، گروه سه جانبه چین و افغانستان و یک گروه سه جانبه دیگر ترکیه و افغانستان عضو برخی گروه های چندجانبه دیگر از جمله Troika Enlarged است و به دنبال پیشبرد افغانستان در آنجا است.

بیشتر بخوانید  مهدوی آ رسما قرارداد خود را ثبت کرد

دیدگاهتان را بنویسید