مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ایا کرونا تمام شده و به زندگی عادی برگشتیم (اردیبهشت ۱۴۰۱) – ایران چطور

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگر واکسیناسیون در کشور ما به 80 درصد برسد و افراد بالای 18 سال سه نوبت واکسن دریافت کنند، می توانیم مانند برخی کشورها به زندگی عادی برگردیم.

تا به امروز، تنها حدود 57 درصد از جمعیت جهان علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. اگر سطح واکسیناسیون در جهان به حد قابل قبولی برسد. مسلما این ویروس به راحتی قابل تکثیر نیست و با این تکثیر می تواند جهش هایی ایجاد کند که جان انسان ها را به خطر بیندازد.

بنابراین باید توجه داشت که بهترین راه مقابله با تکثیر و جهش ویروس واکسن رعایت تمامی موارد انتقال بیماری است.


توصیه های دکتر هاشمیان متخصص مراقبت های ویژه برای کنترل موفق تاج گذاری
چه زمانی به زندگی عادی برمی گردیم؟ آیا همه گیری تاج و تخت به پایان می رسد؟
موج کرونا در کشور در پایان سال ادامه دارد و این سویه با سرعت بیشتری در حال حرکت است، اما با توجه به اینکه این روزها تعداد بستری شدن در بیمارستان ها به دلیل این سویه کاهش یافته است، سوالات زیادی درباره آینده مطرح می شود. . در کشور معرفی شده است.

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: اومیکرون اگرچه نسبت به سویه های قبلی به ویژه دلتا باعث بیماری خفیف تری می شود، اما همچنان می تواند باعث مرگ و بستری در جامعه شود؛ زیرا omicron نیز نوعی از ویروس کرون است که هنوز برای مقابله با آن نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد.

بیماران باید مراقب و هوشیار باشند
دکتر محمدرضا هاشمیان، متخصص مراقبت های ویژه، عضو کمیته علمی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نحوه برخورد با اومیکرون می گوید. و متفاوت خواهند بود.

بنابراین مردم باید از وضعیت خود آگاه باشند. اگر تنگی نفس و سطح اکسیژن پایین دارید، باید به بیمارستان یا متخصص مراجعه کنید.

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت یا مشکلات قلبی نباید مصرف داروهای قبلی خود را پس از مصرف قطع کنند و باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند. آنها همچنین باید در مورد بیماری عروق کرونر قلب و وضعیت جدید خود با پزشک خود مشورت کنند.

بیشتر بخوانید  امار کشته شدگان کرونا و تعداد فوتی های کرونای امروز ۲۸ مرداد

خطر بستری شدن در بیمارستان برای واکسینه نشده
هاشمیان گفت: شرایط بیمارستانی نشان می‌دهد که تعداد افرادی که واکسینه نشده‌اند بسیار بیشتر از افرادی است که سه نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. همچنین افرادی که به طور کامل واکسینه نشده اند، احتمال بیشتری برای واکسینه شدن کامل دارند.

گروه هایی که به نوبت چهارم واکسن نیاز دارند
به گفته وی سه گروه از افراد جامعه باید نوبت چهارم را تزریق کنند. گروه اول که از همه مهمتر است. افراد بالای 60 سال سه دوز از یک واکسن ویروسی غیرفعال مانند سینوفارم دریافت کردند.

این افراد ممکن است دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند. زیرا در گروه افرادی که در بیمارستان بستری شدند، افراد مسنی نیز وجود دارند که سه نوبت از این واکسن را دریافت کرده اند. به نظر می رسد تزریق دوز چهارم از یک پلت فرم دیگر می تواند تعداد پذیرش ها را در این گروه سنی به حداقل برساند.

واکسینه نشده؛ 48 برابر بیشتر در خطر مرگ!
مطالعات در سراسر جهان نشان می دهد که جوامعی که میزان واکسیناسیون بالایی دارند، مشکلات و بستری شدن در بیمارستان بسیار کمتری را تجربه کرده اند. از جمله این کشورها می توان به چین و کوبا اشاره کرد که در کنترل بیماری همه گیر بسیار موفق بوده اند.

مطالعات نشان داده است که تعداد مرگ و میرهای کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افرادی است که واکسن دریافت نکرده اند. تحقیقات انجام شده در سوئیس نشان می‌دهد افرادی که علیه کرونا واکسینه نشده‌اند، ۴۸ برابر بیشتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند، در خطر مرگ هستند.

دو سوم نقش مهمی دارند
هاشمیان می گوید: اگرچه تعداد جهش های omicron بیشتر از سویه های قبلی است. با این حال تحقیقات نشان می دهد که تزریق دوز سوم در برابر ایمیکرون بسیار موثر است و مطالعات نسبتا زیادی در مورد نوع دوز در سراسر جهان انجام شده است.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرمصرف ترین واکسن در کشور ما واکسن سینوفارم است که نوعی واکسن ساخته شده از ویروس غیرفعال است.

بیشتر بخوانید  علائم سویه جدید کرونا XE و XD چیست؟ – ایران چطور

دوز سوم؛ متفاوت از دوزهای قبلی
هاشمیان می گوید: مطالعات انجام شده روی نوبت سوم واکسن ها نشان داده است که بهتر است دوز اضافی یا یادآوری از بستر دیگری تزریق شود زیرا به نفع جامعه نیز خواهد بود.

به گفته وی، این دوز باید تقویت کننده یا یادآور واکسن mRNA، ناقل (ناقلان ویروسی) یا واکسن پروتئین باشد. با توجه به وجود واکسن های ناقل و پروتئینی در کشور ما، استفاده از این دو نوع پلتفرم برای دوزهای تقویت کننده یا یادآوری به ویژه برای افرادی که واکسن هایی مانند سینوفارم دریافت کرده اند، توصیه می شود.

بر این مبنا:

آشنایی با رویکردهای مختلف ساخت واکسن علیه کرونا
ارتباط بین کاهش مرگ و میر و افزایش واکسیناسیون
به گفته یکی از اعضای کمیته علمی تاج، تعداد مرگ و میر ناشی از اومیکرون بسیار کمتر از مرگ و میر ناشی از دلتا است. این کاهش به دلیل شدت بیماری و اینکه افزایش واکسیناسیون در جامعه تا حدودی به کاهش مرگ و میر کمک کرده است.

اگر میزان واکسیناسیون در کشور به 80 درصد برسد، تعداد مرگ و میر و ابتلا به این بیماری بسیار کمتر خواهد شد. همانطور که در چین، با وجود تعداد زیادی از افراد مبتلا به Omicron، هیچ مورد مرگ و میر وجود نداشت. کوبا و امارات نیز تعداد بسیار کمتری از مرگ و میرها را در دوره Omicron گزارش کردند. می توان گفت این کشورها جزو موفق ترین کشورها در زمینه واکسیناسیون هستند.

جداسازی افراد مبتلا و ناقلین در اماکن آموزشی
به گفته دکتر هاشمیان، به نظر می رسد در روزهای اخیر مراجعه به بیمارستان ها کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند یعنی از قله ششم عبور کرده ایم. البته هنوز برای رسیدن به نتیجه قطعی در این زمینه زود است. زیرا روند کاهشی باید چندین روز ادامه داشته باشد.

به گفته این عضو تاج علمی تاج ملی، احتمالا بعد از تعطیلات نوروزی دانشگاه ها حضور خواهند داشت و روزهای حساسی در انتظار ماست. زیرا در تجمعات مجدد انتقال بیماری تشدید می شود و باید بتوانیم آن را کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید  شهرهای قرمز کرونا امروز شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ – ایران چطور

در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها باید اقدامات ویژه ای از جمله انجام آزمایشات از دانش آموزان و دانش آموزان و نیز کنترل و پایش افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب و جلوگیری از حضور در کلاس های درس انجام شود. این روند می تواند به کنترل بیماری همه گیر در کشور کمک کند.

بیمار را در خانه نگه دارید
هاشمیان می گوید اگر سیستم ردیابی بیمار در کشور خوب عمل کند؛ در صورت آلوده شدن یکی از اعضای خانواده، دانش آموزان نباید اجازه حضور در کلاس ها را داشته باشند، زیرا ناقلین را می توان خاموش کرد که می تواند باعث گسترش بیماری شود.

پس بهترین کار این است که بتوانیم بیماران و خانواده هایشان را در خانه نگه داریم تا بتوانیم جامعه را بهتر کنترل کنیم.

6 میلیون نفر هنوز واکسینه نشده اند
هاشمیان می گوید تا زمانی که واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسد، این ویروس کشورمان را تهدید می کند. در شرایط فعلی نیاز به اعتمادسازی داریم چرا که هنوز 6 میلیون نفر در جامعه واکسینه نشده اند.

به نظر می رسد این افراد یا می ترسند یا به واکسن اعتماد ندارند، اما در هر صورت باید بهتر و بیشتر از این موضوع آگاه باشند.

پس در چنین شرایطی با برگزاری مباحث علمی و قابل فهم برای همه مردم و همچنین ارائه توضیحات لازم می توان اعتماد بیشتری را در جامعه ایجاد کرد.

به گفته وی، با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و امکان ملاقات خانواده ها با افرادی که به سفر می روند، بهترین راه مقابله با ویروس کرونا پرهیز تا حد امکان یا کم کاری است. یعنی جلسات با حداقل افراد برگزار شود.

نگاه به این موضوع به نفع جامعه است. زیرا ممکن است این بازدیدها اوج دیگری را در کشور آغاز کند. علاوه بر این افراد در صورت داشتن کوچکترین علائم بیماری باید قرنطینه شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *