مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ایالات متحده رئیس فعلی شورای امنیت سازمان ملل شده است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مأموریت شورای امنیت در ماه آوریل توسط بریتانیا، متحد واشنگتن، به رهبری جنگ در اوکراین انجام شد. آمریکا و سایر متحدان آنها دو قطعنامه علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل صادر کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سومین نشست فوق العاده درباره جنگ اوکراین با 93 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 58 رأی ممتنع عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین را در 27 مه تصویب کرد که بر اساس آن هر بار که یکی از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتو استفاده می کند، باید جلسه ای تشکیل شود.

این قطعنامه بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید. این قطعنامه توسط لیختن اشتاین ارائه شد و 83 کشور از جمله ایالات متحده از آن حمایت کردند.

مطابق قطعنامه 26/76 مصوب 26 آوریل 2022 (با توجه به ماده 10 منشور و البته مطابق با مفاد ماده 12) در صورت وتوی هر قطعنامه در امنیت خدمت شورای هر عضو دائمی، مجمع عمومی تشکیل می شود. سازمان ملل باید درباره وتوی قطعنامه بحث کند.

به گزارش ایرنا، در ژانویه سال جاری (2022) شورای امنیت به ریاست نروژ، در فوریه به ریاست روسیه و در ماه مارس به ریاست امارات متحده عربی برگزار شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در 4 آوریل با 140 رای موافق و 5 رای مخالف قطعنامه ضد روسیه در مورد کمک های بشردوستانه را تصویب کرد و خواستار پایان فوری جنگ شد.

مجمع در دوم مارس با 141 رای موافق، 35 رای ممتنع و 5 رای مخالف قطعنامه پیشنهادی حدود 80 کشور را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین شد.

بیشتر بخوانید  با 5 ترفند در کم‌تر از 5 دقیقه سرعت کامپیوتر خود را 5 برابر افزایش دهید!

غرب به رهبری ایالات متحده از زمان جنگ در اوکراین چندین جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع و در حمایت از اوکراین برگزار کرده است.

ریاست شورای امنیت دوره ای و یک ماهه است و رئیس هیئت هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می شود.

پنج عضو دائم شورای امنیت روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه هستند که بر شورای امنیت حق وتو دارند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین المللی است که به دلیل یک جانبه بودن برخی اعضا از ماموریت اصلی خود کناره گیری کرد و در چند مورد بی نتیجه ماند.

ده عضو غیر دائم شورای امنیت توسط مجمع عمومی بر اساس مشارکت اعضای آن در حفظ صلح و امنیت بین المللی و سایر اهداف سازمان و بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می شوند.

در واقع، 10 عضو منتخب شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله از اول ژانویه انتخاب می شوند. عضو خروجی بلافاصله دوباره انتخاب نخواهد شد.

هر سال، مجمع عمومی پنج عضو جدید را به جای اعضای قدیمی تر انتخاب می کند که دوره آنها در 31 دسامبر به پایان می رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *