ایالات متحده در حال اجرای برنامه های خرابکاری در المپیک پکن است



به گزارش ایرنا به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه چین و روزنامه رسمی این کشور آمریکا را به برنامه ریزی برای مداخله در بازی های المپیک زمستانی پکن با خرابکاری در ورزشکاران برخی کشورها متهم کردند.

به گزارش رویترز؛ چین آمریکا را به رشوه دادن به ورزشکاران کشورهای مختلف برای خرابکاری در المپیک زمستانی 2022 پکن متهم کرده است. این اتهام تنها یک هفته مانده به آغاز المپیک در میان تنش بین دو ابرقدرت مطرح شد. آمریکا پیش از این تحریم ها و غیبت دیپلمات های خود در این رویداد ورزشی را اعلام کرده بود و چندین کشور دیگر نیز به این جنبش پیوستند.

سفارت آمریکا در پکن در خصوص اتهامات چین روز گذشته مواضع قبلی خود را تایید کرد و افزود که ایالات متحده تلاشی برای ایجاد پویایی جهانی برای حضور یا عدم شرکت در هیچ بازی المپیکی ندارد. سخنگوی سفارت آمریکا در پکن به خبرنگاران گفت: ما در ایجاد پویایی جهانی برای حضور در بازی های المپیک مشارکت نداریم و نمی خواهیم. «ورزشکاران آمریکایی در بیان احساسات خود در مورد المپیک پکن آزادند.

به گزارش چاینا دیلی، یک روزنامه دولتی انگلیسی زبان به نقل از یک منبع ناشناس نوشت که ایالات متحده قصد دارد ورزشکاران برخی کشورها را به ابراز نارضایتی از مسابقات و شرکت منفعلانه در بازی ها و حتی امتناع از شرکت در مسابقات تشویق کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این حدس و گمان، گفت که این گزارش قصد واقعی برخی از آمریکایی ها را برای سیاسی کردن این رویداد ورزشی و مداخله و خرابکاری در بازی های المپیک زمستانی پکن نشان می دهد. وی در ادامه چنین اقدامی از سوی برخی آمریکایی ها برای رشوه دادن به ورزشکاران را به شدت محکوم کرد و گفت: چنین اقداماتی باعث ایجاد مشکلاتی در طول بازی ها می شود، اما چنین تلاش هایی محکوم به شکست است.

بیشتر بخوانید  صعود ناگهانی قیمت دلار | افزایش بی سابقه قیمت دلار

در دسامبر سال گذشته، ایالات متحده با حمایت متحدانش استرالیا، بریتانیا و کانادا، تحریم های دیپلماتیک خود را در بازی های المپیک زمستانی پکن به دلیل آنچه «جنایت» علیه بشریت خواند، اعلام کرد. شایان ذکر است که آمریکا مانع از حضور ورزشکاران خود در این بازی ها نشد.

چین بارها اتهامات جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر را رد کرده است.

در پیامی به مناسبت سال نوی چین برای هفته آینده، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به دیپلمات ها گفت که متقاعد شده است که چین می تواند از مداخله جلوگیری کند و المپیک را به رویدادی با هدف ارتقای روابط دوستانه و درک متقابل هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید