اگر میگرن دارید بخوانید | غذاهایی که میگرن را تشدید میکند



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: این متخصص مغز و اعصاب گفت: بوهای تند و برخی غذاها مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و تند، هات داگ، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه فرنگی، پرتقال، توت فرنگی، موز و سیگار می تواند سردردهای میگرنی را تشدید کند.

فاطمه خمسه در این گفت و گو، میگرن را سردردی دانست که به دو صورت رایج و کلاسیک دیده می شود.

در میگرن کلاسیک، قبل از سردرد، فرد علائمی مانند ایجاد خطوط زیگزاگ در یک طرف چشم و انتشار به کل چشم را تجربه می کند و پس از حدود 15 دقیقه سردرد شروع می شود.

میگرن آبشاری چیست؟

وی افزود: در میگرن معمولی سردرد به طور ناگهانی شروع می شود و از کم به بالا می رود. این نوع میگرن مانند آبشار است.

حدود 20 درصد از جمعیت عمومی از سردردهای میگرنی رنج می برند

این متخصص مغز و اعصاب گفت: 10 تا 20 درصد جمعیت عمومی از سردردهای میگرنی رنج می برند و این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و سن ابتلا به میگرن حدود 35 سال است که البته پیش بینی می شود با کاهش شدت و فراوانی میگرن همراه باشد. سال‌ها، اما موارد نیز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سردردها در دوران یائسگی شروع می‌شوند.

* شیوع سردرد در نوزادان

بیشتر بخوانید  آذری جهرمی تغییر قیافه داد! + تصویر

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سردردهای میگرنی در نوزادان و کودکان 4 ساله نیز شایع است.

وی افزود: سردرد میگرنی ضربان دار و معمولا یک طرفه است اما نباید همیشه در یک طرف سر اتفاق بیفتد و اگر سردرد همیشه یک طرفه است باید بررسی شود.

برخی از سردردهای میگرنی با استفراغ بهبود می یابند

خمسه گفت: سردردهای میگرنی معمولاً با حالت تهوع و استفراغ همراه است و مبتلایان به نور، صدا و برخی بوها حساسیت نشان می دهند. اکثر مبتلایان گزارش می دهند که در هنگام حمله میگرن، دستمالی به دور سر خود می بندند و در اتاقی تاریک می خوابند و برخی می گویند استفراغ یا ماساژ شقیقه ها به بهبودی آنها کمک می کند.

میگرن شکمی چیست؟

وی افزود: برخی از افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می برند، قبل از شروع حمله میگرنی از تغییر اشتها و احساس خستگی خبر می دهند. همچنین گاهی اوقات سرگیجه و دل درد مشاهده می شود و به طور کلی نوعی میگرن وجود دارد که در معده وجود دارد که فرد احساس درد در معده می کند. این میگرن می تواند بدون سردرد نیز رخ دهد که در این صورت تشخیص افتراقی مهم است زیرا این نوع میگرن نادر است.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: سردردهای میگرنی از چند روز قبل تا چند روز پس از قاعدگی می تواند تشدید شود.

وی ادامه داد: در برخی بیماران سردرد با سرماخوردگی تشدید می شود و برخی تصور می کنند این سردرد ناشی از سینوزیت است.

* میگرنی که در بازیکنان فوتبال وجود دارد

بیشتر بخوانید  آخرین اخبار پرداخت وام خرد 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: یکی از عوامل تشدید کننده سردردهای میگرنی در فوتبالیست ها دیده می شود; کسانی که سرشان را می زنند دچار این نوع سردرد می شوند.

چه غذاهایی میگرن را بدتر می کند؟

وی ادامه داد: طعم های تند و برخی غذاها مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و تند، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه فرنگی، پرتقال، توت فرنگی و موز باعث تشدید سردردهای میگرنی می شود. معمولاً هیچ محدودیت غذایی برای مبتلایان وجود ندارد، اما توصیه می شود از غذاهایی که باعث یا تشدید سردردهای میگرنی می شوند خودداری کنند.

هات داگ میگرنی چیست؟

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هات داگ، کنسروها، رنگ های غذایی و غذاها نیز باعث سردردهای میگرنی می شوند.

نوعی سردرد نیز در اثر استفاده از هات داگ ایجاد می شود که به میگرن هات داگ معروف است.

* سیگار باعث بدتر شدن میگرن می شود

وی افزود: بی خوابی به ویژه گرسنگی و سیگار باعث تشدید سردردهای میگرنی می شود.

وی با اشاره به درمان سردردهای میگرنی خاطرنشان کرد: درمان در دو مرحله حاد و پیشگیرانه است. اگر فرد مبتلا بیش از 3 بار در ماه سردرد داشته باشد، از درمان های پیشگیرانه استفاده می کنیم.

همچنین اگر فرد می گوید الگوی سردردش تغییر کرده است، باید مغز را بررسی کنیم. همچنین اگر سردرد یک طرفه یا بعد از انجام برخی فعالیت ها باشد باید بررسی شود.


بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه یکشنبه 2 مهر 1402 با معنی و تفسیر دقیق

دیدگاهتان را بنویسید