مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اگر موهای بلندی دارید حتما این ترفندهای طلایی را برای مراقبت از موهایتان انجام دهید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


موهای بلند بسیار جذاب است، اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد. زیرا موهای بلند بیشتر از موهای کوتاه مستعد خشک شدن، گره خوردن و آسیب هستند. بنابراین، در این مقاله روش های اساسی مراقبت از موهای بلند را بررسی می کنیم.

روش های اساسی مراقبت از موهای بلند

اگرچه موهای بلند زیبا و جذاب به نظر می رسند، اما نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. زیرا موهای بلند بیشتر از موهای کوتاه مستعد گره خوردن، خشک شدن، آسیب و تغییر رنگ هستند. مراقبت از موهای بلند و نگهداری از آن کار سختی به نظر می رسد اما این موضوع نباید شما را نگران کند.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ابزارهای آرایش مناسب و محصولات مراقبت از مو همراه با یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. بنابراین، زمانی که مو به خوبی مراقبت شود، زیبا و جذاب باقی می ماند. بیشتر افراد به موهای بلند علاقه دارند اما باید بدانید که مراقبت های اولیه از موها باید انجام شود تا دچار ریزش مو و طاسی نشوند. در زیر با روش های اساسی مراقبت از موهای بلند آشنا خواهید شد.


مراقبت از موهای بلند

1. شستشوی صحیح موها

برای داشتن موهایی سالم، بلند و زیبا به نحوه شستشوی موهای خود توجه کنید. آیا کف دست خود را با شامپو پر می کنید و کل موهای خود را با آن می شویید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ باید بدانید که از روش صحیح شستشوی مو استفاده نکرده اید و به موهای خود آسیب رسانده اید.
کافی است مقداری شامپو را روی پوست سر خود بریزید و ماساژ دهید. نیازی به شامپو کردن موهایتان نیست. برای از بین بردن ناخالصی ها و چربی اضافی، مهم است که شامپو را به آرامی با انگشتان، نه ناخن، روی پوست سر ماساژ دهید. ماساژ سر هنگام شامپو زدن راه خوبی برای افزایش گردش خون و مراقبت از موهای بلند و سم زدایی پوست سر است.
این با افزایش رشد مو همراه است. برای اینکه موهای خود را نرم و شاداب کنید، از نرم کننده های بازگرداننده رطوبت استفاده کنید. اگر موهای شما خیلی درشت و خشک است، از ماسک مو در حمام استفاده کنید. ماسک مو باید روی موها ماساژ داده شود و بعد از 20 دقیقه شسته شود.

ماسک مو نباید با پوست و ریشه مو تماس پیدا کند. این محصول باید با توجه به نیاز مو تهیه شود. انواع ماسک مو شامل مغذی، نرم کننده، ضد موخوره، روشن کننده، مخصوص موهای رنگ شده و … می باشد. موجود در بازار علاوه بر این، می توان از ماسک موی خانگی استفاده کرد.
همچنین پس از خارج شدن از حمام می توانید بدون نیاز به شستشو یا استفاده از روغن های طبیعی از ماسک مو استفاده کنید. بهترین روغن های طبیعی مو روغن بادام، آرگان و نارگیل است. پوست سر را نباید با روغن مالید، زیرا به سرعت چرب می شود و باید شسته شود. در عوض مقداری روغن ماساژ دهید تا گرم شود و به موهایتان بمالید.


مراقبت از موهای بلند در خانه

2. خشک کردن مناسب مو

هرگز موهای خود را با سشوار خشک نکنید زیرا باعث شکستگی مو می شود. با استفاده از یک حوله نرم میکروفیبر یا یک تی شرت تمیز قدیمی، موهای خود را به آرامی خشک کنید و بگذارید کاملاً در هوا خشک شوند. از حوله حمام نخی برای خشک کردن موهای خود استفاده نکنید زیرا باعث گره خوردن، موخوره و زبری می شود.

بیشتر بخوانید  خواص لوسیون بدن فیروز حاوی عصاره آلوئه ورا  

از حوله های میکروفایبر به دلیل نازک بودن و قدرت جذب بالا به جای حوله حمام استفاده می شود. این حوله ها زمان خشک شدن مو را کاهش می دهند. علاوه بر این، برای از بین بردن موخوره می توانید از سرم ضد موخوره استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است موهای خود را در فضای باز خشک کنید. بنابراین کمتر از سشوار و اتو استفاده کنید. باد گرم سشوار رطوبت طبیعی مو را تبخیر کرده و ایجاد موخوره می کند.

3. آبرسانی منظم به مو

آبرسانی عمیق موهای بلند سلامت، درخشندگی و طراوت مو را حفظ می کند. موهای بلند زودتر خشک می شوند و اگر از ابزارهای حرارتی روی موهای خود استفاده کنید، این حالت بدتر می شود. به همین دلیل است که باید به طور مرتب از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید.
از جمله این محصولات می توان به ماسک مو در حمام، روغن درمانی یا هر چیزی که رطوبت را به فولیکول مو می رساند اشاره کرد. به همین دلیل یک ماسک مرطوب کننده برای مراقبت از موهای بلند ضروری است.

4. استفاده صحیح از کش مو

همه لوازم جانبی مو یکسان ساخته نمی شوند و اغلب برای موهای بلند توصیه نمی شوند. وقتی موها بلند هستند، اگر اتو مو خیلی به ریشه نزدیک شود، می تواند مضر باشد. به خصوص زمانی که می خواهید لاستیک را از موهای خود بیرون بکشید. این باعث کشیده شدن و کشیده شدن مو می شود.
به جای کش موی معمولی از کش پلاستیکی شبیه سیم تلفن استفاده کنید که این روزها مرسوم است. این هدبند باعث کشیدگی مو نمی شود. درعوض، امکان جمع‌آوری کارآمدتر مو و جلوگیری از آسیب را فراهم می‌کند.


چگونه از موهای بلند مراقبت کنیم

5. اسپری محافظ مو

همانطور که می دانید اسپری محافظ به محافظت از مو در برابر گرما کمک می کند. اما این مرحله ای است که به راحتی فراموش می شود. محافظ حرارتی موها را می پوشاند و یک سد محافظ ایجاد می کند. بنابراین از آسیب ناشی از ابزارهای حرارتی برای مو جلوگیری می کند.
در عین حال موها را تا ساعت ها براق و بدون وز می کند. برای مراقبت از موهای بلند، زمانی که موها هنوز خیس هستند و رطوبت کمی دارند باید از اسپری روی موها استفاده کرد. سپس موها برس زده می شود.

6. کشیدن منظم مو

انتهای موهای خود را مرتباً کوتاه کنید. این منجر به رشد سریع آنها نمی شود، اما از شکنندگی و مجعد شدن آنها جلوگیری می کند. انتهای آن را به طور منظم هر شش یا هشت هفته کوتاه کنید تا انتهای آسیب دیده از بین برود. اگر انتهای مو شکافته شده یا لکه های سفیدی روی مو وجود دارد، در واقع لازم است موها از بالا کوتاه شوند. شکافتن انتهای مو می تواند رشد مو را متوقف کند و موها را نازک و کدر نشان دهد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص صابون زردچوبه

7. مراقبت مناسب از پوست سر

پوست سر سالم محیط مناسبی را برای رشد و سلامت مو فراهم می کند. مراقبت صحیح از پوست سر به رسیدن خون و مواد مغذی به فولیکول های مو کمک می کند و در نتیجه ریزش مو کاهش یافته و موها قوی تر می شوند. از شامپوی روزانه برای از بین بردن چربی، آلودگی و باقی مانده محصولات مراقبت از مو از پوست سر خود استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که هنگام شامپو کردن، پوست سر به آرامی با نوک انگشتان بدون دست زدن به ناخن ها ماساژ داده شود تا جریان خون افزایش یابد و فولیکول های مو تحریک شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ماساژهای اصولی و حرفه ای برای جوانسازی پوست سر موثر و مفید هستند.

8. ماساژ سر با روغن گرم

ماساژ سر با روغن گرم یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از موهای بلند است. این کار به طور همزمان باعث شل شدن و افزایش ضخامت مو می شود. این روغن علاوه بر تغذیه ریشه مو و کمک به رشد و استحکام مو، باعث جوانسازی مو نیز می شود. به عنوان مثال، تحقیقات علمی تأثیر گیاه اسطوخودوس را بر رشد مو تأیید کرده است.


مراقبت از مو

9. دفعات استفاده از شامپو را کاهش دهید

شامپو کثیفی و چربی مو و پوست سر را از بین می برد. با این حال، استفاده روزانه از شامپو می تواند مو را خشک، شکننده و وز کند. برخی از شامپوها حاوی سولفات هستند که در صورت استفاده زیاد به مو آسیب می زند. به همین دلیل انتخاب شامپوی بدون سولفات با توجه به نیاز مو و نوع مو بسیار مهم است.
برای مراقبت از موهای بلند از شامپوی ملایم استفاده کنید تا روغن طبیعی مو از بین نرود. در ضمن بهتر است ابتدا پوست سر را شامپو بزنید و سپس اجازه دهید شامپو به قسمت های پایینی مو برسد. شستن موها باید به آرامی انجام شود زیرا موهای خیس نرمتر بوده و احتمال آسیب و شکنندگی وجود دارد.
به یاد داشته باشید که استفاده از نرم کننده مو در حفظ سلامت مو موثر است. پس فراموش نکن نرم کننده با حفظ رطوبت در مو از خشک شدن موها جلوگیری می کند و از مو در برابر آلودگی محافظت می کند.

باید بخوانید:

10. از شانه دندانه پهن استفاده کنید

گره زدن موهای بلند بسیار آسان است. این مشکل با برس زدن روزانه به جز موهای مجعد به راحتی قابل حل است. برای این کار بهتر است از شانه ای با دندانه های پهن استفاده کنید. در عین حال از اسپری نرم کننده مو استفاده کنید تا گره به راحتی باز شود.
وقتی موها کمی خشک شد، از پایین شروع به شانه زدن کنید و کم کم به سمت قسمت های بالایی بروید. این کار باعث باز شدن گره های مو می شود و از کشیدگی، ریزش و آسیب جلوگیری می کند. در عین حال استفاده از برس ساخته شده از الیاف طبیعی نیز برای پخش چربی طبیعی پوست سر در تمام قسمت های مو مناسب است.
موهای خیس بیشتر از موهای خشک کشیده می شوند و خیلی راحت می شکنند. بنابراین موهای خیس را برس نزنید و اگر می خواهید موهای خیس در هم پیچیده را صاف کنید، این کار را به آرامی با انگشتان خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید  ۸ باور قدیمی درباره مو


روال مراقبت از موهای بلند

11. مدل موی خود را تغییر دهید

بستن موهای بلند به صورت دم اسبی یا موارد مشابه بسیار جذاب به نظر می رسد اما این سبک بستن به ریشه موها فشار می آورد و آن را شکننده می کند. برای جلوگیری از فشار به فولیکول یا کوتیکول مو بهتر است مدل موی شلتری انتخاب کنید.
بافتن موها یا بستن آنها به سبک گوجه ای گشاد می تواند بسیار مناسب و در عین حال جذاب باشد. هنگام بستن موها مراقب باشید، همیشه از کش با روکش یا نوار پارچه ای استفاده کنید تا از موخوره و شکستگی جلوگیری شود.

12. آب کافی بنوشید

کمبود آب می تواند باعث خشکی پوست سر و شکننده، وز و نازک شدن موها شود. آب آشامیدنی حاوی عناصری مانند روی، آهن، مس و کلسیم است که همگی بر سلامت مو تاثیر می گذارند. همچنین نوشیدن آب باعث تقویت ریشه مو و جلوگیری از شکستن آن می شود.

13. رژیم غذایی سالم و مناسب

برای داشتن موهایی بلند، سالم و درخشان، با وجود استفاده از محصولات مناسب مو، نباید مصرف مواد مغذی را فراموش کنید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از مواد مغذی، پروتئین، ویتامین ها و امگا 3 است را در نظر بگیرید. ساختار مو از پروتئین تشکیل شده و کمبود این عامل باعث ریزش مو می شود.


مراقبت از مو

به این ترتیب برای سلامت موهای بلند، غذاهای غنی از پروتئین مانند لوبیا، تخم مرغ، ماست و ماهی را فراموش نکنید. ویتامین های B، C، D و E از ریزش مو و سفیدی زودرس جلوگیری می کنند. به این ترتیب سبزیجات برگ سبز، تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، زرده تخم مرغ، جگر، گوجه فرنگی و مرکبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
همچنین امگا 3 باعث افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می شود. اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری را برای مو فراهم می کند و پوست سر و مو را آبرسانی می کند. ماهی سالمون و ماهی قزل آلا، دانه های کتان، جو، آووکادو، تخم کدو تنبل و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

14. از روبالشی نخی استفاده نکنید

روبالشی نخی یکی از دلایل گره خوردن موها در هنگام بیدار شدن از خواب است. برای مراقبت از موهای بلند بهتر است به جای این روبالشی ها از روبالشی های ساتن و ابریشمی استفاده کنید. زیرا این پارچه ها نرم هستند و اصطکاک کمتری نسبت به پارچه های نخی دارند. و از موخوره و گره خوردن جلوگیری می کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *