مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اگر سند ازدواج گم شود می‌توان طلاق گرفت؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

این ضمانت اجرا به این دلیل ایجاد شد که اساساً داشتن سند ازدواج مبنای اثبات عقد ازدواج زوجین است و بر اساس سند ازدواج، حقوق قانونی حاصل از عقد ازدواج از طریق مراجع قانونی قابل مطالبه است.

اما گاهی به دلایلی سند ازدواج مفقود یا مفقود می شود و به هر دلیلی در دسترس نیست. لذا از آنجایی که برای تقدیم درخواست های خانواده از قبیل طلاق، مهریه، نفقه و … می باشد. لازم به داشتن سند ازدواج، بهتر است پس از مفقود شدن سند ازدواج با اقدامات لازم آشنا شده و در صورت لزوم نسبت به تعویض سند ازدواج اقدام نمایید.

اعتبار نکاح

در صورتی که عقد دائم یا موقت باشد، سند ازدواج صادر می شود که بیانگر رابطه زناشویی زن و مرد بوده و به نوعی دلیل بر صیغه نکاح و برقراری تعهدات زناشویی است; بنابراین اگر فقط عقد دائم یا موقت بین زوجین منعقد شود و سند ازدواج وجود نداشته باشد، ممکن است در آینده طرفین برای اثبات عقد با مشکل مواجه شوند و برای اثبات ازدواج نیاز به مراجعه به دادگاه خواهند داشت.

اما این سوال پیش می آید که سند ازدواج دست چه کسانی باشد؟ پاسخ به این سوال از آن جهت حائز اهمیت است که داشتن سند ازدواج ثابت کننده رابطه زناشویی است و بر اساس این عقد می توان بسیاری از دعاوی خانوادگی از جمله طلاق، دریافت مهریه، نفقه ضمن عقد، شرط تقسیم اموال پس از طلاق، تمکین تربیت فرزند را حل کرد. حضانت و سایر امور در دادگاه یا بهره مندی از خدماتی مانند اخذ وام ازدواج و موارد مشابه.

بیشتر بخوانید  دستگاه سه نظام لوله بازکنی چیست

بنابراین طبیعی است که گاهی در مورد اینکه سند ازدواج باید توسط زوجه نوشته شود یا زوج اختلافاتی پیش می آید. اما به طور کلی باید گفت که حفظ سند ازدواج یا قرارداد با خانواده زن مرسوم است و به دلیل اینکه گاهی اوقات شوهر سعی در ترک زندگی خانوادگی دارد و زن نیاز به گرفتن شناسنامه فرزند یا درخواست خود دارد. قانون دارای قرارداد است، این سند باید نزد خانواده اش نگهداری شود.

این در حالی است که زوج نیز مانند زوجه حق داشتن سند ازدواج را دارد، اما از آنجایی که سند ازدواج تنها در یک نسخه صادر می شود، می تواند از طریق اداره ثبت اسناد، رونوشت عصاره را تهیه کند. همچنین در خصوص حق حفظ سند ازدواج باید اضافه کرد که معمولاً سرپرستان خانواده این سند را نزد خود نگه می دارند تا زوجین از اقدامات عجولانه مانند درخواست طلاق جلوگیری کنند.

اعتبار نکاح

سوء استفاده از سند ازدواج گم شده

سند ازدواج یا سند ازدواج موقت سند رسمی محسوب می شود و در صورت یافتن عقد مفقود و جعل و سوء استفاده از آن، جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول جرم محسوب می شود. به مجازات های مناسب

به نظر می رسد یکی از مصادیق سوء استفاده از سند ازدواج مفقود، جعل این سند به همراه مدارک شخصی زوجین به منظور اخذ وام، خدمات یا مواردی از این دست باشد.

آیا در صورت مفقود شدن سند ازدواج می توانم طلاق بگیرم؟

در مورد مفقود شدن سند ازدواج یکی از مهمترین سوالاتی که مطرح می شود این است که در صورت مفقود شدن سند ازدواج آیا می توانم طلاق بگیرم یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای طلاق نیز داشتن سند ازدواج الزامی است و زمانی که زن یا شوهر قصد مراجعه به دادگاه خانواده و درخواست طلاق را دارند، ابتدا باید ثابت کنند که زن و شوهر هستند. و اثبات این موضوع با الصاق سند ازدواج یا عقدنامه حاصل می شود.

بیشتر بخوانید  تفریح لاکچری مریم معصومی و همسر جدیدش

بنابراین در صورتی که سند ازدواج مفقود یا مفقود شده باشد و یا به دلیل دیگری در اختیار طلاق‌خواه نباشد، امکان درخواست طلاق وجود ندارد. در عوض، ابتدا باید برای گرفتن کپی از سند ازدواج به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنید و سپس بر اساس مفقود شدن کپی سند ازدواج، درخواست طلاق دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *