مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


متأسفانه هر ساله شاهد صدها نفر از هموطنانمان هستیم که برای گذراندن تعطیلات تابستانی و خوشگذرانی به دریا و به ویژه سواحل خزر می روند و جان بازماندگان را رها می کنند. اگرچه در سال های اخیر علت اصلی مرگ و میر شناگران دریای خزر به خوبی شناخته شده است و گفته می شود «جریان های مخرب مهم ترین عامل غرق شدن در دریای خزر است»، اما به دلیل اینکه در تابستان هر سال اطلاعات کافی در مورد آن انجام نمی شود، همین موضوع حوادث تلخ سال گذشتهاگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید

روزنامه جام جم دو روز پیش خبری مبنی بر غرق شدن 6 نوجوان در دریای خزر منتشر کرد که بر اساس آمارهای تاسف بار در این خبر حکایت از این واقعیت تلخ دارد که از ابتدای سال 91 تاکنون 1160 نفر در دریای خزر غرق شده اند. . تا اوایل تیرماه امسال.و مردند!

بنابراین برای کسانی که قصد سفر به شهرهای شمالی و رفتن به دریا را دارند، توصیه می کنیم کمی وقت بگذارند و موارد زیر را مطالعه کنند. البته خواندن این چند خط می تواند برای شما و عزیزانتان حیاتی باشد.اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید
شنا در دریا هرگز مانند شنا در استخر نیست و علاوه بر دانستن فنون شنا و مهارت های عالی، باید ویژگی های آب دریا را نیز بشناسید. آب نمک دریا در تماس با چشم باعث سوزش چشم دردناک می شود و تمرکز شناگر را به کلی از بین می برد و او را از راه یافتن به ساحل باز می دارد. هنگامی که آب دریا وارد نای و ریه های فرد می شود، سرفه شدیدی ایجاد می شود که شنا را عملا غیرممکن می کند و شناگر کاملا مستاصل می شود. ضربات امواج دریا انسان را به عقب و جلو می برد و تمام توان و انرژی او را می گیرد.

آب‌های کدر دریای خزر باعث می‌شود که حتی با عینک‌های شنا مانند تشخیص ناحیه کم عمق از اعماق یا یافتن غریق در زیر آب، نتوان در زیر آب زیاد دید. خیلی سخت است که انسان در چنین شرایطی گرفتار شود تا خود را از مرگ نجات دهد. همچنین طبق یک اصل، بزرگسالان برای اینکه بتوانند در آب های دریایی با عمق بیش از یک و نیم متر شنا کنند، نه تنها باید فن شنا را به خوبی بلد باشند، بلکه به قدرت بدنی و استقامت بالای خود نیز اطمینان داشته باشند. دریا حتی با مهارت زیاد و قدرت بدنی استثنایی، هنوز مکان امنی برای شنا نیست، زیرا؛ جریان های ساحلی علت اصلی مرگ شناگران حرفه ای است.اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید
امواج دریا همیشه مقدار زیادی آب را به سمت ساحل حرکت می دهند و به سمت ساحل حرکت می کنند. این مقدار زیاد آب باید به دریا برگردد و برای این منظور در قسمت هایی از ساحل به صورت تقریبا غیرقابل پیش بینی آبراه هایی در دریا به سمت دریا ایجاد می شود که در آن آب خیلی سریع در خلاف جهت از دریا جریان می یابد. امواج. (یعنی از Teče از ساحل تا دریا). این جریان ها با امواج آب کاملاً متفاوت هستند و به آنها جریان های ساحلی، موجی یا جریان های مرگباری می گویند که در بسیاری از نقاط جهان به ویژه سواحل دریای خزر تلفات زیادی را به همراه دارد.اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید
جریان جنوبی از بالا مانند یک بادبزن دستی است که دسته آن رو به ساحل و دهانه آن رو به دریا است. دسته این پنکه بیشترین قدرت را دارد و شناگر هر چقدر هم که می توانست شنا کند یا قدرت بدنی داشته باشد، عملاً امکان بازگشت به ساحل برای او وجود ندارد، به سرعت به داخل دریا کشیده می شود. برای درک بهتر قدرت این جریان باید گفت که سرعت این جریان معمولاً بالاتر از رکورد شنای سرعت المپیک است. یعنی حتی بهترین قهرمان شنای المپیک هم نمی تواند مقابل او شنا کند و به ساحل بازگردد. عرض جریان بین 3 تا بیش از 2 متر است و طول آن در دریا بسیار متفاوت است (گاهی اوقات فقط در ناحیه ای که امواج می شکند یا در جایی که موج می ریزد و کف سفید ایجاد می کند ، گاهی اوقات تا ده ها می رسد). از متر داخل دریا امتداد می یابد).اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید
نشانه های پارگی

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز دولتی تزریق واکسن کرونا در تبریز

برای مردم عادی سخت است که بگویند چه زمانی پارگی رخ می دهد. در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد زیادی در دریا آب تنی می کنند، همه چیز عادی و دلپذیر به نظر می رسد اما در این بین یک نفر به راحتی و بی سر و صدا در وسط شکاف غرق شد. بنابراین، جریان های شکاف لزوماً مختص دریاهای طوفانی و مناطق پرخطر نیستند. زمانی که دریا مواج است، احتمال تشکیل جریان های موجی بسیار زیاد است. بنابراین در این شرایط نباید وارد آب دریا شوید و بهتر است شنا را به زمان دیگری موکول کنید و از زیبایی ساحل لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که جریان های گسیختگی می تواند در همه دریاها، دریاچه ها و اقیانوس ها رخ دهد. برخی از علائم قابل مشاهده پارگی جریان عبارتند از:

– آب محل شکن آرام و بدون موج است.

– رنگ آب در نقطه جریان شکن با نقاط دیگر متفاوت است (تصویر بالا).

خطی از آب کف آلود، خزه یا زباله در نقطه شکاف به سمت دریا حرکت می کند.

امواجی که به سمت ساحل می آیند در محل تیراندازی می ریزند.

– در بسیاری از نقاط سواحل گیلان و مازندران ساحل شنی است. در ساحل شنی تابلوهایی به شکل هلال وجود دارد. بالای هلال محل تشکیل جریان گسیختگی است.

روش نشت جریان اسلات

اگر گرفتار شکاف شدید، ابتدا آرام باشید. ثانیا هرگز، هرگز، هرگز برخلاف جریان و به سمت ساحل شنا نکنید. این اقدام مرگبار باعث خستگی کامل شناگر می شود و شناگر به راحتی غرق می شود. در عوض، به سطح بچسبید. اکنون دو گزینه دارید:

بیشتر بخوانید  لیست آدرس و تلفن مراکز رادیولوژی و سونوگرافی استان تهران

1. اگر قدرت بدنی بالایی برای شنا دارید

آ. به موازات ساحل حرکت کرده و به طور کامل از مسیر جریان منحرف شده و سپس به صورت مورب به ساحل برگردید.

ب. یا در اعماق آب شنا کنید تا از شیار خارج شوید. در آب های عمیق، موج شکن از قدرت کمتری برخوردار است. بنابراین به این ترتیب می توان از رودخانه فرار کرد، سپس به آرامی و به صورت مورب از عمق آب به سطح برگشت و به صورت مورب به ساحل بازگشت. به خاطر داشته باشید که این روش نیاز به توانایی نگه داشتن یک نفس نسبتا طولانی دارد.

2. اگر قدرت بدنی معمولی دارید

در همان جهت جریان به سمت دریا حرکت می کند. معمولاً جریان بعد از چند متر تا چند ده متر برق را از دست می دهد. در اینجا می توانید از رودخانه به موازات ساحل فرار کنید و پس از چند متر و دورتر از رودخانه ابتدا نفس بکشید، سپس کمک بخواهید و سپس به صورت مورب به ساحل برگردید. لازم به ذکر است که دریا معمولاً در خارج از ناحیه انکساری آرامتر است. ناحیه شکستن امواج، ناحیه ای است که موج می شکند و به صورت کف سفید ظاهر می شود و این ناحیه برای شنا مناسب نیست. بنابراین، شناگری که بتواند از موج شکن در سطح آب دور بماند، از جریان در امان خواهد بود (اگرچه معمولاً دور بودن بیش از حد از ساحل برای اکثر شناگران توصیه نمی شود).


برای هر دو گروه افراد با قدرت بدنی بالا و قدرت بدنی معمولی

اگر متوجه شدید که کمکی به شما نمی کند و باید با تمام قدرت به ساحل برگردید، با امواج به ساحل برسید. هنگامی که امواج بزرگ به سمت شما می آیند، چند ثانیه نفس بکشید و حدود یک متر زیر آب بروید تا از شوک جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است دوباره در شکاف دیگری گرفتار شوید. در این زمان تردید نکنید و مجبور شوید با او به دریا بازگردید، اما طبق اصول فوق به ساحل بازگردید.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی رابیندا راناتا تاگور


چند نکته مهم

جریان جزر و مدی معمولاً بسیار قوی است و می تواند به راحتی جان حتی ماهرترین شناگران را به خطر بیندازد. اگر شما یا عزیزانتان هنوز شنا در دریا را به طور کامل یاد نگرفته اید، اگر از توانایی بدنی خود برای شنا در دریاهای مواج و تکنیک های بقا در سطح مطمئن نیستید، بهتر است در دریا شنا نکنید. یا حداقل از آب سرد در لبه دریا لذت ببرید و دچار دردسرها و بدبختی های جبران ناپذیر نشوید.اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشویداگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید

در بستر آبی سواحل دریای خزر (به ویژه از آستارا تا نکا) صخره های شنی وجود دارد که بر روی آنها قرار دارد و به نظر می رسد در منطقه کم عمقی قرار داریم. اما تنها با کمی حرکت، عمق آب به طور چشمگیری افزایش می یابد. همچنین انبوهی از ماسه ناپایدار است و گاهی زیر پای انسان فرو می ریزد و او را در عمق آب گرفتار می کند. در برخی مناطق، عمق آب به شدت افزایش می یابد. این شبیه حرکت روی لبه کوه برای برداشتن یک قدم به جلو است، دره ای زیر پای شما ظاهر می شود. مردی که شنا بلد نیست نمی تواند برگردد و به راحتی جان خود را از دست می دهد.

اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشویداگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید

بالا آمدن آب دریای خزر در سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از ساختمان ها و سازه های ساحلی و چاه های آب و فاضلاب آنها در زیر ساحل مدفون شود. در سواحل سنگفرش نشده، شناگر ممکن است هنگام غواصی با اشیاء چوبی، فلزی و سنگی به جا مانده از این ساختمان ها برخورد کند. علاوه بر این، چاه های آب و فاضلاب می توانند شناگران را بمکند.

اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید

اگر به شنا در دریا علاقه دارید حتما بخوانید تا غرق نشوید
بنابراین اگر قصد شنا دارید؛ این کار را در مناطق تمیز شده و با حضور ناجیان غریق انجام دهید و معتقد باشید که بسیاری از مناطق به دلیل خطر بودن ساحل در منطقه و مرگ و میرهای زیادی که باعث شده است، «حمام کردن ممنوع» نامیده می شود. فراموش نکنید که دریا علاوه بر زیبایی و آرامش، جان بسیاری از عزیزان را گرفت. مردمی که هرگز تصور نمی کردند هنگام ورود به آب با چنین مرگ دلخراشی خداحافظی کنند.

مجله دلگرم برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و شنای دلپذیر دارد. مراقب خود و فرزندانتان باشید.

منبع: persian-star.com


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *