مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اپیکاپون چیست و چرا تجویز می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض اپیکاپون


اپیکاپون (Opicapone) به عنوان یک درمان کمکی برای داروهای مهارکننده لوودوپا / دوپا دکوپوکسیلاز (DDCI) به حساب می‌آید که در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری پارکینسون و مشکلات حرکتی تجویز می‌شود. در واقع اپیکاپون کارایی لوودوپای موجود در کو کارل دوپا یا کو بنل دوپا را افزایش می‌دهد به همین دلیل است که این دارو به همراه دیگر داروها برای درمان پارکینسون تجویز می‌شود.


مقدار و روش درست مصرف اپیکاپون


قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.


دوز و مقدار اپیکاپون از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز دارو با توجه به بیماری و علائم فرد تنظیم می‌شود.


اپیکاپون را معمولا باید قبل از خواب، به فاصله یک ساعت از مصرف داروهای لودوپا مصرف کنید. معمولاً اپیکاپون یک بار در روز (۵۰ میلی گرم) تجویز می‌شود.


اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.


موارد منع مصرف اپیکاپون


  • به تاریخ انقضای داروی اپیکاپون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز اپیکاپون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی اپیکاپون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


Opicapone


مصرف اپیکاپون در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.


تاثیر مصرف اپیکاپون بر رانندگی


داروی اپیکاپون باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما می‌شود، باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات، از هوشیاری خود مطمئن شوید.


تداخلات دارویی اپیکاپون


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


برخی از داروهایی که ممکن است با داروی اپیکاپون تداخل ایجاد کنند عبارتند از: داروهای ضد روانپریشی (مانند کلرپرومازین، هالوپریدول، تیوریدازین)، داروهای خاص درمان فشار خون بالا (مانند متیل دوپا، رزرپین).


داروی اپیکاپون با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با این دارو از مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline) ، ترانیل سیپرومین) استفاده نکنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل و بعد از شروع استفاده از داروی Opicapone ، استفاده شوند.


اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، ماری جوانا، آنتی‌ هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).


برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.


هشدارها درباره مصرف اپیکاپون


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اپیکاپون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • در صورتی که مشکل کبدی و کلیوی دارید.

  • در صورتی که تومور غده فوق کلیه دارید.

  • در صورتی که مشکل روحی دارید.

  • اگر سندرم نورولپتیک بدخیم دارید.

  • اگر به بیماری عضلانی مبتلا هستید.

  • در صورتی که دچار دیسکینزیا هستید (حرکات غیرارادی در صورت و سایر نقاط بدن).

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.


اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


دارو


عوارض مصرف اپیکاپون


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

سرگیجه، احساس ضعف و سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن: آهسته بلند شدن می‌تواند به کاهش این علائم کمک نماید.

احساس خواب آلودگی: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.


  • کاهش فشار خون .حالت تهوع .تاری دید

  • توهم . سردرد .رؤیاهای غیر طبیعی

  • خشکی دهان .اسپاسم عضلانی . بی خوابی

  • افزایش فسفوکیناز کراتین خون


غش، تعادل نداشتن، تغییرات روحی و روانی (مانند اضطراب و توهم) ، بدتر شدن سفتی عضلات، اسپاسم و حرکات غیرقابل کنترل ، افزایش تمایلات غیرمعمول (مانند افزایش تمایلات جنسی): در صورت آزار دهنده شدن هر کدام از این موارد با پزشک خود مشورت نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اپیکاپون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد اپیکاپون


اپیکاپون را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند دسکینزی شدید، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری از اپیکاپون


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


بیشتر بخوانید:


همه چیز در مورد قرص سافینامید (پارکینسون)


آشنایی کامل با قرص لوودوپا


موارد مصرف قرص پرامی پکسول و عوارض خطرناک این دارو


موارد مصرف داروی ایزوکام (لودوپا)


separator line


بیشتر بخوانید  تاثیر آب جو در دفع سنگ کلیه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *