مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

او مطلع شد

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عبارت فوق کنایه است که: الهام شد، پیش بینی کرد، از آن مطلع شد.

این ضرب المثل اغلب زمانی به کار می رود که دو یا چند نفر بدون دانستن و در نظر گرفتن منافع خود تصمیم به انجام کاری می گیرند، اما فرد مورد نظر از برنامه خود آگاه می شود و در موقعیتی قرار می گیرد که مخالفان خود را از اقدامی برای تأمین منافع خود باز دارد. در چنین زمانی که اسرار آشکار می شود و افعال پنهان آشکار می شود، به اصطلاح می گویند: «فلانی به شستن خود آگاه شد» یعنی فهمید که ما چه می خواهیم بکنیم یا آنها چه می خواهند.

شستن آگاهانه شده است

ضرب المثل

کلمه شست معانی و مفاهیم مختلفی دارد که عبارتند از:

قلاب آهنی که ماهیگیران برای صید ماهی از آن استفاده می کنند. به این قلاب آهنی که به معنی تله می باشد، می گویند.

استفاده از کلمه “شست” در رابطه با قلاب ماهیگیری ممکن است به این دلیل باشد که از آنجایی که شست به انگشت کوچک ماهیگیر اشاره دارد، در همان زمان در داخل سر قلاب ماهیگیری قرار دارد. ریسمان کمانی شست نامیده می شود، به این قلاب ماهیگیری شست نیز می گویند.

بنابراین می دانیم که وقتی قلابی در گلوی ماهی در دریا یا رودخانه گیر می کند، ماهی تقلا می کند، شاید حتی خودش را آزاد کند. در این لحظه اول از همه به ماهیگیر اطلاع داده می شود یعنی از پرش ماهی به دریا یا رودخانه انگشتش تکان می خورد و ماهیگیر متوجه می شود که ماهی به دام افتاده است و بلافاصله قلاب را بالا می گیرد و ماهی را می گیرد. . از قلاب جدا می کند و در سبد می گذارد.

بیشتر بخوانید  طغیان رودخانه خشک شیراز + فیلم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *