اولین پل معلق ایران در اهواز


سلام جدید – خدمات گردشگری: اهواز شهر گرمی است. در تابستان دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد می رسد. از سایه ها و شب های نه چندان سرد آن خوششان نمی آید. در زمستان کوتاه خود، هوا تا پنج درجه بالای صفر خنک می شود. تیر و مرداد گرم ترین و دی و بهمن سردترین ماه های سال در اهواز هستند. شاید به همین دلیل مردمش خونگرم و مهمان نواز هستند و سفر به خوزستان برای هر گردشگری تجربه ای خوشایند و فراموش نشدنی است.

اولین پل معلق ایران در اهواز

در میان طیف وسیع جاذبه های اهواز، پل های آن نیز جایگاه خود را دارند. این شهر با 10 پل به شهر پل ها نیز معروف است. یکی از پل های معروف اهواز پل سفید نام دارد. این پل که لقب اولین پل معلق ایران را یدک می کشد، نامی آشنا برای اهالی است و یکی از دیدنی های جذاب شهر به حساب می آید.

پل سفید اهواز چهارمین پل معلق جهان و اولین پل معلق ایران است و یکی از 8 پل ساخته شده بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز است و دو نقطه شهر را به هم متصل می کند. پل سفید یکی از نمادهای شهر اهواز است. این پل توسط مهندسان آلمانی و یک شرکت سوئدی بر روی رودخانه کارون در سال 1315 ساخته شد. این پل دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری است. این اثر در تاریخ 26/08/1378 با شماره ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اولین پل معلق ایران در اهواز

رود قارون اهواز را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کرد. بخش هایی که توسط پل ها به هم متصل می شوند. یکی از معروف ترین آنها پل سفید است. این پل اولین پل معلق ایران است و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. از دیگر نام های پل سفید می توان به پل هلالی و پل معلق اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید  پرنده ای که می تواند 62 رنگ مختلف را تغییر دهد! / فیلم سینما

در گذشته پل سفید برای عابران پیاده، کامیون ها و اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گرفت. مدت ها از این پل برای عبور و مرور مردم و ماشین ها در یک جهت استفاده می شد.

اولین پل معلق ایران در اهواز

چگونه پل بسازیم

در 7 خرداد 1313 قرارداد ساخت پل 12 نقطه ای بین میرزا علی خان منصور وزیر راه و خیابان های ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سونسکا اینترپرایز پولاکت (سنتاب) سوئد منعقد شد. و بر اساس این قرارداد مبلغ پنج میلیون و هفتصد و هشتاد ریال برای احداث پل کارون اهواز اخذ و زمین آزمایشی و تهیه نقشه های اولیه به شرکت مذکور واگذار شد.

در اوایل مهرماه 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رودخانه کارون مشخص شد و تا تیرماه 1314 هر هفت پایه گذاشته شد.

قطعات فلزی پل که در کارخانه سوئدی (مولارک استاد) ساخته شده بود به هم متصل شد و سپس در 6 مرداد 1314 اولین قسمت از پل فلزی اهواز برپا شد.

در 31 مرداد 1315 بتن ریزی کل پل به پایان رسید و در 3 مرداد آسفالت سطح ماشین روی پل آغاز شد. 10 روز بعد و همزمان با شروع عملیات برق رسانی روشنایی پل، سنتاب اعلام کرد که پل اهواز 14 روز بعد افتتاح می شود.

اولین پل معلق ایران در اهواز

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به طول انجامید و سرانجام در 18 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه و ده و سی دقیقه تاخیر به راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در 24 آبان 1315 افتتاح شد.

پل تمام فلزی سفید رنگ با دو پیاده رو دارای دو دهانه اصلی به طول 136 و 130 متر، سه دهانه میانی به طول 49 متر و دو دهانه جانبی به طول 12 و 20 متر است و تمامی قسمت های آن با پیچ و مهره به هم متصل شده اند. i orasi.bilo این پل بر روی پایه ای بتنی قرار دارد که در گذشته برای عبور کامیون ها و وسایل نقلیه سبک، مردم و احشام و … استفاده می شد. در حال حاضر از این پل برای عبور عابران پیاده و وسایل نقلیه در یک جهت استفاده می شود. در تابستان 2018 بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و با حمایت مالی بانک ملی ایتالیا تجهیزات لازم برای روشنایی پل سفید آماده شد.

بیشتر بخوانید  سخنان امروز مولوی عبدالحمید | اینستاگرام مولوی عبدالحمید

پل سفید در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

اولین پل معلق ایران در اهواز

ویژگی معماری

پل سفید اهواز کاملا فلزی است و روی پایه سیمانی قرار گرفته است. طول پل 20501 متر، عرض 8.9 متر و ارتفاع 13 متر است. پل سفید دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری و دارای دو پیاده رو است. دارای دو دهانه بزرگ به طول 136 و 130 متر، سه دهانه میانی به طول 49 متر و دو دهانه جانبی به طول 12 و 20 متر است. تمام قسمت های پل سفید با پیچ به هم وصل شده اند.

<п>اعلامیه اولین پل معلق ایران در اهواز اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید