اولین پل معلق ایران در اهواز


سلام جدید – خدمات گردشگری: اهواز شهر گرمی است. در تابستان دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد می رسد. سایه ها و شب هایش را که خیلی سرد نیست دوست ندارند. در زمستان کوتاه خود، هوا تا پنج درجه بالای صفر خنک می شود. تیر و مرداد گرم ترین و دی و بهمن سردترین ماه های سال در اهواز هستند. شاید به همین دلیل مردمانش خونگرم و مهمان نواز هستند و سفر به خوزستان برای هر گردشگری تجربه ای خوشایند و فراموش نشدنی است.

اولین پل معلق ایران در اهواز

در میان طیف وسیع دیدنی های اهواز، پل های آن نیز جایگاه خود را دارند. این شهر با 10 پل به شهر پل ها نیز معروف است. یکی از پل های معروف اهواز پل سفید نام دارد. این پل که عنوان اولین پل معلق ایران را یدک می کشد، نامی آشنا برای ساکنین است و از دیدنی های جذاب شهر به شمار می رود.

پل سفید اهواز چهارمین پل معلق جهان و اولین پل معلق ایران است و یکی از 8 پل ساخته شده بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز است و دو نقطه شهر را به هم متصل می کند. پل سفید یکی از نمادهای شهر اهواز است. این پل توسط مهندسان آلمانی و یک شرکت سوئدی بر روی رودخانه کارون در سال 1315 ساخته شد. این پل دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری است. این اثر در تاریخ 26/08/1378 با شماره ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اولین پل معلق ایران در اهواز

رود قارون اهواز را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کرد. بخش هایی که توسط پل به یکدیگر متصل می شوند. یکی از معروف ترین آنها پل سفید است. این پل اولین پل معلق ایران است و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. از دیگر نام های پل سفید می توان به پل هلالی و پل معلق اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید  بازیگر نقش حبیب در سریال برف بی صدا می بارد کیست +بیوگرافی و عکس

در گذشته پل سفید برای عابران پیاده، کامیون ها و اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گرفت. از دیرباز این پل برای عبور و مرور مردم و خودروها در یک جهت مورد استفاده قرار می گرفته است.

اولین پل معلق ایران در اهواز

چگونه پل بسازیم

در 27 خرداد 1313 قرارداد ساخت پل 12 نقطه ای بین میرزا علی خان منصور وزیر راه و خیابان های ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکا اینترپرایز پولاکت (سنتاب) منعقد شد. و بر اساس این قرارداد پنج میلیون و هفتصد و هشتاد ریال ساخت پل کارون اهواز بر عهده دارد که زمین آزمایشی و ایجاد نقشه های اصلی به شرکت مذکور واگذار شد.

در اوایل مهر 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رودخانه کارون مشخص شد و تا تیرماه 1314 هر هفت پایه گذاشته شد.

قطعات فلزی پل که در کارخانه سوئدی (مولارک استاد) ساخته شده بود به هم متصل شد و سپس در 27 مرداد 1314 اولین قطعه پل فلزی در اهواز برپا شد.

در 21 مرداد 1315 بتن ریزی کل پل به پایان رسید و در 24 مرداد آسفالت سطح ماشین روی پل آغاز شد. 10 روز بعد و همزمان با شروع تاسیسات برقی روشنایی پل، سنتاب اعلام کرد که پل اهواز 14 روز بعد افتتاح می شود.

اولین پل معلق ایران در اهواز

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به طول انجامید و سرانجام در 9 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه تاخیر در ساعت ده و سی دقیقه به راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در 24 آبان 1315 افتتاح شد.

پل تمام فلزی سفید رنگ با دو پیاده رو دارای دو دهانه اصلی به طول 136 و 130 متر، سه دهانه میانی به طول 49 متر و دو دهانه جانبی به طول 12 و 20 متر است و تمامی قسمت های آن توسط پیچ و مهره به هم متصل شده است. این پل بر روی پایه ای بتنی قرار دارد که در گذشته برای عبور کامیون ها و وسایل نقلیه سبک، مردم و احشام و … استفاده می شده است. در حال حاضر از این پل برای عبور عابران پیاده و وسایل نقلیه در یک جهت استفاده می شود. در تابستان 1388 بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و با حمایت مالی بانک ملی ایتالیا تجهیزات مورد نیاز برای روشنایی پل سفید آماده شد.

بیشتر بخوانید  سوال مهم روزنامه جمهوری اسلامی از علم‌الهدی درباره موقوفات گوهرشاد!

پل سفید در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

اولین پل معلق ایران در اهواز

ویژگی معماری

پل سفید اهواز تماما فلزی است و روی پایه سیمانی قرار گرفته است. طول پل 20501 متر، عرض آن 8.9 متر و ارتفاع آن 13 متر است. پل سفید دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری و دارای دو پیاده رو است. دارای دو دهانه بزرگ به طول 136 و 130 متر، سه دهانه میانی به طول 49 متر و دو دهانه جانبی به طول 12 و 20 متر است. تمام قسمت های پل سفید با پیچ و مهره به هم متصل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید