اولین عکاس زن اصفهانی درگذشت



به گزارش سلام نو، حامد قصری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ عکاسی که زندگی خود را در کتاب و مستند نیز شرح داده است، به ایسنا گفت: حدود شش سال پیش وقتی در مصاحبه ای از گوهر کرمی پرسیدم چند سال داری؟ وی گفت: من گوهر کرمی فرزند حاجی جلیل هستم و اگر به شناسنامه ام نگاه کنم می دانم حدود 80 سال سن دارم.

به گزارش کسری، گوهر کرمی در دهه 1330 در 15 سالگی زیر نظر همسرش محمد حسن اکبری صاحب آتلیه عکاسی ماه در سبزه میدان اصفهان در رشته عکاسی تحصیل کرد. اکبری خود در تهران در رشته عکاسی تحصیل کرد و پس از بازگشت به اصفهان از چند تکه چوب و قوطی دوربینی ساخت که روی آن لنز و شیشه نصب کرد و کار عکاسی خود را در روستای جوباره آغاز کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از دهه 60 در اصفهان تنها دو یا سه عکاس زن وجود داشت، توضیح می دهد: اولین عکاس زن اصفهان اشرف السادات مقصودی بود و گوهر کرمی 15 سال بعد در دهه 30 در شرایطی که هنوز هم یک سنت است. او عکاسی از مردان را به زنان محدود کرد و به این حرفه پرداخت.

کسری می گوید: «اگر به وضعیت اجتماعی و فرهنگی اصفهان در دهه 30 و 50 نگاه کنیم، متوجه می شویم که برخی از زنان خانواده های روشنفکر یا تحصیل کرده به راحتی به رکس، هالیوود و دیگر آتلیه های عکاسی در چهارباغ روی آورده اند. اما در همان سال جمعیت زیادی از زنان خانواده های سنتی را هم داشتیم که چنین امکاناتی نداشتند. در عین حال، گوهر کرمی در تلاش است تا فضایی را برای ثبت چهره زنان در محیط خانه و در امنیت کامل فراهم کند، چرا که اکثر زنان خانواده های سنتی حتی اجازه ورود به آتلیه عکاسی را نداشتند و بیشتر شناسنامه های آنها نیز وجود داشت. صادر شده. بدون عکس..

بیشتر بخوانید  آتش سوزی گسترده در جنگل ها و مراتع "ناراک" گچساران

به گفته کارگردان مستند هالیوود در اصفهان، گوهر کرمی در گفت و گوی خود گفت که من ابتدا زنان محله را دعوت کردم که جلوی دوربین بنشینند و بعد خانم های محله آمدند و بعد همه خانم های آن منطقه نشستند. جلوی دوربینم

کاسری می گوید: در آن زمان عکس های یک زن غریبه به قدری زیاد بود که زنان همسایه از او پرسیدند: رد کجا را دیدی و او گفت: من رد را پیش ارباب خود دیدم. یک بار نزدیک خانه چچلستون یک پرتو نور خریده تا کاغذ بخرد و صاحب مغازه با تعجب از او می پرسد کدام کاغذ می خرید؟ کرمی پاسخ می دهد که کاغذ کداک را به من می دهی، می خواهم عکس نشان دهم. من گرفتم. فروشگاه می گوید: آیا عکس را می شناسید؟ و گوهر می گوید: آری خوب می دانم.

به گفته این محقق، گوهر کرمی در مطالعه تاریخ عکاسی زنان ایران، خواهر اول ناصرالدین شاه، چند سال بعد روزنامه نگار در تهران و اصفهان بسیار تأثیرگذار بود. وی بیان می کند: فراموش نکنیم که گوهر کرمی زنی سنتی و متعصب اصفهانی است که علاوه بر خانه به عکاسی هم می پردازد. حتی خودش در خانواده های مذهبی و سنتی زندگی می کرد، اما برای مزرعه خانوادگی و البته ثبت نام زنان کار می کرد. او با وجود اینکه تحصیلات رسمی ندارد، عکاسی آنالوگ را که بسیار سخت و با هوش بالا بود تدریس می کند و یک عمل فرهنگی قابل احترام است.

گفتنی است بیوگرافی کامل گوهر کرمی در کتاب تاریخ عکاسی اصفهان و مستندی با این عنوان به کارگردانی حامد کسری ثبت شده است. شش یا هفت شخصیت کتاب مرده اند، اما کتاب هنوز منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید  800 هزار تومان به حساب همه یارانه ای ها واریز کنید

دیدگاهتان را بنویسید