اوقات تابستان در اردبیل؛ دلپذیر و بی نظیر



امروزه هجوم هوای گرم به عرض های جغرافیایی بالاتر نه تنها مناطق استوایی نزدیک استوا ، که در فصول گرم اغلب دمای بالاتر از 40 درجه را تجربه می کنند ، بلکه اکثر مکان هایی که در عرض های شمالی قرار دارند و نسبتاً خفیف هستند ، با تابستان گرم و بی سابقه ای انجام داده است.

در ایران ، ساکنان مناطقی مانند آذربایجان شرقی و غربی و زنجان که در تابستان اغلب تابستان های معتدلی دارند ، در هفته های اخیر به دلیل غالب بودن موج هوای گرم ، برای خلاص شدن از شر این پدیده آزار دهنده هوا به روش های مختلفی متوسل شده اند.

نگاهی گذرا به نقشه دمای اینفوگرافیک شهرهای امروز ایران نشانگر استقرار هوای گرم در منطقه وسیعی از کشورمان است ، این دما از 53 درجه بالای صفر در خوزستان به عنوان گرمترین تا 32 درجه در ارومیه کمترین و نشانگر که اکثر مناطق کشور ایران در معرض گرمای طاقت فرسای امسال قرار دارند.

در همین حال ، فلات اردبیل آب و هوای متفاوتی دارد که اغلب از رژیم معمول دما و بارندگی این فصل که در مناطق دیگر حاکم است پیروی نمی کند. اگرچه در این کشور از ایران ، در اوایل تابستان سال جاری هوای گرم تا اواسط هفته برای چندین روز بی سابقه بود و حداکثر دما در اردبیل به 38 درجه رسید اما از دیروز هوای منطقه به حالت عادی بازگشت .

موج هوای فشار قوی شمال که به اردبیل نفوذ می کند به آرامی در سطح استان گسترش یافته و دما را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. حتی ساکنان دشت گرمسیری موگان در قسمت شمالی استان اردبیل از این هوای خنک به حدی لذت برده اند که حداکثر دما در پارس آباد و بیله سوار از دیروز 42 درجه به 28 درجه اکنون کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  المیرا شریفی‌مقدم: مادر علی انصاریان را در سلامت با حافظه قوی در جشن پرسپولیس دیدم | دل پری داشت از روزگار و اتفاقاتی که پس از درگذشت پسرش بر او گذشته | گفت حافظ قرآن است و همه چیز یادش است

قسمت مرکزی استان شامل اردبیل ، سرعین ، نیر ، مشکین شهر و نمین بیشترین تأثیر را از این توده هوا گرفته است ، به طوری که حداکثر دمای هوا امروز در اردبیل از 22 و در نمین بالای 18 درجه بالای صفر نیست.

وزش باد از شمال شرقی؛ موجی از ابرهای کم را به سمت سواحل غربی آسمان اردبیل و جایی که کوه افسانه ای 4824 متری سبلان واقع شده است سوق داده و فشرده می کند.

نقشه ها در سطح میانی و نزدیک سطح زمین ادامه هوای خنک را تا اواسط هفته آینده در استان اردبیل نشان می دهد. بارش باران و باران خفیف از مناطق شرقی اردبیل آغاز شده و به گیلان منتهی می شود و پیش بینی می شود به تدریج به سایر نقاط نیز گسترش یابد ، بنابراین پیش بینی می شود آسمان این مناطق از جمعه تا یکشنبه به صورت دوره ای باریده شود.

با ادامه این روند در ارتفاعات و دامنه های استان اردبیل طی روزهای آینده ، هوا به طور محسوسی سردتر می شود و در صورت مسافرت مردم به مراکز گردشگری بالا در منطقه ، قطعاً باید لباس زمستانی ضخیم بپوشند.

این زمان تابستان خوب و خنک است ، اما اگر بی خیال باشید و به مسائل ایمنی توجه نکنید ، می تواند خطرناک باشد.

مدیر عامل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای بارش باران که بعضاً به صورت بارش طی دو روز آینده انجام می شود ، خواستار احتیاط و ایمنی مردم شد.

فرهاد عبدالعلی پور به ایرنا گفت: با توجه به خشک بودن زمین و احتمال بارندگی شدید پیش بینی می شود در برخی مناطق مستعد از جمله کوهپایه سیلاب جاری شود.

بیشتر بخوانید  بازیگر جدید عمو پورنگ کلبه معرفی شد

همچنین به دلیل بارش برف در ارتفاع بیش از سه هزار متر. کوهنوردی در این دوره در کوههای اردبیل ؛ آذربایجان؛ قفقاز و فلات آناتولی خطرناک است.

کوهستانی و نسبتاً زیاد از سطح دریا. عبور جریان ها و امواج هوای سرد و همچنین قرار گرفتن یک عرض جغرافیایی بزرگ ، سه دلیل اصلی خنک شدن هوای اردبیل در فصول گرم و البته سرد بودن آن در پاییز است. زمستان و تا حدودی دو ماه اول بهار.

این آب و هوای معتدل و مطبوع در کنار سایر منابع طبیعی و باستانی و جاذبه های استان اردبیل ، هر ساله گردشگران و گردشگران را به سفر به این استان در فصول گرم ترغیب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید