انواع کرتین وال



آنچه دیگران می خوانند:

حتی در حال حاضر، با گذشت سالها، طراحی نما توسط مهندسان و معماران به طور فزاینده ای به سمت استفاده از شیشه می رود. با پیشرفت تکنولوژی امروزه شیشه دیگر ماده سخت و گران قیمت گذشته نیست و می توان طرح های خلاقانه تری را با آن اجرا کرد. امروزه شیشه می تواند قوی تر، تمیزتر و نازک تر از همیشه باشد، به طوری که حتی معماران نیز می توانند از آن مجسمه های شیشه ای بسازند.

نمای ساختمان ممکن است برای برخی بی اهمیت به نظر برسد، اما باید بدانید که نما هویت ساختمان را شکل می دهد و شخصیت ساختمان را منعکس می کند. مهم نیست در نمای ساختمان از چه مصالحی استفاده شده است، سرامیک، شیشه، سنگ، آجر و … هر چیزی و هر چیزی می تواند به ساختمان شکل دهد و هویت ببخشد. یکی از نماهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد نمای شیشه ای و نمای پرده ای می باشد.

نماها می توانند فضا و شکل کلی یک ساختمان را با جزئیاتی که دارند تغییر دهند. نمای شیشه و نمای کرتین وال به دلیل شیشه های به کار رفته در آن، نور و منظر ساختمان را به شدت تغییر می دهند و در گرما و سرمای داخل ساختمان نیز موثر هستند. کرتین وال برای ساختمان های چند طبقه و چند طبقه نصب می شود و زیبایی این ساختمان ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین مشکلات ساختاری نمای پرده کمک زیادی به کاهش هزینه ها و بارهای کشنده ساختمان می کند.

نمای پرده را می توان به دلیل ساختار آلومینیومی و شیشه با متریال های دیگر ترکیب کرد و دست طراحان را برای نشان دادن خلاقیت و به جا گذاشتن طرح های جدید و خارق العاده باز گذاشت. در این پست با چهار طرح شگفت انگیز نمای کرتین وال آشنا می شوید.

  • Emporia
  • Vingardh Arkitekktkontor AB
  • مالمو، سوئد

این سازه که مرکز خرید اصلی مالمو سوئد است، در واقع بخشی از طرح جامع شهر مالمو است که برای احیا و زیباسازی شهر طراحی و اجرا شده است. این طرح برای احیای شهر مالمو با احیای پروژه های تجاری، اداری و مسکن شهر بود.

این سازه دارای چهره ای منحصر به فرد و خارق العاده با نمای شیشه ای طلایی و هندسه پیچیده است. در این هندسه پیچیده، 567 قالب گچی به 815 شیشه منحنی چسبانده شده و این چهره جذاب و ظاهری منحصر به فرد را ایجاد کرده است. بین پنجره های این ساختمان از برگ های کهربا استفاده شده تا رنگی شفاف و باشکوه با کمترین شفافیت دیده شود.

طراحی نمای شیشه ای ساختمان Emporia

  • بنیاد لویی ویتون
  • شرکای گهری
  • پاریس، فرانسه

موزه فرهنگ و هنر Louise Vuitton در حومه Jardin d’Aclimatation در پاریس یکی دیگر از طرح های برجسته دیوار کرتن در جهان است. این ساختمان الهام بخش معماری و چشم انداز ساختمان های قرن نوزدهمی برای هر ناظری است و یادآور حال و هوای آن زمان است. ساختمانی که در مقابل شما شبیه یک کشتی شیشه ای است. به گفته معمار این بنا، شفافیت و حس ورزشی آن به حدی است که می توان انعکاس آب، جنگل، باغ و حتی تغییرات نور را دید و از منظره این همه زیبایی لذت برد.

در سایبان منحنی ساختمان، دوازده بادبان کشتی وجود دارد که از 3600 قسمت هذلولی تشکیل شده است که هر کدام باید به صورت جداگانه شکل گرفته و شکل بگیرند تا بادبان ها کامل شده و شکل اولیه خود را به خود بگیرند. ورق های ضد آفتاب این ساختمان در کوره های خم اتوماتیک خم می شوند که خمش و مسیر آن به صورت خودکار با استفاده از دستگاه های پیشرفته و رباتیک با مدل مشخص انجام می شود.

طراحی نمای شیشه ای ساختمان لویی ویتون

تاریخچه نمای شیشه ای یا کرتین وال (دیوار پرده):

تا قرن نوزدهم، ساختمان ها از دیوارهای سفالی خارجی ساخته می شدند و این دیوارها تکیه گاه بارگیری کل سازه بودند. با نگاهی به تاریخچه نماهای شیشه ای، متوجه می شویم که با توسعه استفاده از فولاد سازه ای، ستون های نسبتا کوچک می توانند بارهای بالای سازه ای را تحمل کنند و دیگر مجبور نباشند از دیوارهای خارجی به عنوان تیرچه استفاده کنند. با دیوارهای خارجی غیر باربر، این دیوارها بسیار سبک تر و بزرگتر از دیوارهای آجری شده اند. این امر منجر به افزایش استفاده از شیشه به عنوان نمای بیرونی در طول تاریخ نماهای شیشه ای و ایجاد سیستم های نمای شیشه ای شده است.

کاربردهای پرده دیواری

  1. زیبایی
  2. انتقال نور
  3. محافظت در برابر عوامل مختلف
  4. ملاحظات ساختاری

اگر بخواهیم کاربرد این نما را به طور کلی تقسیم بندی کنیم، باید چهار دسته زیبایی، عبور نور، حفاظت از عوامل مختلف و ملاحظات سازنده را در نظر بگیریم. بنابراین به بررسی کاربرد کرتین وال در این سه دسته می پردازیم.

• زیبایی

بدون شک یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کرتین وال استفاده از زیبایی آن است. کرتین وال را می توان با نماهای مختلف در سازه ها ترکیب کرد. با تغییر رنگ شیشه و فریم ها می توان نماهای افقی و عمودی مختلفی ایجاد کرد. یکی دیگر از کاربردهای زیبایی کرتین وال استفاده از آن در حالت های هندسی مختلف (مانند منحنی ها یا هرم ها و …) است. در پیاده روها می توانید با قرار دادن پرده ها به صورت عمودی یا افقی (بالای پیاده رو) زیبایی خاصی به منظره شهر ببخشید.

وجود پرده در ساخت و سازها باعث ایجاد دید بهتر و زیباتر از محیط اطراف می شود. همچنین می توان با داشتن دیوار شیشه ای مناسب بین فضاهای مختلف سازه نمایی زیبا از کل محیط مسطح ایجاد کرد. این دیوار دارای انواع پارچه می باشد و از این تنوع انواع می توان سازه هایی را ساخت که از نظر معماری منحصر به فرد هستند.

• انتقال نور

انتقال نور به سازه به خصوص در طول روز بسیار مهم است. همچنین سقف ساختمان می تواند کرتین وال با شیب حداکثر 2 درجه باشد که در این صورت حداکثر استفاده از نور طبیعی نیاز خواهد بود.

حفاظت

یکی دیگر از کاربردهای مهم کرتین وال حفاظی است که در برابر عوامل مختلف خارجی و داخلی محافظت می کند. این دیوار از ورود گرد و غبار، آلودگی های محیطی و صدا، آب باران به داخل سازه جلوگیری می کند و همچنین سازه را از ورود فیزیکی افراد یا حیوانات (حشرات) محافظت می کند. همچنین در پیاده روها و ایستگاه های حمل و نقل عمومی در برابر آفتاب و باران محافظت می کند و همچنین می تواند به عنوان دیوار عایق صدا در بزرگراه ها استفاده شود.

اگر کرتین وال در داخل خانه استفاده شود، عملکرد حفاظت از صدا از انتقال صدای جلسات به خارج از اتاق جلوگیری می کند و همچنین دید برای کنترل محیط کار کافی خواهد بود. از دیگر کاربردهای محافظ پرده می توان به استفاده در طلافروشی ها و بانک ها اشاره کرد که دید کلی خوبی از خریدار یا خریدار ایجاد می کند و دید عوامل داخلی را برای کنترل محیط خارجی افزایش می دهد و از طرف دیگر استفاده از شیشه است. ایمنی داخلی در برابر ضربه به دیوار نیز تضمین شده است.

استفاده از کرتین وال باعث حفظ دمای داخلی و همچنین کاهش مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش محیط می شود. همچنین این سازه غیر باربر مقاومت بسیار خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش خواهد داشت.

از دیگر کاربردهای کرتین وال می توان به قابلیت باز کردن پنجره ها از داخل و خارج اشاره کرد.

در بازار مصرف به لت های افقی «استرن» می گویند، لت های افقی معمولاً کوتاهتر از لت های عمودی هستند، اما عرض آنها دقیقاً به اندازه لت های عمودی است.

لاملا عمودی در بازار مصرف به عنوان “میلیون” نیز شناخته می شود. دلیل این تفاوت در اندازه در طول ترانوم میلیونی این است که بیشتر بار مرده ایجاد شده توسط فیلر در یک میلیونیم خواهد بود.

Lamel: توضیحات Lamel Transm و Lamel Molion در عکس

برخی از معماران اندازه های ترنس و میلیونر را دقیقاً برای افزایش زیبایی بصری نما انتخاب می کنند. در این صورت ظرافت در طراحی نما بیشتر بوده و با قیمت بالاتری انجام می شود. امکان ساخت این محصول وجود دارد لاملا آلومینیومی یا فولاد لایه ای بودن. البته استفاده از آلومینیوم بسیار رایج تر است.

منبع:

نمایش تصویر

***

این مطلب یک گزارش است و پایگاه خبری شمانیوز صحت یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمی کند و مسئولیت قانونی آن ربطی به شمانیوز ندارد.


بیشتر بخوانید  جمله سازی با کلمه خورشید برای تمام مقاطع دبستان

دیدگاهتان را بنویسید