مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

انواع و عوارض لنفادنوپاتی (غدد لنفاوی متورم)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


لنفادنوپاتی چیست؟

لنفادنوپاتی ناشی از تورم شدید غدد لنفاوی است که یک یا چند غده را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه ناشی از باکتری ها و ویروس هایی است که این غدد را تحت تاثیر قرار می دهند غدد گردن، زیر بغل و کشاله ران باعث تحریک و نزدیک شدن سطوح پوست می شود.
تورم شدید این غدد ناشی از عفونت؛ اگر عفونت از بین برود، تورم این غدد نیز فروکش می کند. میزان بروز این بیماری به تدریج در حال افزایش است. از این رو قصد داریم با بررسی علل و علائم این عارضه اطلاعات شما را در مورد بهبود سلامت بدن افزایش دهیم.

غدد لنفاوی در سراسر بدن قرار دارند و به عروق لنفاوی متصل هستند. این غدد در گردن، قفسه سینه، کشاله ران و زیر بغل قرار دارند. همانطور که گفته شد این بیماری غدد لنفاوی را درگیر می کند و به طور کلی در سه حالت حاد، مزمن یا تحت حاد تشخیص داده خواهد شد که به دلایل مختلف باعث بروز این بیماری می شود. در برخی موارد ممکن است باشد ویروس ها، قارچ ها، باکتری ها و تومورها او بیان کرد.
یکی از علائم این بیماری مشاهده توده دهانه رحم است که با تشخیص پزشک در مورد معاینه و اقدامات لازم تصمیم گیری خواهد شد. در برخی موارد، این بیماری بدون علامت است. بنابراین، پزشک باید فرد را بسیار دقیق معاینه کند. زیرا تشخیص زودهنگام می تواند روند بهبود را تسریع کند.

علت اصلی تورم غدد لنفاوی

علت اصلی تورم غدد لنفاوی گردن عفونت گلو است که با بهبود عفونت گلو از بین می رود. این تورم ناشی از عفونت است. با درد همراه خواهد بود. اما باید بدانید که التهاب تمام غدد یا تعداد زیاد آنها عامل سرطان های مختلف مانند سرطان سینه و لنفوم است.
در برخی موارد که غدد لنفاوی متورم می شوند. آنها غدد لنفاوی متورم نامیده می شوند که می توانند به دلیل جنسیت، سن یا حتی ژنتیک ایجاد شوند. والدین باید توجه داشته باشند که هر گونه تغییری را در فرزندان خود مشاهده کرده اند. باید به پزشک مراجعه کنند. علائم لنفادنوپاتی در کودکان می تواند تب یا کاهش وزن شدید باشد که باید توسط پزشک به دقت بررسی شود. پرسیدن سوالات در مورد سابقه خانوادگی می تواند به پزشک شما در تشخیص کمک کند.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین آسم و آلرژی چیست؟


علائم اولیه لنفادنوپاتی

علائم و نشانه های لنفادنوپاتی

گاهی اوقات غدد لنفاوی متورم قابل لمس هستند. از سوی دیگر، در برخی موارد، غدد لنفاوی هرگز قابل لمس نیستند. حتی ممکن است به دلیل گرما یا حساسیت قابل لمس باشند. هر فردی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. اگر غدد لنفاوی به دلیل عفونت تنفسی متورم شده باشند. علائمی مانند آبریزش بینی یا تب نیز بروز می کند.
زمانی که بدن فرد به این بیماری مبتلا می شود، بدن شروع به مبارزه و مقاومت می کند. مایعات لنفاوی مملو از گلبول های سفید هستند که برای کشتن ویروس ها و باکتری ها طراحی شده اند. این به جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند. لنفادنوپاتی همچنین می‌تواند توسط یک بیماری خودایمنی مانند لوپوس ایجاد شود. در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه به یکی از اعضای بدن حمله کرده و باعث تورم آن می شود.


موارد لنفادنوپاتی ناشی از عفونت های ویروسی و باکتریایی عبارتند از:


دلایل دیگری برای لنف ادم وجود دارد. شامل:

  • سرخک
  • عفونت های کاملا منتقل شده
  • لوپوس و پاسخ بدن به داروهای ضد تشنج

لنفادنوپاتی چگونه درمان می شود؟

ابتدا باید علت آن مشخص شود. در برخی موارد، درمان کاملا ضروری است. اما برای بزرگسالانی که قبلا عفونت دارند یا کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شود. در برخی موارد، داروها می توانند کمک کنند. به عنوان مثال استفاده دوره ای از آنتی بیوتیک ها در درمان موثر است.
هنگامی که یک گره لنفاوی دارای مجموعه ای از گره ها به نام آبسه باشد، تخلیه می شود. شفا دادن. پزشک این کار را با بیهوشی و در نهایت با خشک کردن عفونت انجام می دهد. در مواردی که فرد مبتلا به سرطان باشد و علت آن تورم غدد باشد. روش هایی مانند شیمی درمانی و برداشتن تومور انجام می شود.

عوارض لنفادنوپاتی

اگر عفونت ناشی از تورم غدد لنفاوی باشد و درمان نشود. این منجر به آبسه خواهد شد. حال باید بدانیم آبسه چیست؟
آبسه تجمع موضعی چرک ناشی از عفونت حاوی گلبول های سفید، بافت مرده و باکتری های فوق الذکر است که فقط با آنتی بیوتیک قابل درمان است. علت تورم غدد لنفاوی به علت آن بستگی دارد، به عنوان مثال:


1. ایزر: عفونت شرح داده شده در بالا؛ باعث تورم می شود. اگر به دلیل عفونت ایدز باشد، هیچ درمانی وجود ندارد.


2. مشکلات ایمنی: اگر تورم غدد لنفاوی نتیجه لوپوس (ایمنی) باشد، بستگی به بیماری زمینه ای دارد.


3. سرطان: این بستگی به نوع سرطانی دارد که با شیمی درمانی یا پرتودرمانی درمان می شود.


4. سرطان غدد لنفاوی; به آن لنفوم گفته می شود که به دو صورت در بدن ظاهر می شود. یا از غدد لنفاوی یا از جاهای دیگر پخش می شود. یعنی زمانی که سلول های سرطانی از تومور جدا می شوند. آنها از طریق خون وارد سایر اندام های بدن می شوند. اما اگر در جهت سیستم لنفاوی بروند آن را روشن می کنند.


علائم سرطان غدد لنفاوی

علائم سرطان غدد لنفاوی

اگر غدد لنفاوی شما متورم شده است اما هیچ علامتی ندارید. باید فورا به پزشک مراجعه کنید. مخصوصاً زمانی که آن را لمس کردید و احساس سفتی کردید و این روند تا دو هفته ادامه داشت. اما زمانی که این احساسات با علائم زیر همراه بود؛ شما باید مراقبت های پزشکی مانند:

  • عرق کردن در شب
  • خستگی مفرط
  • درجه حرارت بالا
  • کاهش وزن، اما بدون دلیل
  • سرفه مکرر یا تنگی نفس
  • عفونت های شدید در بدن
  • درد و تورم شکم

باید بخوانید:

انواع لنفادنوپاتی


گردن:

غدد لنفاوی متورم گره های بزرگی روی گردن هستند که در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شوند.


رسانه:

فرض کنید این مدیاستن یک جعبه خالی است که از هر دو طرف توسط ریه ها محدود شده است. دو طرف دیگر توسط قفسه سینه و ستون فقرات از بالا تا گردن و در پایین قفسه سینه و دیافراگم احاطه شده است. این گره ها به دلیل بیماری ریوی بزرگ می شوند.


لنفادنوپاتی کلیه:

هنگامی که بیش از دو گره در قسمت های مختلف بدن تشکیل می شود. به اصطلاح


زیر بغل:

مورد دیگری از لنفادنوپاتی که می خواهیم توضیح دهیم. لنفادنوپاتی زیر بغل بیماری مربوط به تغییر و بزرگ شدن غدد زیر بغل است. اما این بیماری نیست و می تواند نشانه عفونت شدید و سرطان سینه باشد. همچنین می تواند هر دو زیر بغل یا یک زیر بغل باشد که با 20 تا 40 غده زیر بغل مشخص می شود. اگر در یک طرف باشد، نشان می دهد که همان طرف بدن مبتلا شده است. اما اگر دوطرفه باشد یعنی تمام بدن آلوده است.

باید بخوانید:


تشخیص پزشک


علاوه بر معاینات فیزیکی انجام شده توسط پزشک؛ آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند موارد زیر را تجویز کنند:

1. ماموگرافی یا سونوگرافی پستان

2. آزمایش خون برای تشخیص بیماری خود ایمنی به نام تست ایمنی

3. در صورتی که فردی ضایعات پوستی داشته باشد بیوپسی پوست انجام می شود.

4. تعداد گلبول های سفید را آزمایش کنید

5. تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی و اشعه ایکس یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

6. نمونه برداری از غدد لنفاوی

لنفادنوپاتی زیر بغل می تواند خوش خیم و بدخیم باشد. اما در برخی موارد، درمان های خانگی راه حل هستند. اما در موارد خوش خیم مانند استفاده از کمپرس سرد و استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن، استراحت کافی ممکن است موثر باشد.

نتیجه گیری: غدد لنفاوی به دلایل مختلفی متورم می شوند. اما بسیاری از آنها ایمن هستند. بنابراین تنها شناخت غدد لنفاوی و تشخیص صحیح پزشک می تواند به فرد در این زمینه کمک کند. تا زمانی که گره لنفاوی تغییر کرد و سفت شد. جای نگرانی نیست مگر اینکه با مشورت پزشک خلاف آن ثابت شود. در پایان تاکید می کنیم که نیازی به استرس و نگرانی نیست. اما سخت کوشی اشکالی ندارد!


بیشتر بخوانید  با خواص دارویی و درمانی روغن گل گاوزبان آشنا شوید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *