انواع و استاندارد های مهره شش گوش



آنچه دیگران می خوانند:

پیچ و مهره به اشکال مختلف در صنعت استفاده می شود. پیچ شش گوش که به صورت نیم دنده طبق استاندارد DIN931 تولید می شود، پیچ شش گوش با دنده کامل که طبق استاندارد DIN933 تولید می شود و پیچ سر آلن که بر اساس استاندارد DIN912 تولید می شود از پرکاربردترین انواع پیچ ها در صنایع سنگین هستند. البته پیچ های متریک مورد استفاده در صنایع ساختمانی و تاسیساتی و پیچ های درپوش (پیچ های تمام رزوه) مورد استفاده در اتصالات در صنایع نفت و پتروشیمی از دیگر انواع پیچ هایی هستند که در صنعت کاربرد فراوانی دارند. تمرکز ما در این مقاله توضیح انواع آجیل در صنعت است.

انواع مهره شش گوش

از مهره های شش گوش برای اتصال پیچ های شش گوش، پیچ های شش گوش، پیچ های متریک و پیچ و مهره های تمام رزوه یا پیچ و مهره استفاده می شود. اتصال پیچ شش ضلعی گاهی با واشر تخت یا واشر فنری ساخته می شود. در واقع نقش واشر تخت در اتصال مهره به پیچ ایجاد تکیه گاه مناسب برای نشستن مهره بر روی سطح قطعه کار است و نقش واشر فنری افزایش کشش اتصال و اتصال را قفل کنید از واشرهای فنری برای اتصال مهره شش گوش استفاده می شود، مخصوصاً در هنگام اتصال ماشین های صنعتی که به لرزش های زیاد متصل می شوند تا از باز شدن مهره جلوگیری شود. اشکال مختلف مهره شش گوش به شرح زیر است.

  • مهره شش گوش ساده مهره هک: شکل ساده مهره شش گوش بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. البته مهره شش گوش با استانداردهای مختلفی مطابق با استاندارد پیچ ​​اتصال تولید می شود. رایج ترین استاندارد، مهره شش گوش ساده استاندارد DIN934 است که مربوط به پیچ های شش گوش DIN933، DIN934، پیچ های آلن تخت و استوانه ای و پیچ های متریک می باشد. پیچ های شش گوش به سوله ها یا پیچ های ساختمانی تولید شده بر اساس استاندارد DIN6914، تولید شده بر اساس استاندارد DIN6915 و دارای ارتفاع بالاتر و مقدار گوشت بیشتر می باشد. مهره های شش گوش روی پیچ های سربی نیز اغلب با دنده های اینچی و با استاندارد ASTM A194 ساخته می شوند.
  • مهره های نمدی مهره نایلونی: نوع خاصی از مهره شش گوش تحت نام مهره های نمدی استفاده می شود. این مهره ها عموماً دارای یک مهر و موم پلاستیکی (پلیمری) در بالا هستند. در حین اتصال مهره فنجانی نمدی به پیچ، رزوه های تیز پیچ این واشر پلاستیکی را بریده و واشر به سطح مهره می چسبد و کشش مناسب مفصل را ایجاد می کند و مانع از باز شدن اتصال تحت لرزش می شود. مهره ظرف نمدی بر اساس استاندارد DIN985 ساخته شده است.
  • مهره بسته مهره درپوش: یکی از انواع مهره های شش گوش که کاربرد محدودتری نسبت به سایرین دارد، مهره بسته است. این دسته از مهره های شش گوش دارای دو قسمت هستند، یعنی قسمت شش گوش و قسمت گنبدی. از مهره بسته برای پوشاندن قسمتی از پیچ که خارج از قطعه کار است برای جلوگیری از آسیب جانبی استفاده می شود. مهره بسته طبق استاندارد DIN1578 ساخته شده است.

البته انواع مختلف مهره ها به مهره های شش ضلعی محدود نمی شود. مهره های مربعی در اندازه های کوچک در اتصالات پیچ ماشینی و در اندازه های بزرگ در اتصالات چرخ و پایه ماشین آلات راهسازی استفاده می شود. مهره کوپلینگ ماشین آلات راهسازی مربعی در کلاس 12.9 و در اتصالات کفش و زنجیر، سطل و میخ و آسیاب انواع بیل مکانیکی، بولدوزر و لودر استفاده می شود. نوع دیگری از مهره با نام مهره خوروسکی طراحی و ساخته شد که دارای دو لبه بال مانند بوده و بدون استفاده از آچار با دست به هم متصل می شود.

انواع و مواد آجیل شش ضلعی

آجیل شش ضلعی از مواد مختلفی تولید می شود. برای اتصال پیچ های شش گوش، شش گوش، متریک و مهره از آهن، فولاد خشک، فولاد و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. در زیر مهم ترین کلاس های مهره های شش گوش را ارائه می دهیم. بدیهی است که از مهره های فولادی با قابلیت مکانیکی بالاتر و مهره های فولادی ضد زنگ با مقاومت بالاتر در برابر زنگ زدگی استفاده می شود.

  • مهره شش گوش درجه 5: این نوع هگز بیت در واقع آهن بوده و درصد کربن کمی دارد. کلاس 5 مهره چکشی با مقاومت کششی کمتر از 500 نیوتن بر میلی متر مربع است و فقط با دنده های درشت تولید می شود. این مهره شش گوش در اتصالات پیچی درجه 4.6، 4.8 و 5.6 استفاده می شود.
  • مهره شش گوش خشک کلاس 8: رایج ترین رده فولاد مهره شش گوش خشک است که با کلاس 8 مشخص می شود. این نوع مهره شش گوش دارای استحکام کششی 800 مگاپاسکال است و مربوط به پیچ خشک کلاس 8.8 می باشد. این نوع مهره خشک از سایز M3 تا M48 بر روی انواع پیچ خشک استفاده می شود. این پیچ شش گوش هم به صورت نیم دنده و هم به صورت دنده کامل استفاده می شود.
  • مهره شش گوش ساده کلاس 10: مهره فولادی کلاس 10 در اتصالات پیچی سازه ای کلاس 10.9 استفاده می شود. این مهره درصد کربن بالایی دارد و در عملیات حرارتی سفت می شود. استحکام کششی این کلاس مهره فولادی 1040 نیوتن بر میلی متر مربع است.
  • مهره شش گوش فولادی درجه 12: بالاترین کلاس مهره های شش گوش کلاس 12 است که اغلب در پیچ و مهره های رزوه دار کلاس 12.9 استفاده می شود. درصد بالای کربن موجود در ترکیب این مهره فولادی که دارای استحکام کششی 1180 مگاپاسکال است، ساختار آن را در شرایط فوق سرد کمی شکننده و کمی شکننده می کند. این نوع مهره شش گوش استیل را می توان در رنگ نقره ای مشکی فسفاته یا روکش روی عرضه کرد.
  • مهره شش ضلعی استیل ضد زنگ: در اتصالات پیچ فولادی از مهره های فولادی استفاده می شود. مهره های شش گوش فولادی در دو گرید استیل A2 304 و فولاد A4 316 تولید می شوند که هر دو نوع مهره فولادی دارای مقاومت کششی 700 نیوتن بر میلی متر مربع و مقاومت حرارتی یکسانی هستند. تفاوت اصلی این دو نوع مهره فولادی در ترکیب شیمیایی آن است و گرید 316 با افزودن 2 درصد مولیبدن به کروم و نیکل در ترکیب فولاد 304 مقاومت محیطی مناسب تری دارد و قیمت بالاتری دارد. مهره های فولادی در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و زنگ نمی زند.

این مقاله یک گزارش تبلیغاتی است و سایت ساعت هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد


بیشتر بخوانید  وزیر راه: اتمام طرح‌های نیمه‌کاره مسکن در اولویت دولت چهاردهم | وعده مهم فرزانه صادق مالواجرد درباره طرح‌های نیمه کاره بازار مسکن

دیدگاهتان را بنویسید