مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

انواع نظام های اقتصادی جهان و زوایای پنهان و پنهان آنها

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


امروزه در قرن بیست و یکم اولین شاخص های نفوذ یک تمدن و یک ملت، شاخص های اقتصادی آن ملت است، زیرا بدون شک در هر دوره از قدرت اقتصادی آن ملت، رکن و ستون اصلی یک ملت است. آنها در بیشتر زمینه ها با ثروت و خزانه های پر از پول، مثلاً پول، که نقش مهمی در همه جنگ ها داشت، پیروز شدند.

انواع نظام های اقتصادی جهان و زوایای پنهان و پنهان آنها

اکنون که تأثیر فوری ثروت و قدرت اقتصادی بر عمر کوتاه و طولانی یک ملت یا کشور را متوجه شدید، بیایید به برخی از شاخص های اقتصادی و نظام اقتصادی جهان نگاهی بیندازیم و سپس با درک بهتری از وضعیت، چندین کشور را از این منظر مقایسه کنیم. قدرت و نفوذ برخی کشورها که برای کارآمدی در دنیا ابتدا باید به یک قدرت اقتصادی در دنیا تبدیل شوید تا کسی در دنیا حرف شما را بخرد.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

تولید ناخالص داخلی تولید ناخالص داخلی

اولین و مهمترین شاخص برای بررسی وضعیت اقتصادی یک کشور تولید ناخالص ملی کشور است که نشان دهنده سطح قدرت کشور از نظر اقتصادی است البته در مقطعی اگر بخواهیم تولید ناخالص داخلی را محاسبه کنیم. سرانه، آن کشورها سالانه.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

به طور کلی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی کشوری که نرخ رشد اقتصادی و سایر شاخص های این چنینی از آن متمایز است، باید به جزئیات زیادی توجه کرد که اگر بخواهیم به دو مورد اشاره کنیم، باید بگوییم که یکی از آنها اثر تورم بر ارزش کالاهای تولید شده و خدمات، و دوم اینکه باید قیمت محصول نهایی آن محصول را در محاسبات خود وارد کنیم، زیرا ماده اولیه ای که باید محصول نهایی را بسازد، ارزش خود محصول است. در محصول نهایی دیده می شود.

به عنوان مثال برای محاسبه ارزش نان تولید شده در یک کشور، ارزش آرد و گندم تولید شده در آن کشور بررسی نمی شود، زیرا ارزش آرد و گندم در نان تولید شده مشاهده می شود، بنابراین اگر آن آرد و گندم به فروش نرسد. صادرات و صرف مصرف داخلی می شود.محاسبه تولید ناخالص داخلی ارزش آرد و گندم برای مصرف داخلی نیست.

تورم

انواع نظام های اقتصادی در جهان

یکی دیگر از شاخص های مهم و تاثیرگذار بر شاخص های اقتصادی نرخ تورم است، تورم شاخصی است که نرخ رشد سطوح عمومی قیمت ها را بر اساس کالاهای اساسی نشان می دهد و با تمامی عوامل موثر بر اقتصاد یک کشور از سیاست های کلان گرفته تا تولید ناخالص داخلی سرانه ارتباط تنگاتنگی دارد. و نرخ بیکاری و غیره

به طور کلی افکار عمومی این نقش را دارند که هر چه نرخ تورم کمتر باشد اقتصاد آن کشور بهتر می شود در صورتی که نتوان نسخه قطعی نرخ تورم را برای همه نهادهای اقتصادی نوشت، مثلاً ایران کشوری با مثبت است. تغییر نرخ تورم سطح عمومی قیمت ها به مرور زمان کاهش می یابد که نتیجه آن از دست دادن مشتریان است که این نیز نتیجه کاهش قدرت خرید مردم است.

بیشتر بخوانید  شعب بانک پاسارگاد در کرمان به همراه آدرس و تلفن

انواع نظام های اقتصادی در جهانالبته از منظری دیگر نیز می توان دریافت که نرخ تورم مثبت برای تولیدکنندگان اولیه زنجیره تولید ختم به خیر می شود.

از طرفی در کشوری مانند ژاپن مدتی است که شاهد تورم منفی هستیم که باعث کاهش سطح عمومی قیمت ها در ژاپن شده است که منجر به سود مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شده است، بنابراین دولت ژاپن به طور مصنوعی تورم مثبتی را در این کشور ایجاد کرده است. برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان ژاپنی، اقتصاددانان به این نتیجه رسیده اند که تورم برای اقتصاد در حال رشد و باثبات باید بین 1/0 تا 2 درصد باشد، اما این نسخه باید برای اقتصادهای رو به رشد باشد. که البته باید با بودجه های پیچیده همراه باشد.

مقدار ذخایر ارزی

در دنیای امروز ما بر خلاف زمان های قدیم که تجارت طلا و کالا می شد، واحد پول امروز دنیا دلار و تا حدودی یورو است، بنابراین اگر کشوری دارای ذخایر ارزی زیادی باشد به معنای بین المللی بودن آن کشور است. این کشور توانایی واردات کالاهای بیشتری را به کشور خود دارد که در نتیجه مدیران اقتصادی کشور توانایی بیشتری در تنظیم بازارهای داخلی خود دارند.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

از سوی دیگر، در اختیار داشتن منابع ارزی و کالایی به ویژه طلا در یک کشور، قدرت لازم را به آن کشور می دهد تا نوسانات اقتصادی وارداتی از خارج را خنثی کند. البته به دلیل کاهش ارزش دلار در طول زمان، دولت ها برای تامین منابع ارزی خود اقدام به انباشت طلا کرده اند، زیرا طلا کالایی است که دنیا به آن کاهش نمی یابد، بلکه به آن اضافه می شود.

قدرت خرید

انواع نظام های اقتصادی در جهان

یکی دیگر از معیارهای مهم تأثیر اقتصادهای جهان، قدرت خرید مردم آن کشورها است. بر اساس تعاریف مختلف، قدرت خرید مردم به میزان کالا یا خدماتی است که می توان با پول رایج در آن کشور به دست آورد، مثلاً در سال 1320 هجری شمسی یک ریال بیشتر از سال 1393 هجری قمری ارزش دارد زیرا پول ملی به مرور زمان و تأثیر عوامل بسیاری بر او ارزش واحد را از دست داد.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

البته این سوال بسیار پیچیده تر از بررسی تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم یا بررسی آسان دلایل این کاهش ارزش است. جالب است بدانید که رابطه بین قدرت خرید و تورم خطی نیست، بنابراین ممکن است به جای افزایش تورم، قدرت خرید مردم در حال کاهش باشد.

اکنون که با شاخص های اقتصاد یک کشور آشنا شدیم، جالب است که با برخی از دستگاه های اقتصادی دنیا آشنا شویم، زیرا شناخت شاخص ها و دستگاه های مدیریتی در دنیا بهتر است مقایسه ای از عملکرد آن دستگاه اقتصادی داشته باشیم. .

بیشتر بخوانید  آبشار طلایی

نظام سرمایه داری

انواع نظام های اقتصادی در جهان

در نظام اقتصادی سرمایه داری، افراد و شرکت ها بیشترین مالکیت را بر تولید، عرضه و خدمات خود دارند و نظام مالیاتی در این گونه کشورها فشار زیادی بر سرمایه گذاران وارد نمی کند و بیشتر این نظام اقتصادی حول محور افراد می چرخد. بالاترین نرخ کارآفرینی یک نوع سیستم وجود دارد، در واقع دولت ها در این نوع نظام اقتصادی بیشتر دوستدار محیط زیست هستند و کمتر درگیر مسائل اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک هستند.

به عنوان مثال، در آلمان 80 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از بخش خصوصی، تعاونی ها و کارآفرینان تامین می شود و تنها 20 درصد از اقتصاد کشور متعلق به دولت است و به طور مستقیم درگیر آن است. این کشورها شامل ایالات متحده، آلمان، کانادا و بریتانیا و همچنین ایران، عراق و اسپانیا هستند.

سوسیالیسم سوسیالیسم

انواع نظام های اقتصادی در جهان

این نوع نظام اقتصادی نیز مبتنی بر ایده آزادی مالکیت در امور اقتصادی است، اما دولت و ادارات دولتی نسبت به نظام سرمایه داری کنترل بیشتری بر امور اقتصادی دارند، بنابراین میزان مالیات بر درآمد افراد در این نوع اقتصادی سیستم بسیار بالاتر از مالیات دستگاه سرمایه داری است که البته برای آن باید گفت که دستگاه اقتصادی سوسیالیستی نسبت به دستگاه سرمایه داری آزادی عمل کمتری در امور مالکیت و توزیع دارد. به طور کلی می توان به این نوع دستگاه های اقتصادی در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی و کشورهای موجود در نقشه زیر تا حدودی اشاره کرد.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

کمونیسم

انواع نظام های اقتصادی در جهان

این نوع نظام اقتصادی بیشترین کنترل و دخالت دولت ها را در امور اقتصادی دارد، بنابراین در حالت افراطی این نوع نظام اقتصادی، افراد حق مالکیت ندارند و هرکس باید تمام دارایی خود را با دیگران تقسیم کند و دولت هم در وسط است

البته این نوع نظام اقتصادی در دنیا به دلیل کاهش کارایی جامعه و کاهش شاخص های کارآفرینی تقریبا منسوخ شده است که بزرگترین نمونه آن شوروی سابق است، البته هنوز کشورهایی در دنیا هستند که این نظام اقتصادی را دارند. در دنیا مانند چین و کوبا چنین سیستم اقتصادی با لعاب سوسیالیستی دارند.

جالب است بدانید روسیه که نقطه عطفی در نظام اقتصادی کمونیستی در جهان بود، اکنون دارای یک نظام اقتصادی سرمایه داری با گرایشات سوسیالیستی است.

اکنون برای آشنایی بیشتر با کارایی هر نظام اقتصادی با هم به برخی از شاخص های اقتصادی و اجتماعی چندین کشور با استناد به منابع می پردازیم البته لازم به ذکر است که علم اقتصاد یکی از پیچیده ترین علوم است. دلیل کامل کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم نیست!

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن فروشگاه زنجیره ای خانه و کاشانه شعبه زنجان

نرخ تورم بر اساس گزارش سیا (مورد قبول ایران) در سال 2013

1- جزایر ماریانای شمالی 2.7%

3- یونان 0.8%

7- سوئد 0.0%

13- ژاپن 0.2%

21-فرانسه 0.9%

23 – کانادا 1%

42- آمریکا 1.5%

45- آلمان 1.6%

50 – رژیم غاصب صهیونیستی 1.7 درصد

97- چین 2.6%

128 – عربستان سعودی 3.7٪

183 – افغانستان 6.8%

186 – روسیه 6.8٪

192 – ترکیه 7.6٪

219 – آرژانتین 20.8٪

222- جمهوری اسلامی ایران 3/42 درصد البته طبق اعلام بانک مرکزی این رقم حدود 34 درصد است.

224 – سوریه 59.1٪

تولید ناخالص داخلی به میلیون دلار (طبق گزارش بانک جهانی در سال 2012)

1- ایالات متحده آمریکا 16244600

2- چین 8227103

3- ژاپن 5961066

4- آلمان 3425928

5- فرانسه 2611200

6- انگلستان 2475782

7- برزیل 2252664

8- روسیه 2014775

9- ایتالیا 2013375

10- هند 1858740

11- کانادا 1779635

17- ترکیه 789257

19- عربستان سعودی 711050

۲۱- جمهوری اسلامی ایران ۵۵۲۳۹۷

22- سوئد 523942

30- امارات متحده عربی 383799

40 – رژیم غاصب صهیونیستی 257622

45- عراق 215838

104- افغانستان 20497

183- تانگو 472

گفته می شود هشت کشور دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی، یعنی G8، از نظر اقتصادی و سیاسی، تاثیرگذارترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی هستند.

انواع نظام های اقتصادی در جهان

میلیاردها دلار بر اساس ذخایر ارزی (طبق گزارش سیا)

1- چین 2033

3- روسیه 435

5- هند 250

8- برزیل 197

12- عنصر 136

17- ایران 97

18- ترکیه 82

20- آمریکا 70

23- انگلیس 57

26- رژیم غاصب صهیونیستی 38

30- عربستان سعودی 28

37- افغانستان 5

حال اگر بخواهیم تولید ناخالص داخلی را تقسیم بر تعداد ساکنان آن کشور محاسبه کنیم، خواهیم دید که آن کشور چقدر ثروت تولید می کند که به راحتی می توان میزان سرانه را در حوزه های مختلف از جمله آموزش و بهداشت و امنیت نشان داد. ، و غیره. سرمایه گذاری در کشورهایی مانند چین و هند با بالاترین تولید ناخالص داخلی، وقتی این ارقام را بر جمعیت آنها تقسیم می کنیم، می بینیم که جایگاه آنها از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه در انتهای جدول بسیار پایین است، زیرا ایالات متحده در رتبه بندی قرار دارد. 20. رتبه برتر تولید ناخالص داخلی سرانه و ایران در رتبه 98 جهان قرار دارد.

از سوی دیگر می بینیم که این جدول به نفع کشورهای کم جمعیت در حال تغییر است که شاید نروژ چهارمین کشور جهان و کویت باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که تولید ناخالص داخلی هر کشور به اضافه جمعیت آن کشور می تواند نقش تعیین کننده ای در سطح رفاه اجتماعی و اقتدار ملی آن کشور داشته باشد.

منبع: فارنت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *