مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

انواع مدل های درب خودرو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

وقتی صحبت می کنیم درب ماشین بسیاری از افراد توصیه می کنند که طراحی درب بسیار محدود است و مدل خاصی از باز شدن درب خودرو وجود ندارد. اما باید بگوییم که اینطور نیست، اکثر افرادی که به دنبال خودروهای سفارشی و لوکس هستند، دوست دارند هر قسمت از خودرو خاص باشد. به همین دلیل درب هایی با طرح های مختلف سفارش می دهند.

انواع مدل درب ماشین

وقتی به درب ماشین فکر می کنید، به احتمال زیاد این همان چیزی است که تصور می کنید. دارای لولاهایی است که آن را به قاب درب جلو متصل می کند و به گونه ای باز می شود که درب رو به جلوی ماشین باشد. آنها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند زیرا احتمال باز شدن آنها در هنگام رانندگی با سرعت بالا کمتر است، زیرا مقاومت در برابر باد آنها را در باد بسته نگه می دارد.

با این حال، اگر وسیله نقلیه دیگری در حالی که در باز است بیش از حد نزدیک شود، درب می تواند مزاحم شود. اگر ماشین نزدیک می شود، می توانید به زور در را ببندید، و هرکسی که این کار را انجام می دهد، احتمالا آسیب می بیند، و اگر ماشینی از پشت رد شود، می تواند در را از لولاهایش جدا کند.

سایبان درب

این در عجیب از کابین یک جت جنگنده الهام گرفته شده است.

پنجره های جانبی جلو و سقف در یک واحد یکپارچه شده اند. به جای درب معمولی، کل سایبان به یکی از چندین لولای ممکن متصل می شود و به آن اجازه می دهد به صورت عمودی، پهلو یا جلو حرکت کند.

درهای سایبان علاوه بر ظاهر زیبا، می توانند پنجره ای دور تا دور برای دید بدون مانع داشته باشند. متأسفانه، آنها به عنوان یک مانع عمل می کنند و ورود و خروج از آن دشوار است. فرار از خودروی واژگون شده تنها با برداشتن سایبان امکان پذیر است و در شرایط بد آب و هوا و سیل هیچ راهی برای خشک نگه داشتن کابین وجود ندارد.

درب قیچی

این نوع درب که به دلیل استفاده در خودروهای لامبورگینی به شهرت رسید، ابتدا توسط مارسلا گاندینی در سال 1968 طراحی و توسط آلفارومئو مورد استفاده قرار گرفت. در جلوی چارچوب در دارای یک لولا است، اما به جای لولای افقی 90-130 درجه، از یک مفصل قیچی در گوشه بالایی برای باز کردن درب به صورت عمودی استفاده می کند.

بیشتر بخوانید  بازیگر مشهور اوکراین در جنگ کشته شد + عکس

آنها بسیار ایمن تر هستند، زیرا درب باز فضای زیادی را اشغال نمی کند. رانندگان می توانند در فضاهای تنگ پارک کنند و همچنان سوار و از خودرو خارج شوند. اما دلیل اصلی درهای قیچی این است که راننده می تواند از ماشین در حال حرکت به بیرون خم شود و هنگام عقب نشینی، دید بهتری از آنچه پشت سر او است، داشته باشد. کیت های تبدیلی مانند درهای RAPTOR در بالا وجود دارد که به خودروهای دارای درهای معمولی اجازه می دهد به جای آن از درهای قیچی استفاده کنند.

فروشگاه تخصصی بدنه خودرو رایکایدک در تهران

سفارش خرید درب L 90 کلیک .

سفارش خرید درب دنا پلاس کلیک .

سفارش خرید سورن و سورن پلاس سپر کلیک .

متأسفانه، برخی از مسائل مانع از رایج شدن درب های قیچی می شود:

  • تولید لولاها گرانتر است، به همین دلیل است که تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از آنها ندارند.
  • درب‌های عمودی می‌توانند سقف پارکینگ را خراش دهند یا هنگام ورود و خروج از خودرو فاصله را کاهش دهند.
  • اگر وسیله نقلیه در تصادف واژگون شود، فرار از ماشین مناسب بسیار دشوارتر است، بنابراین از باز شدن در جلوگیری می شود.
  • انواع درب خودرو

درب پروانه ای

یک درب پروانه ای که به گوشه جلویی بالای قاب متصل است، این درب گاهی به جای درب عمودی مانند یک درب قیچی رفتار می کند.

زیرا به جای باز شدن روی یک قوس کاملا عمودی، لولا در را به سمت بیرون می کشد. در نتیجه، آنها همچنان به فضای کمتری نسبت به درهای معمولی نیاز دارند، در حالی که دسترسی بهتری به داخل نسبت به درهای قیچی دارند.

اگرچه این طرح عمدتاً در وسایل نقلیه با عملکرد بالا یافت می شود، اما می توان آن را برای جایگزینی درهای معمولی مانند درب های قیچی تطبیق داد. آنها از درب های اتوماتیک استفاده می کنند که اجازه می دهد درب بدون کمک باز و بسته شود.

متأسفانه این نوع درها مانند سایر درهای عمودی با مشکل سقف بالاتر برای باز شدن مناسب در پارکینگ و افزایش سختی فرار از خودروی واژگون مواجه هستند!

درهای دوتایی

یکی از جدیدترین انواع درب ها، دوتایی، مربوط به درب های قیچی و پروانه ای است، اما به شکل لولایی است که با زاویه 90 درجه به سمت بیرون و بالا باز می شود. آنها ورود و خروج را آسان تر می کنند، اما از مواد گران قیمتی ساخته شده اند که در صورت خراشیدگی عمیق ممکن است آسیب ببینند.

درب ورودی لولایی

این طراحی دیوانه‌وار که در بی‌ام‌و Isetta 600 دیده می‌شود، به این معنی بود که تمام جلوی ماشین لولا شده بود. در نتیجه، فرمان، داشبورد و بخش جلو به سمت بیرون و کمی به سمت بالا باز می شوند و به راننده و سرنشین جلو اجازه می دهند از یک در وارد شوند.

ورود و خروج بدون خطرات انواع دیگر درها را آسان‌تر می‌کرد، اما در هنگام پارک کردن به فضای جلو بیشتری نیاز داشت.

درب بال شاهین

این نوع درب به لطف DeLorean DMC-12 مورد استفاده در فرنچایز Back to the Future به نماد تبدیل شد. با این حال، آنها توسط کسی جز ژان بوگاتی در سال 1939 ساخته شدند.

لولاها روی سقف خودرو قرار دارند و اجازه می دهند درب به سمت بیرون و بالا حرکت کند. این امکان دسترسی با فاصله جانبی کمتر را نسبت به درهای معمولی فراهم می کند.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات طراحی ذاتی درهای چرخان در نهایت با معرفی مرسدس SLS برطرف شد، که پیچ‌های انفجاری را به لولاها اضافه کرد تا در صورت واژگونی فرار کند. تنها نقطه ضعف واقعی این است که طراحی درب با کانورتیبل ها سازگار نیست.

به عنوان یک نکته جالب، بوگاتی درها را بر اساس بال مرغان طراحی کرد. اشاره ناخواسته به این الهام در کارتون MASK در دهه 1980 رخ داد، جایی که ماسک Chevy Camaro Z28 با درهای بال مرغانی که به سمت بالها کشیده شده بود، اصلاح شد و به ماشین کد تاندرهاوک اجازه پرواز داد.

درب جیبی

این نوع درب کشویی که به ندرت در خودروها دیده می شود، بیشتر در وسایل نقلیه تحویل مانند آنهایی که توسط اداره پست و آمبولانس ها استفاده می شود، یافت می شود. مشابه درهای کشویی در خانه های قدیمی، این درها به جای درب به داخل حفره خودرو می لغزند.

در وانت ها معمولا به سمت عقب می لغزد، اما در موارد نادری در خودروها معمولا به سمت جلو می لغزد. این یک نمونه نادر و زیبا از یک ماشین جیبی کایزر دارین 1954 است که تنها 435 دستگاه از آن ساخته شده است.

درب ال اس دی

این درها که تغییری در تم درب قیچی دارند، طراحی پیچیده‌ای دارند که به آنها اجازه می‌دهد از ماشین فاصله بگیرند و سپس به سمت بالا چرخش کنند تا درب موازی با ماشین و عمودی باشد.

LSD Doors احتمالا بزرگترین نام در صنعت خودرو است. این درب کمیاب دارای مکانیزم کششی است که بسته شدن آن را آسان کرده و دسترسی عالی به کابین را فراهم می کند. فنر گازی در را باز نگه می دارد.

متأسفانه علیرغم داشتن سه مکان مختلف که می‌توان درب را به خودرو متصل کرد، همچنان در مکان‌هایی مانند پارکینگ‌ها از محدودیت فاصله عمودی درب رنج می‌برد. علاوه بر این، آنها در خطر آسیب دو طرفه گردن ناشی از لبه های بلند نقش دارند.

درهای کشویی

این درب ها در وانت ها و سایر وسایل نقلیه بزرگ بسیار محبوب شده اند. درها بر روی ریلی نصب شده اند که به آنها اجازه می دهد از ماشین خارج شوند و در امتداد کناری به عقب برگردند.

این بدان معنی است که آنها برای باز شدن نیازی به فاصله عمودی یا افقی ندارند، اگرچه گران تر و تحمل کمتری نسبت به درب های معمولی دارند. اما اگر بچه های کوچک دارید، مزایای درهای کشویی در یک پارکینگ شلوغ را درک می کنید.

درب خودکشی

شاید یکی از بدنام ترین انواع طراحی درب خودرو، درب انتحاری، برای دهه ها به دلیل شهرت بدش کنار گذاشته شده است، اما در حال بازگشت با برخی از تولیدکنندگان است. این اصطلاح به دو نقص عمده طراحی اشاره دارد.

اولاً، یک لولای رو به عقب به این معنی است که درهایی که به درستی قفل نشده‌اند، می‌توانند با فشار باد در حین حرکت خودرو باز شوند. ثانیاً، زمانی که به روی ترافیک باز می شود، خطری مشابه درب های معمولی دارند.

برای استعلام قیمت سئو سایت من طراحی وب سایت کلیک

* این مقاله یک رپورتاژ است و سایت شامانف مسئولیتی در قبال آن ندارد.


بیشتر بخوانید  شیر وحشی روی لباس نامزد سابق رونالدو!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *