انواع توده‌ها و دردهای پستان



آنچه دیگران می خوانند:

شایع ترین انواع توده و درد سینه

کیست های ساده سینه

کیست یکی از شایع ترین انواع تومورهای خوش خیم سینه است که معمولاً زنان بین 30 تا 50 سال با آن مواجه می شوند. بروز آنها بعد از یائسگی خیلی شایع نیست. در واقع، بسیاری از زنان این نوع کیست سینه را دارند. اما هیچ علامتی ندارند. این کیست ها ساختار کپسولی دارند و پر از مایع هستند. می تواند یک یا هر دو سینه را درگیر کند. این نوع توده سینه معمولاً نیازی به درمان ندارد. مگر اینکه خیلی بزرگ و دردناک باشند.

علائم یک کیست ساده سینه

  • توده ای صاف که به راحتی حرکت می کند.

  • ترشحات از نوک پستان که می تواند شفاف، زرد یا قهوه ای تیره باشد.

  • افزایش حجم سینه

توده های فیبروکیستیک

توده های فیبروکیستیک باعث تغییراتی در بافت سینه می شوند. در واقع اینها تغییرات فیبری و کیست های متعدد در بافت پستان هستند که اغلب به دلیل زوال بافت سینه ایجاد می شوند. زنان بین 35 تا 55 سال بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. پزشکان تغییر در هورمون استروژن را دلیل اصلی ظاهر آن می دانند. سبک زندگی نامناسب مانند رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

علائم توده های فیبروکیستیک

آبسه سینه یا ورم پستان

آبسه سینه نوعی توده دردناک پستان است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه سینه در زیر پوست ایجاد می شود. اکثر خانم ها این را در دوران شیردهی تجربه می کنند. البته هرگونه زخم و ترک روی سینه می تواند زمینه را برای ورود باکتری و آلودگی به مجاری سینه فراهم کند. این باکتری ها به بافت چربی حمله کرده و باعث تورم می شوند. اگر بعد از 24 ساعت با تشدید علائم ورم پستان مواجه شدید، این کار را انجام دهید دکتر می بینید. پزشک متخصص برای درمان عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز می کند.

علائم ورم پستان یا آبسه پستان

  • ترشح از نوک سینه ها

  • قرمزی پوست

  • حالت تهوع

  • سردرد

  • کاهش تولید شیر

  • درد قفسه سینه

  • تب

زنی با دست روی سینه.  قرمزی این ناحیه به معنای درد و التهاب است.

فیبروآدنوم

فیبروآدنوم ها انواع دیگری از توده های خوش خیم پستان هستند که متخصصان دلیل اصلی تشکیل آنها را نمی دانند. آنها از بافت غده ای و همبند تشکیل شده اند و اندازه های مختلفی دارند. فیبروآدنوم می تواند یک یا هر دو سینه را درگیر کند. این توده ها معمولا سفت و لاستیکی هستند و به راحتی می توانید حرکت آنها را در زیر پوست مشاهده کنید. فیبروآدنوم هیچ علامت یا درد خاصی ندارد. پزشک متخصص در طول معاینات معمول متوجه آن می شود و معمولاً برای تأیید تشخیص، آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی را تجویز می کند. این توده ها معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارند و اندازه آنها به مرور زمان کاهش می یابد. پزشک شما احتمالاً برنامه ای برای نظارت بر سلامت شما تجویز می کند.

می توانید سوالات خود را در این زمینه از پزشک متخصص کلینیک بپرسید. این مجموعه سعی کرده است ارتباط شما را با پزشکان متخصص استان تهران به راحتی و در کمترین زمان ممکن برقرار کند. با مراجعه به سایت درمانکده و جستجوی تخصص پزشکی مورد نظر مانند متخصص زنان، غدد، متخصص اطفال، روانپزشک، قلب و عروق و … لیستی از پزشکان را دریافت خواهید کرد. با تایید اطلاعات، می توانید درخواست مشاوره آنلاین متنی، صوتی یا تصویری کنید.

نکروز چربی پستان

علت اصلی این نوع توده، بافت آسیب دیده یا مرده است. وقتی سلول های چربی آسیب ببینند، تبدیل به کیست می شوند. سلول های آسیب دیده نیز شروع به ترشح چربی و روغن می کنند. این چربی ها در کیست جمع شده و سفت می شوند و به اصطلاح نکروز چربی سینه رخ می دهد. جراحی سینه، رادیوتراپی و ضربه به سینه از دلایل ظاهر شدن آن است. نکروز چربی پستان به ندرت دردناک است.

تصویری از سینه و بافت داخل آن.  توده چربی موجود در آن زرد است.

پاپیلوم داخل مجاری شیر (پاپیلوما)

زنانی که بین 35 تا 55 سال سن دارند بیشتر درگیر این نوع پستان هستند. پاپیلوم ها تومورهای خوش خیمی هستند که در مجرای شیر پستان ایجاد می شوند. آنها از غدد و بافت فیبری و عروق خونی تشکیل شده اند. اگر این توده ها در نزدیکی نوک پستان ایجاد شوند باعث ترشح می شوند در حالی که توده هایی که دورتر هستند علائم خاصی ندارند. بزرگ شدن سینه و احساس توده می تواند از علائم آن باشد.

لیپوم

لیپوم نوع دیگری از توده های خوش خیم پستان است که در زیر پوست ایجاد می شود. دلیل آن رشد بیش از حد سلول های چربی است. آنها می توانند هر قسمتی از بدن را درگیر کنند، اما بیشتر در قفسه سینه، گردن، زیر بغل، شانه، گردن و تنه دیده می شوند. لیپوم ها توده های نرمی هستند که با فشار دادن به راحتی حرکت می کنند. آنها به کندی رشد می کنند و معمولاً 2 تا 3 سانتی متر اندازه دارند. این توده های شیر علائم خاصی ندارند و دردناک نیستند. مگر اینکه آنقدر بزرگ باشند که بر اعصاب، عروق خونی یا مفاصل مجاور تأثیر بگذارند. متخصص زنان معمولاً بیماری را با معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. با این حال، او آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی را برای تأیید تشخیص و رد سایر احتمالات پزشکی تجویز می کند.

زنی با دست روی سینه.  تصویری از بافت پستان به طور جداگانه نشان داده شده است که در آن لیپوم مشخص است.

آیا تورم و درد سینه قبل از پریود طبیعی است؟

بسیاری از زنان قبل از پریود (PMS) درد و تورم سینه را تجربه می کنند. علت آن تغییر در سطح هورمون های استروژن، پروژسترون و پرولاکتین است. این تغییرات همچنین باعث تورم غدد لنفاوی پستان می شود. متخصصان خوردن غذاهای غنی از کلسیم، ویتامین D، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را برای کمک به کنترل این عوارض توصیه می کنند. از طرفی غذاهایی مانند نمک باعث ایجاد عوارض می شود. (منبع: سایت برای نوزادان)

رزرو آنلاین نوبت زنان و زایمان در تهران با درمانکده

برای مشاوره و مراجعه آنلاین به پزشک زنان و زایمان هم اکنون می توانید به سایت درمانکده مراجعه نمایید. این مجموعه با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران همکاری می کند. این کلینیک ادعا نمی کند که بهترین است. اما رضایت کاربران ما به این معناست که توانسته ایم گامی کوچک اما مثبت در جهت کاهش نگرانی آنها برداریم. این مجموعه شرایطی را فراهم کرد تا شهرنشینان امکان مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص در تهران را داشته باشند. همچنین در صورت نیاز به آزمایش می توانید از خدمات تست خانگی کلینیک استفاده نمایید. ما از نمونه گیری تا ارائه نتایج آزمایش از شما حمایت خواهیم کرد.

این مطلب یک رپورتاژ تبلیغاتی است و سایت شامانف مسئولیتی در قبال آن ندارد


بیشتر بخوانید  قیمت انواع باتری اتمی خودرو در تهران / مرداد ۱۴۰۰ + جدول

دیدگاهتان را بنویسید