ظاهرادرود جدید به نقل از عصر ایران، آنتونوف ای. N-225 بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای عملیاتی در جهان بود که توسط این شرکت ساخته شد دفتر طراحی آنتونوف ( دفتر طراحی آنتونوف) اوکراینی طراحی و ساخته شد. این هواپیمای باری به لحاظ استراتژیک مجهز به شش موتور توربوفن بود و میتوانست باری به وزن 250 تن را حمل کند که شامل قطعات جداگانه تا وزن 200 تن میشد.
هواپیمای عریض ایوان-225 آنتونوف با موتورهای قدرتمندش می توانست با حداکثر وزن 640 تن از روی زمین بلند شود. این هواپیما برای حمل شاتل های برنامه فضایی شوروی این هواپیما قبل از اینکه در تهاجم اخیر به اوکراین مورد هدف نیروهای روسیه قرار گیرد، ساخته شده و عنوان بزرگترین هواپیمای عملیاتی جهان را به خود اختصاص داده است.
طراحی و اندازه
آنتونوف ایوان-225 که بیشتر نامیده می شود “ماریا” (در زبان اوکراینی به عنوان “سان” شناخته می شود)، 84 متر طول و 88 متر عرض داشت. این هواپیما بدون محموله و سوخت 175 تن وزن داشت. بنابراین ماریا از نظر طول، طول بال و وزن بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای عملیاتی جهان بود.
محفظه بار این هواپیما به ابعاد 43 متر در 6.4 متر در 4.4 متر فضای کافی برای قرار دادن 50 خودرو را داشت. تنها یک هواپیمای آنتونوف ایوان-225 ساخته شد و دیگری قرار بود ساخته شود، اما این پروژه به دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کنار گذاشته شدن برنامه شاتل فضایی بوران و در سالهای بعد به دلیل عدم توانایی در تامین مالی پایان یافت. ضروری.
هواپیمای مبتنی بر آنتونوف ایوان-225 آنتونوف ایوان-124 روسلان این هواپیما برای حمل شاتل های شوروی سابق در پشت بدنه طراحی شده است. این هواپیما برای اولین بار در سال 1988 پرواز کرد و یک سال بعد وارد خدمت شد. توسعه و ساخت مری در سال 1985 آغاز شد.
دم هواپیمای مریم یکی از ویژگی های جالب و منحصر به فرد این پرنده غول پیکر بود. این هواپیما مجهز به یک دم دوتایی با تثبیت کننده افقی بسیار گسترده بود. طراحی چنین دمی ماریا را قادر می سازد تا بارهای سنگینی مانند شاتل فضایی را به خارج از بدن خود حمل کند بدون اینکه در طول تابستان بر آیرودینامیک آن تأثیر بگذارد.
هواپیمای آنتونوف IAN-225 دارای بیش از 200 رکورد جهانی از جمله سنگین ترین و طولانی ترین محموله هوایی در جهان است. دماغه هواپیما را می توان برای دریافت بار بزرگ باز کرد. یکی از رکوردهای این هواپیما در سال 2004 به ثبت رسید، زمانی که یک قطعه 247 تنی ماشین آلات خط لوله نفت به ازبکستان منتقل شد.
ماریا در سال 1994 از خدمت خارج شد، اما با افزایش تقاضا برای محموله های سنگین، اوکراین دوباره در سال 2001 به یک هواپیمای عملیاتی تبدیل شد. از آن زمان تا همین اواخر، ماریا بارهای سنگینی را در شرایط مختلف آب و هوایی حمل می کرد و همچنین کمک های جهانی را به مناطق بحران زده و آسیب دیده، مانند زلزله 2010 هائیتی یا زلزله و سونامی 2011 در ژاپن، رساند.
راندن
موتورهای آنتونوف ایوان-225 احتمالاً چشمگیرترین ویژگی فنی این هواپیما بود. شش موتور توربوفن Ivchenko Progress Lotarev D-18T هواپیما را قادر می سازد تا به حداکثر سرعت 850 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 36000 پا برسد.
هر یک از موتورهای ماریا قادر به تولید حداکثر نیروی محرکه 229.5 کیلونیوتن بودند. طول، عرض و ارتفاع این موتور به ترتیب 5.4 متر، 2.7 متر و 2.9 متر بود. وزن خشک هر موتور 4100 کیلوگرم و عمر مفید آن 24000 ساعت بود. برد پرواز مری از 4000 کیلومتر تا بیش از 15000 کیلومتر متغیر بود.
عرشه پرواز
ایوان-225 آنتونوف دارای یک کابین دیجیتال منطبق با IFR با شش خدمه شامل یک خلبان، کمک خلبان، ناوبر، اپراتور رادیویی و دو مهندس پرواز بود که هواپیما را اداره می کردند. خلبان مجهز به سیستم های ناوبری و کنترل پرواز خودکار برای تجزیه و تحلیل و خدمات سریع است.
تله پایدار
Ion-225 توانایی حمل تا 250 تن بار را داشت، در حالی که بوئینگ 747-800 برای 140 تن محموله بود. برای تحمل چنین وزنی، تله پایدار آنتونوف ایوان-225 دارای 32 امتیاز بود که تقریباً در سراسر بدنه توزیع شد. ارابه فرود بینی چهار چرخ داشت و 28 چرخ دیگر در ارابه فرود اصلی قرار داشتند.