اندومتریوز یک بیماری خطرناک زنانه است


معرفی اندومتریوز، کاربران عزیز مجله دلگرم، مجله دلگرم را دنبال کنید.

مقدمه ای بر اندومتریوز

مقدمه ای بر اندومتریوز

شاید برایتان عجیب باشد اما خانم هایی هستند که دردهای قاعدگی شان از روز دوم و سوم تشدید می شود و حتی بعد از قاعدگی هم نمی گذرد! بدتر از آن، در هر سیکل درد شدیدتر از ماه قبل می شود و همیشه لک دارند.

در این موارد باید به اندومتریوز شک کرد و آزمایشات لازم را انجام داد و در صورت تایید تشخیص هر چه سریعتر درمان را آغاز کرد زیرا این بیماری می تواند منجر به خونریزی شدید و ناباروری شود.

مقدمه ای بر اندومتریوز

پوشش داخل رحم آندومتر نامیده می شود. وقتی این بافت در جایی به جز رحم ظاهر شد، به سمت آن بروید اندومتریوز تماس گرفت.

اندومتریوز در هر جایی از حفره لگن دیده می شود. به عنوان مثال، در تخمدان ها، لوله های فالوپ، دیواره لگن و واژن. همچنین می تواند در مثانه، روده و آپاندیس یافت شود. اما ظاهر آندومتر در این نواحی چندان رایج نیست.

مقدمه ای بر اندومتریوز

علائم و نشانه های اندومتریوز
این بیماری طیف وسیعی از علائم را دارد و متاسفانه در برخی موارد بدون علامت است. شایع ترین علائم اندومتریوز، درد لگن قبل و حین قاعدگی دیسمنوره است.

این درد می تواند برای برخی افراد بسیار قوی و طاقت فرسا به نظر برسد. درد حین و بعد از رابطه جنسی در هنگام ادرار و مدفوع، اختلالات قاعدگی، خونریزی شدید یا لکه‌های بین قاعدگی، سقط جنین، کیست‌های مقاوم و ناباروری از دیگر علائم این بیماری است.

مقدمه ای بر اندومتریوز

افرادی که در معرض خطر ابتلا به اندومتریوز هستند
زنان و دختران 25 تا 35 ساله، افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، کسانی که هرگز بچه دار نشده اند و دوره قاعدگی آنها بیش از 7 روز و سیکل قاعدگی کمتر از 27 روز و سن قبل از شروع قاعدگی است. آنها 12 ساله هستند

بیشتر بخوانید  تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر

همچنین در افرادی که سابقه بیماری در خواهر، مادر و به طور کلی بستگان درجه 1، 2 و 3 دارند، دیده می شود.

مقدمه ای بر اندومتریوز

علل اندومتریوز
علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است، اما در این زمینه فرضیه هایی وجود دارد که عبارتند از:

بازگشت خون قاعدگی از طریق لوله های فالوپ به قسمت شکم، تبدیل سلول های دیگر بدن به سلول های آندومتر، انتقال سلول های آندومتر از طریق سیستم لنفاوی و در سال های اخیر عوامل محیطی و آلاینده ها و علل ژنتیکی از اصلی ترین آنها هستند. علل از این موارد بیماری محسوب می شوند.

مقدمه ای بر اندومتریوز

درمان اندومتریوز
درمان این بیماری با توجه به سن، وزن، نوع و مدت علائم و اندام های درگیر توسط پزشک و تیم درمانی انتخاب می شود. مسکن اولین قدم در درمان است. اگر بیمار سابقه ناباروری داشته باشد، روش های کمک باروری به عنوان تشخیص و درمان نهایی در نظر گرفته می شود اندومتریوز توسط لاپاراسکوپی انجام می شود

به این ترتیب جراح می تواند ضایعات را از بین ببرد اندومتریوز بیست بار با دقت چشم انسان را از اعضای بدن جدا کنید. این عمل، استاندارد طلا خوب است درمان اندومتریوز در نظر گرفته شده است. اگر اقدامات لازم در زمان مناسب بر روی بیمار انجام نشود، بیماری می تواند پیشرفت کند و گسترش یابد و عمیق شود که درمان را دشوار می کند.

مقدمه ای بر اندومتریوز

اندومتریوز و ناباروری
بارداری در زنان با اندومتریوز سخت تر از بقیه است. به نظر می رسد هر چه عفونت شدیدتر باشد، حاملگی شدیدتر است. البته داشتن اندومتریوز به معنای بچه دار شدن نیست. بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری مشکلی برای باردار شدن ندارند، اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد و نیاز به جراحی یا کمک باروری داشته باشد.

بیشتر بخوانید  معجزه ای به نام مارشمالو

اندومتریوز درجات مختلفی از خفیف، متوسط ​​و شدید وجود دارد. در مواردی که بیماری شدید باشد، بارداری به دلیل چسبندگی لگن دشوارتر می شود.

در درجات متوسط، بیمار احتمالاً می تواند باردار شود و در موارد خفیف، مشخصاً تفاوتی با افراد عادی ندارد. مهم است که بیمار تشخیص را بداند اندومتریوز احتمال بارداری به طور کامل برطرف نشده است. آگاهی و توجه به موقع به علائم بیماری نیز نقش تعیین کننده ای در اثربخشی درمان دارد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید